- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
ANALIZĂ ZF. Firmele româneşti din industria laptelui cresc mai repede decât multinaţionalele. Cum arată topul celor mai dinamice companii din industrie
Rata de creştere a cifrei de afaceri a celor mai dinamice 20 de companii din industria laptelui a variat între 2-50% în anul 2020 faţă de 2019, iar cele mai mari creşteri le-au înregistrat companiile antreprenoriale româneşti. Ce au făcut firmele cu capital autohton să crească?
Companiile cu capital autohton au crescut mai rapid prin creşterea capacităţii de producţie ori dezvoltarea unor produse de nişă, spun specialiştii din industria laptelui, evaluată la 1,5 miliarde de euro.
Rata de creştere a cifrei de afaceri a celor mai dinamice 20 de companii din industria laptelui a variat între 2-50% în anul 2020 faţă de 2019, iar cele mai mari creşteri le-au înregistrat companiile antreprenoriale româneşti. Ce au făcut firmele cu capital autohton să crească?
ULTIMELE ȘTIRI
-
Moș Crăciun, eroul sărbătorii, are o fișă medicală impresionantă: obezitate, diabet și jet lag extrem
-
Trupele germane trebuie să fie „apte” pentru război dacă Putin atacă, afirmă Boris Pistorius. Ministrul spune că Berlinul trebuie să aloce mai mulţi bani pentru apărare
-
Dinamo-Rapid, un derby clasic al fotbalului românesc, duminică, în etapa a 21-a Superligii / Anii 60 au oferit confruntări memorabile între cele două echipe
-
Avion de vânătoare american, doborât într-un „caz aparent de foc aliat” deasupra Mării Roşii
„O parte din companiile româneşti au făcut parteneriate cu retailerii şi au început să producă mărcile private ale acestora, pentru că cererea pentru ele a crescut, având preţuri mai mici. Pe de altă parte, a crescut cererea pentru laptele UHT în timpul pandemiei. În plus, au fost unele achiziţii care au generat creşteri“, explică pentru ZF un specialist în industria lactatelor.
Producătorul de lactate Simultan, deţinut de antreprenorul român Florin Herbai, cu afaceri de 243 de milioane de lei anul trecut, a fost cea mai dinamică companie din industria în care activează, după o creştere de 46% faţă de 2019. Compania are două fabrici de producţie a lactatelor, una la Sânpaul şi una la Orţişoara (ambele în judeţul Timiş), iar anul trecut a achiziţionat fosta fabrică de carne CarmOlimp, potrivit lui Florin Herbai. Acesta a menţionat că încă nu a dat drumul la producţie în unitatea preluată.
Totodată, compania Mirdatod Prod, care deţine brandul de Telemea de Ibăneşti, a crescut anul trecut de la 44 de milioane de lei la aproape 50 de milioane de lei, plus 12,2%, prin deschiderea unei noi fabrici, ceea ce a presupus, implicit, creşterea capacităţii de producţie.
„Am mărit capacitatea de producţie anul trecut şi suntem obligaţi să o mărim în continuare, ca să rămânem pe piaţă. Vrem ca în 3-4 ani să ajungem la capacitatea maximă, de procesare a 80.000 de litri de lapte în 24 de ore. Vrem să vindem mai mult, vrem să ne batem cu marii producători şi chiar avem planuri să ducem produsele în Austria şi în Germania. Vindem în toate zonele din ţară, către toate tipurile de comerţ – online, tradiţional, retail – şi chiar la românii care au mici businessuri în afara ţării“, a explicat Mircea Todoran, cofondator Mirdatod Prod.
De altfel, producătorul de lactate Artesana din Tecuci a crescut cu 23,8% anul trecut, până la aproape 18 milioane de lei, pe de o parte pentru că expunerea pe HoReCa – sector închis – a fost destul de limitată, iar, pe de altă parte, consumatorii s-au orientat către un anumit tip de produse curate, naturale, cât mai puţin procesate, pe care compania le avea în portofoliu.
„Anul 2020 a fost foarte dificil pentru toată lumea, fiind total atipic din cauza pandemiei. Cel mai afectat sector a fost cel HoReCa, acolo unde expunerea noastră a fost destul de limitată“, a spus Alina Donici, cofondator Artesana. Ea a adăugat că „ceea ce am mai observat şi ne-a ajutat foarte mult, este o reorientare din partea consumatorilor către un anumit tip de produse curate, naturale, cât mai puţin procesate, dar şi către un business onest şi, mai ales, autohton“. Anul aceasta, ea spune că îşi doresc să lărgească baza brandului, „care are potenţialul să devină mult mai puternic“.
În schimb, în timp ce firmele româneşti cresc cu două procente, cele străine reuşesc mai greu această performanţă. Danone România, liderul pieţei de iaurturi şi al doilea jucător de pe piaţa lactatelor, a avut o creştere de doar 3,4% anul trecut comparativ cu 2019, aungând la 633 de milioane de lei, potrivit Confidas.ro, platformă de analiză financiară a companiilor. Totodată, FrieslandCampina România, producătorul Napolact, a crescut cu doar 3,9% în 2020 vs. 2019, până la 469 de milioane de lei. Care este motivul pentru care multinaţionalele cresc mai lent?
„Marile corporaţii au perioade în care prioritizează etapele de dezvoltare. Cota de piaţă este mai importantă decât cifra de afaceri sau profitul, iar după ce obţin o cotă importantă, aleg unde să performeze uitându-se la legislaţia în vigoare. Cu siguranţă, creşterea cifrei de afaceri este un indicator peste celelalte, dar e greu ca o companie ca Danone, de exemplu, să reuşească să crească semnificativ de la an la an cifra de afaceri şi să menţină şi cota de piaţă, într-o industrie în care apar businessuri de familie – tot mai atractive pentru clienţii români în ultima vreme – şi afaceri de nişă, cum sunt cele cu produse bio“, spune specialistul citat de ZF.
Danone România produce pentru toată zona Adriatica, dar sursele din piaţa lactatelor susţin că o firmă atât de mare ar putea creşte cu un procent de peste 10% de la an la an doar prin deschiderea de noi pieţe. Mai mult, anul trecut, compania a suferit şi din cauza lipsei distribuţie în HoReCa, sector care a fost închis. Închiderea HoReCa a afectat mai mulţi producători, pentru că 39% din producţia de lapte mergea către acest sector, spun reprezentanţii Asociaţiei Patronale Române din Industria Laptelui.
Industria de prelucrare a laptelui crud este dominată de jucători cu capital românesc, care nu sunt neapărat mai puternici decât multinaţionalele, însă sunt mai numeroşi, peste 100, din cele aproximativ 150 de fabrici de pe teritoriul României fiind ale unor antreprenori locali, conform datelor centralizate în 2020 de ZF de la Autoritatea Naţională Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) şi de la Ministerul Finanţelor Publice. În 2009, la nivel naţional erau 267 de astfel de fabrici, însă mulţi antreprenori români au închis în situaţii de criză.
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
GANDUL.RO