„La calea ferată nu pot să spun că sunt la fel de optimistă să pot să spun că în 2016 e gata, cum pot să spun la infrastructura rutieră, la autostrăzi. Dar, anul acesta se încheie contracte pentru 200 de kilometri pe Coridorul IV pan-european. Sper ca în perioada următoare, pe următorul POS-T şi din economii să construim sau să reabilităm mai mulţi kilometri pe coridor”, a spus Boagiu.
Coridorul IV începe în Germania, la Nurenberg, şi se continuă pe ruta Praga-Viena-Bratislava-Budapesta. În România, traseul trece prin Nădlac, Arad, Deva, Orăştie, Sibiu, Bucureşti, Feteşti şi Constanţa, ruta continuând până la Istanbul. Ministerul Transporturilor a încheiat în primăvară contracte pentru execuţia a 180 de km de autostradă pe acest coridor.
Referitor la viteza medie de deplasare a trenurilor, de 45 km/oră, Boagiu a afirmat că aceasta a crescut după ce în vară a fost finalizată modernizarea tronsonului Bucureşti-Constanţa, rezultatul fiind că traficul în perioada estivală a crescut pe acestă rută cu 40% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2010.
„La calea ferată este o provocare gigantică pe care nu o vom putea duce singuri, de aceea am trecut la semnarea de parteneriate cu celălalte state membre astfel încât să ne unim eforturile pentru accesare de resurse aşa încât culoarele pan-europene să fie dezvoltate”, a menţionat ministrul.
Ministrul a aminitit, totodată, că în urma restructurărilor din sistem şi schimbării contractelor la nivelul managementului, CFR SA şi-a redus pierderile cu 47%, iar CFR Marfă cu 65%.
Cele trei mari companii feroviare – CFR SA, CFR Călători şi CFR Marfă – sunt monitorizare prin acordul cu FMI. Restructurarea companiilor vizează numirea de manageri privaţi, reducerea numărului de angajaţi şi creşterea tarifelor, dar şi cedarea unor pachete de acţiuni.
CSAT a avizat, luni, un proiect de HG pentru aprobarea primei etape a strategiei de privatizare a CFR Marfă şi a mandatului Ministerului Transporturilor pentru vânzarea a peste 50% din acţiuni, un pachet mai mare decât cel anunţat iniţial de autorităţi, de 20%.
Bugetul Programului Operaţional Sectorial de Transport (POST) pentru 2007-2013 este de 4,7 miliarde euro, din care sectorul feroviar beneficiază de 43% din fondurile, iar cel rutier 46%. In prezent, autorităţile discută pe tema bugetului pentru perioada 2014-2020.
Anca Boagiu a semnat în iunie, la Luxembourg, împreună cu şase omologi din UE, un memorandum pentru înfiinţarea Coridorului VII feroviar de transport marfă, care în România s-ar putea suprapune peste Coridorul IVpan-european, traseul exact urmând să fie stabilit până în 2013.
Memorandumul a fost semnat de către oficiali din şapte state, respectiv România, Austria, Bulgaria, Grecia, Republica Cehă, Slovacia şi Ungaria.