ASF va anunţa săptămâna viitoare rezultatele programului de evaluare a companiilor de asigurări

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va anunţa, săptămâna viitoare, rezultatele primei etape a programului de evaluare independentă a asigurătorilor, la care au participat 13 companii, cu o cotă de piaţă totală de peste 80%, au declarat pentru MEDIAFAX surse din piaţa asigurărilor.

Urmărește
267 afișări
Imaginea articolului ASF va anunţa săptămâna viitoare rezultatele programului de evaluare a companiilor de asigurări

ASF va anunţa săptămâna viitoare rezultatele programului de evaluare a companiilor de asigurări (Imagine: Octav ganea/Mediafax Foto)

ASF va publica concluziile globale ale programului, nu pe fiecare companie în parte, potrivit surselor citate.

Autoritatea a anunţat oficial, miercuri, extinderea, pentru încă 21 de companii, a programului de evaluare a activelor şi pasivelor şi a testului de stres (Balance Sheet Review and Stress Test), informaţie publicată marţi de MEDIAFAX.

"Acest nou proiect (...) va furniza informaţii relevante atât cu privire la calitatea şi la valoarea activelor prezentate în bilanţurile acestor companii, dar şi cu privire la capacitatea tuturor societăţilor de asigurare de a face faţă plăţii obligaţiilor rezultate din contractele de asigurare. De asemenea, acest exerciţiu are rolul de a sprijini companiile pentru a face faţă cerinţelor care vor fi impuse în cadrul regimului Solvabilitate II", arată autoritatea, într-un comunicat.

Cele 21 de companii sunt ABC, Asito, Asimed, ATE, BCR Viaţă, BRD Viaţă, Certasig, City, Credit Europe, Ergo, Eurolife ERB Generale, Eurolife ERB Viaţă, FATA, Forte, Garanta, Gothaer, Grawe, LIG, Onix, Signal Iduna şi Uniqa Viaţă.

Exerciţiul necesită o evaluare cuprinzătoare a solidităţii financiare şi a situaţiei solvabilităţii societăţii participante, care implică:

- analizarea portofoliului de asigurări a fiecărei societăţi participante pentru a stabili obligaţiile ce decurg din contractele de asigurare, pentru a evalua gradul de adecvare a rezervelor tehnice şi pentru a avea o estimare întemeiată a valorii economice a rezervelor tehnice respective;

- evaluarea eficienţei transferurilor de risc către terţe părţi pentru riscurile care provin din contractele de (re)asigurare subscrise de către societate, inclusiv contractele de reasigurare finită;

- evaluarea adecvării principiilor de recunoaştere şi de evaluare aplicate elementelor de pasiv, inclusiv datoriile, altele decât rezervele tehnice, precum şi activelor, inclusiv activele, altele decât cele care acoperă rezervele tehnice, cu un accent special pe impactul operaţiunilor şi tranzacţiilor cu persoane fizice sau juridice care au legături strânse cu societatea participantă;

- evaluarea gradului de acoperire a rezervelor tehnice cu active admise pentru toate societăţile participante;

- evaluarea gradului de adecvare a fondurilor proprii ale societăţilor participante la cerinţele de solvabilitate, inclusiv în condiţiile unor scenarii adverse

Evaluarea activelor şi pasivelor va fi efectuată atât în conformitate cu reglementările contabile în vigoare, cât şi cu standardele prevăzute de Directiva Solvabilitate II. Cerinţele de solvabilitate vor fi evaluate în conformitate cu reglementările prudenţiale în vigoare şi cu prevederile Directivei Solvabilitate II.

"Fiecare societate participantă la acest exerciţiu va lansa o procedură internă proprie de selecţie a auditorilor, după criterii precise de eligibilitate: să aibă minimum 7 ani de experienţă internaţională în auditarea societăţilor de asigurare; să dispună de minimum 5 experţi pentru fiecare echipă de audit având cunoştinţe şi experienţă practică în sectorul financiar, incluzând cel puţin 1 actuar şi 3 experţi cu experienţă practică în auditarea sau evaluarea atât a societăţilor de asigurări generale, cât şi de viaţă; să nu fie auditorul statutar al societăţii participante respective la momentul selecţiei şi în timpul exerciţiului; să nu fi desfăşurat activităţi de audit statutar la societatea participantă respectivă în ultimii cinci ani anteriori evaluării activelor şi pasivelor şi testului de stres; să nu fie administratorul special al societăţii respective", se precizează în comunicat.

Procedura este diferită faţă de prima etapă a programului, în care ASF a gestionat, centralizat, procesul de selectare a auditorilor. De asemenea, testele de stres nu vor fi efectuate de consultantul ASF cum s-a întâmplat în prima fază, ci de companie şi auditori în baza metodologiei furnizate de ASF.

Toate costurile de audit generate de evaluarea activelor şi pasivelor şi efectuarea testului de stres vor fi suportate de către societăţile participante la exerciţiu.

Evaluarea activelor şi pasivelor descrise se va desfăşura în perioada 1 august - 31 octombrie.

ASF menţionează că în primăvara acestui an a avut loc prima etapă a programului de evaluare independentă a societăţilor de asigurări din România la care au participat 13 societăţi de asigurare, care deţin cumulat o cotă de piaţă de peste 80%.

Autoritatea a selectat în februarie companiile Deloitte, Ernst&Young, KPMG, PwC, Mazars şi Milliman pentru evaluarea activelor şi pasivelor celor 13 asigurători, valoarea contractului fiind estimată la 12,3 milioane de lei, cu TVA.

Astfel, Mazars a evaluat Astra Asigurări, Generali şi Omniasig VIG, Ernst&YoungAssurance Services - Allianz-Ţiriac Asigurări, Groupama, Uniqa Asigurări, Asirom VIG, Pricewaterhousecoopers Audit - PAID, Carpatica Asig şi Exim România, KPMG - Euroins şi AXA Life, Deloitte - ING Asigurări de Viaţă.

Preşedintele ASF, Mişu Negriţoiu, a declarat în aprilie că autoritatea va realiza în a doua parte a anului teste de stres şi pentru restul de 15% din piaţa de asigurări, după ce se va încheia testarea primilor 13 asiguratori, astfel încât în decembrie instituţia să aibă o radiografie completă a pieţei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici