- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Atanasiu: Rezultatele investigaţiilor CE privind privatizările - previzibile
Preşedintele Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului, Teodor Atanasiu, apreciază că rezultatele investigaţiilor iniţiate de Comisia Europenă în cazul unor privatizări din România sunt previzibile, dar atenţionează că întreaga procedură ar putea fi încheiată în termen de până la 18 luni.
Atanasiu: Rezultatele investigaţiilor CE privind privatizările - previzibile
Preşedintele Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a amintit, sâmbătă, într-o conferinţă de presă organizată la Alba Iulia, că investigaţiile Comisiei Europene vizează privatizarea Mittal Steel Roman, fosta Petrotub, procedurile de lichidare de la Tractorul Braşov şi vânzarea Automobile Craiova, considerând că în toate cele trei cazuri rezultatele sunt "previzibile".
El a arătat că, în cazul Mittal Steel Roman, este verificată o investiţie garantată de statul român, iar lichidarea Tractorul Braşov este considerată o privatizare cu ajutor de stat urmare a unui plan de afaceri care ar fi influenţat preţul de licitaţie.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Valdimir Putin s-ar confrunta cu o revoltă a armatei. Comandanții militari ruși refuză să-și trimită subordonații la atacuri
-
Bolojan: Am semnat acest protocol pentru ca România să aibă un guvern stabil într-o perioadă dificilă
-
Crin Antonescu va fi candidatul comun pentru alegerile prezidenţiale. Propunerea va fi aprobată de fiecare partid al alianţei
-
Coreea de Nord ar putea trimite şi mai multe trupe şi drone în sprijinul Rusiei
Şeful AVAS a arătat că la Petrotub va trebui restituit ajutorul de stat primit pentru investiţii, în timp ce pentru Tractorul Braşov nu există elemente de ajutor de stat deoarece preţul obţinut prin lichidarea fabricii a depăşit suma evaluată.
În cazul privatizării Automobile Craiova, Comisia Europeană verifică două posibile forme de ajutor de stat, respectiv un ajutor de stat regional realizat prin angajamentul statului de a efectua cheltuieli din bugetul de stat pentru dezvoltarea unor şcoli de pregătire în construcţii de maşini şi un alt ajutor de stat oferit prin "denaturarea" preţului pe pachetul de acţiuni al uzinei.
El a arătat că pregătirea personalului nu poate fi considerată un ajutor de stat neeligibil, în condiţiile în care multe ţări europene asigură astfel de şcoli de pregătire în zone industriale.
"Cred ei (experţii CE - n.r.) că preţul pe pachetul de acţiuni a fost denaturat de faptul că am cerut nişte condiţii specifice, nelăsând libera concurenţă şi libera circulaţie a capitalului indiferent de ceea ce făceau la Craiova. Adică noi am cerut să fie un proiect industrial, ca proiectul industrial să aibă un anumit volum de producţie de autoturisme pe an, un anumit grad de integrare în România, condiţii care înseamnă investiţii mai multe, un efort financiar mai mare şi care ar fi putut denatura preţul obţinut pe pachetul de acţiuni", a spus preşedintele AVAS.
Teodor Atanasiu a arătat însă că România a notificat Comisia Europeană în cazul acestei privatizări, precizând că este vorba de un ajutor de stat regional sau naţional pentru care a cerut avizul.
Şeful AVAS consideră că solicitarea Comisiei Europene de suspendare a contractului de privatizare a Automobile Craiova este "inoportună", deoarece contractul include o clauză impusă de statul român pentru obţinerea prealabilă a acordului CE asupra tranzacţiei.
"În legătură cu celălalt tip de ajutor de stat, nu a mai fost o speţă similară în România până în prezent. Este contraponderea unei decizii politice a unui stat suveran, care spune că nu vrea o ţară de mall-uri şi cartiere rezidenţiale cu dărâmarea întregii industrii producătoare, ci îşi doreşte să-şi poată permite în continuare să pună clauze de continuare a proiectelor industriale şi stopare a investiţiilor imobiliare pe teritoriul marilor oraşe", a afirmat Atanasiu.
El a apreciat că aceste proiecte imobiliare sunt mai atractive din punct de vedere financiar decât continuarea producţiei industriale şi se va ajunge ca licitaţiile "să fie câştigate de Gigi Becali sau Jenică Boerică, şi nu de Ford sau General Motors".
Şeful AVAS a arătat că întreaga analiza a Comisiei Europene ar putea dura până la 18 luni, perioadă în care contractul de privatizare a Automobile Craiova va fi blocat.
"Comisarul european pentru Concurenţă Neelie Kroes mi-a promis că, dacă vom fi foarte expeditivi în a transmite lămuriri la toate întrebările, şi ei vor trata cazul cu prioritate, iar până la începutul anului viitor va fi formulat un punct de vedere tehnic care să fie transmis apoi la decidentul politic al Comisiei Europene", a arătat Atanasiu.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
GANDUL.RO