Românii se vor orienta spre produse mai ieftine
This browser does not support the video element.
"Probabil vom avea un efect de substituţie foarte pronunţat. Consumul este firesc şi nu va dispărea, dar probabil vom avea o substituţie către produse mai ieftine sau un ritm de consum mai mic, o medie a consumului mai mică", a declarat Voinea.
Directorul GEA a arătat că, în cazul bunurilor de larg consum, produsele premium vor avea cel mai mult de suferit din cauza crizei.
El a recomandat retailerilor să nu îşi bazeze foarte mult planul de afaceri pentru 2009 pe programele guvernamentale anti-criză bazate ajutoare de stat.
"Nu cred în programele anti-criză bazate pe ajutor de stat pentru că nu există bani pentru aşa ceva", a spus Voinea, care a adăugat că Ministerul Economiei şi Finanţelor a ajuns să atragă lichidităţi cu scandenţa la o săptămână.
"În octombrie se împrumuta la trei luni, acum se împrumută la săptămână. Când te împrumuţi la săptămână este vorba de cheltuieli curente, nu de investiţii", a mai spus directorul executiv GEA.
Voinea a precizat că bugetul pentru anul viitor se bazează pe o creştere de 6%, ceea ce nu este realizabil.
"Actualul buget pe 2009 se bazează pe 6% creştere, ceea ce nu va fi niciodată, având în vedere că veniturile sunt în scădere, decât printr-o creştere fundamentală a datoriei publice pe termen scurt. Dintr-o criză care nu a ajuns încă la apogeu nu se iese tot prin supraconsum, ci prin economisire", a mai spus Voinea.
Ultimele estimări ale Comisiei Naţionale de Prognoză indică pentru acest an o creştere economică de 9,1%, iar pentru 2009 de numai 6%. Prognozele BNR plasează avansul PIB a 8-9% în acest an şi 4-5% în 2009.
El a arătat că în ultimii şase ani motoarele creşterii au fost majorarea consumului gospodăriilor, de 10-15% anual, şi formarea brută de capital fix.
Totodată, directorul GEA a arătat că majorarea cheltuielilor gospodăriilor a fost finanţată de creditele de consum, care au crescut cu 60% anual, şi de creşterea salariilor cu 20-25% anual. În plus, politica fiscală a stimulat consumul.
"A contribuit şi perspectiva optimistă asupra veniturilor proprii. Omul a avut senzaţia că îi va creşte salariul anual pentru următorii 20-30 de ani cu acelaşi procent, ceea ce nu se va mai întâmpla cu siguranţă de anul viitor", a adăugat Voinea.
În ceea ce priveşte formarea brută de capital fix, în categorie sunt incluse o bună parte din construcţii şi vânzarea de maşini.
El a arătat că o creştere determinată de consumul bazat pe datorie "nu este în regulă".
"În momentul în care finanţarea este prea scumpă sau dispare cu desăvârşire, aici este buba. Consumul oferă o senzaţie de bunăstare care nu este întotdeauna corectă. Datoriile au crescut de patru ori în ultimii patru ani în activele populaţiei, care cuprind mai ales imobile, a căror valoare a crescut în ultimii ani. La nivelul firmelor din retail raportul datorii active este de 3 la 1", a mai afirmat Voinea.