APIA, despre reducerea valorii tichetelor Rabla: Stimulent pentru creşterea pieţei second-hand
APIA îşi exprimă nemulţumirea faţă de recentul proiect de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului de a reduce finanţarea proiectelor cu impact energetic, in speţă de reducere a valorii tichetelor din programele Rabla şi Rabla Plus. Reprezentanţii undustriei consideră că aceste măsuri vor avea un impact major nefavorabil asupra industriei auto, precum şi asupra eforturilor de mediu ale ţării.
APIA susţine că nu a fost consultată pe marginea acestui subiect şi nu i s-a oferit nici un detaliu legat de această Ordonanţă de Urgenţă.
Redimensionarea drastică a acestor subvenţii, fără un plan strategic care să ofere predictibilitate producătorilor, importatorilor, comercianţilor şi clientului final este văzută de APIA ca un pas înapoi în promovarea autoturismelor noi, nepoluante, conducând la o scădere dramatică a pieţei autoturismelor noi. Măsura proiectată reprezintă practic un stimulent pentru creşterea pieţei de vehicule second-hand, majoritatea dintre acestea având un grad de poluare foarte ridicat şi afectând totodată siguranţa rutieră, dar şi ca o lovitură dată exact acelui mediu de afaceri autohton care este cel mai important contribuabil pentru Statul Român în domeniul de activitate dedicat, arată asociaţia.
„Astfel, se compromit atât eforturile de modernizare a parcului auto naţional, cât şi obiectivele României privind sustenabilitatea şi reducerea emisiilor de carbon printr-o invazie şi creştere
exponenţială a importurilor de autoturisme second-hand pentru care Guvernul României nu este pregătit. De asemenea, suntem îngrijoraţi că aceste schimbări vor aduce un prejudiciu semnificativ
industriei auto, diminuând vânzările de autoturismelor noi şi implicit contribuţiile importante la bugetul statului prin taxe şi TVA. Acest lucru va duce la o scădere a investiţiilor în noi tehnologii şi inovaţii în domeniul auto, care sunt esenţiale pentru progresul ecologic şi economic al României”, arată asociaţia.
APIA face apel la Guvernul României să reconsidere de urgenţă aceasta decizie şi să lucreze împreună cu reprezentanţii industriei pentru a găsi soluţii care să sprijine atât dezvoltarea industriei auto, cât şi obiectivele de mediu.
„Punctul de vedere APIA, exprimat public, a fost pentru o diminuare progresivă a valorii tichetelor din programele Rabla Plus si Rabla Clasic pe măsură ce costurile de fabricaţie şi preţurile de vânzare ale maşinilor electrice vor scădea”, se mai spune într-un comunicat al asociaţiei.