Preşedintele CJ Iaşi le solicită senatorilor şi deputaţilor să aprobe Masterplanul General de Transport, care va fi dezbătut în Parlament după ce va fi adoptat de Guvern, doar dacă documentul va include şi autostrada Iaşi-Târgu Mureş printre proiectele prioritare ale României pentru perioada 2015-2020, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Adomniţei susţine în scrisoare că prin modificările aduse la Masterplanul General de Transport cei patru milioane de locuitori din regiunea nord-est sunt condamnaţi la sărăcie, fără perspective de dezvoltare.
Potrivit lui Adomniţei, conform termenelor avansate în acest document revizuit, lucrările la autostrada Iaşi-TârguMureş ar putea începe după anul 2020, ceea ce, în opinia sa, „este catastrofal din punct de vedere social şi economic pentru toată Moldova”.
„Este inexplicabilă această situaţie, în condiţiile în care autostrada Moldova – Transilvania este un proiect fundamental pentru ca locuitorii din regiunea nord-est, cea mai slab dezvoltată regiune a României şi a Uniunii Europene, cu un PIB/locuitor cu aproximativ 40 la sută mai mic decât media naţională, să aibă şansa unui trai demn pentru o ţară membră a Uniunii Europene. Este inexplicabilă această situaţie, în condiţiile în care Masterplanul a fost returnat de către Comisia Europeană autorităţilor române tocmai pentru a fi operate modificări care ţin de apartenenţa proiectelor la reţeaua TEN-T”, se arată în scrisoarea adresată parlamentarilor de către şeful CJ Iaşi.
Adomniţei susţine că numărul coridoarelor TEN-T se va reduce după 2020, iar dacă România nu începe până atunci construcţia autostrăzii se va pierde unica şansă de a se face din bani europeni această investiţie costisitoare.
Adomniţei adaugă că Uniunea Europeană are un interes direct în vecinătatea estică, iar autostrada Iaşi-Târgu Mureş conectează două state membre ale Uniunii Europene, România şi Ungaria, cu doi vecini importanţi, Republica Moldova şi Ucraina.
„Vă rog să ţineţi cont de cele expuse şi să aprobaţi varianta revizuită a Masterplanului General de Transport al României doar cu includerea, printre proiectele prioritare ale României în intervalul 2015-2020, a autostrăzii Moldova – Transilvania (Târgu-Mureş – Ditrău – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni). O eventuală lipsă de reacţie a autorităţilor responsabile reprezintă o condamnarea a Regiunii Nord-Est şi a Moldovei de peste Prut, pentru alte câteva zeci de ani, la sărăcie şi izolare”, spune Adomniţei în finalul scrisorii adresată parlamentarilor.
Varianta actualizată a Master Planului de Transport, realizată în urma dezbaterilor publice, prevede construcţia a 1.300 de kilometri de autostradă, până în 2030, dublu faţă de nivelul stabilit în formula iniţială a strategiei.
După dezbaterea publică a fost propusă construcţia unor sectoare de autostradă care figurau iniţial ca drum expres, respectiv Sibiu-Piteşti, Bacău-Paşcani, Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni şi Târgu Mureş-Târgu Neamţ (ultimul ca autostradă construită în mai multe etape), potrivit Ministerului Transporturilor.