ANCOM: Poşta este profitabilă pe segmentul serviciului universal şi nu va primi compensaţii

Poşta Română a obţinut profit, anul trecut, din prestarea activităţilor incluse în sfera serviciului universal, şi nu va primi compensaţii, a anunţat luni Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Urmărește
111 afișări
Imaginea articolului ANCOM: Poşta este profitabilă pe segmentul serviciului universal şi nu va primi compensaţii

ANCOM: Poşta este profitabilă pe segmentul serviciului universal şi nu va primi compensaţii (Imagine: Silviu Matei/Mediafax Foto)

Compania Naţională Poşta Română (CNPR) a transmis ANCOM, la 1 iulie, o cerere de compensare însoţită de situaţia privind costurile, veniturile şi capitalul angajat aferente furnizării serviciilor din sfera serviciului universal pentru anul 2013, precum şi un raport de specialitate întocmit de Deloitte Audit.

"În urma evaluării, autoritatea a constatat că serviciile din sfera serviciului universal au adus profit companiei şi costul net aferent furnizării acestora nu constituie o sarcină injustă pentru CNPR, considerând prin urmare că nu este necesară compensarea acestuia", se arată într-un comunicat al autorităţii de reglementare.

În perioada 2008-2012, potrivit datelor Ministerului Finanţelor Publice, Poşta Română a consemnat pierderi în fiecare an, care, cumulate, au atins 530 milioane de lei, cu toate că a bugetat profit în fiecare an.

În 2013, pierderile au atins 29,43 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 1,15 miliarde de lei.

Costul net al obligaţiilor de serviciu universal reprezintă diferenţa dintre costurile suportate de CNPR ca urmare a îndeplinirii obligaţiilor de serviciu universal (scenariul de bază) şi costul net al furnizorului în cazul în care şi-ar desfăşura activitatea exclusiv pe baze comerciale, fără a avea obligaţiile de serviciu universal (scenariul alternativ).

În scopul evaluării acestei cereri, ANCOM a derulat, cu sprijinul consultanţilor Ernst&Young SRL şi Ernst&Young SRO, o analiză detaliată a informaţiilor puse la dispoziţie de CNPR, a datelor şi ipotezelor utilizate pentru elaborarea scenariului de bază şi a scenariului alternativ.

"Au fost verificate în detaliu şi validate datele şi ipotezele utilizate de CNPR în procesul de întocmire a solicitării de compensare a costului net, precum şi metodologia şi calculul efectiv al costului net. Acolo unde a fost necesar au fost efectuate, în baza unor surse alternative de informaţii, ajustări asupra datelor, ipotezelor şi calculului efectiv al unor parametri, astfel încât suma finală rezultată în urma acestui proces complex să reflecte cu o acurateţe cât mai ridicată valoarea costului net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal în anul 2013", se mai spune în comunicat.

Pentru a evalua în ce măsură costul net reprezintă o sarcină injustă pentru CNPR, autoritatea a analizat situaţia financiară şi concurenţială a CNPR în contextul pieţei serviciilor poştale din România, precum şi condiţiile de piaţă ale furnizorilor alternativi de servicii poştale.

Analiza a arătat că, în ciuda liberalizării complete a pieţei serviciilor poştale care a eliminat de la începutul anului 2013 monopolul CNPR pe segmentul serviciilor rezervate, furnizorul de serviciu universal şi-a menţinut constantă cota de piaţă.

De asemenea, autoritatea a calculat nivelul pragului de rentabilitate al CNPR şi a constatat că, în anul 2013, furnizorul de serviciu universal a înregistrat profit pe segmentul serviciilor din sfera serviciului universal şi respectiv o marjă brută a profitului mult superioară nivelului rezonabil al profitului, stabilit de ANCOM pentru anul 2013 la 13,1%.

Autoritatea consideră astfel că valoarea costului net nu reprezintă o sarcină injustă în sarcina furnizorului de serviciu universal.

Accesul la serviciul universal poştal reprezintă dreptul oricărei persoane de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor poştale de bază, la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor. Furnizorul de serviciu universal desemnat are obligaţia de a furniza servicii la tarife accesibile pe întreg teritoriul pentru care a fost desemnat, inclusiv în zonele situate în condiţii geografice excepţionale sau cu densitate scăzută a populaţiei, acolo unde volumul de corespondenţă este mic şi din acest motiv activitatea poate fi neprofitabilă.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici