Bancpost şi Credit Agricole, obligate de ANPC să returneze sume încasate nejustificat de la clienţi

Bancpost şi Credit Agricole Bank au fost obligate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) să returneze clienţilor sute de dobânzi şi comisioane încasate în mod nejustificat ca urmare a unor contracte de împrumut semnate în 2008, a anunţat, joi, preşedintele ANPC, Marius Dunca

Urmărește
1849 afișări
Imaginea articolului Bancpost şi Credit Agricole, obligate de ANPC să returneze sume încasate nejustificat de la clienţi

Bancpost şi Credit Agricole, obligate de ANPC să returneze sume încasate nejustificat de la clienţi (Imagine: Andrei Pungovschi/Mediafax Foto)

Potrivit preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, în cazul Bancpost au foat analizate mai mule plângeri venite din partea clienţilor şi legate de modul în care au fost calculate dobânzile în două situaţii.

În primul caz, au existat cinci reclamaţii potrivit cărora contractele au avut prevăzut, încă de la momentul semnării, faptul că dobânda se va calcula în în funcţie de un indice de referinţă verificabil şi o marjă fixă. Cu toate acestea, banca a ales să precizeze în cadrul contractului că întreaga rată a valorii dobânzii se majorează cu 0,5 puncte procentuale sau 0,25 puncte procentuale, în funcţie de tipul contractului.

"Pentru această faptă, operatorul financiar bancar a fost sancţionat contravenţional în conformitate cu legea care priveşte practicile incorecte şi s-a emis o decizie a comisarului şef prin care s-a dispus instituirea procedurilor legale corespunzătoare pentru încetarea precticilor", a spus Marius Dunca.

Acesta a afirmat că, ulterior, banca a eliminat procentele de 0,5 sau 0,25 la sută din formula de calcul a dobânzii şi a restituit deja celor cinci reclamanţi o sumă totală de 22.669,74 de franci elveţieni.

În plus, în portofoliul existent al băncii au fost găsite alte 395 de contracte similare, care vor fi analizate în mod individual, urmând ca banca să renegocieze condiţiile contractuale cu fiecare client.

În cea de-a doua situaţie, inspectorii ANPC au analizat modul în care reprezentanţii Bancpost au conceput contractele legate de "condiţiile speciale de creditare" pentru clienţii cu probleme finaciare generate de deprecierea leului în raport cu francul elveţian.

Marius Dunca a dat ca exemplu cazul unui reclamant care a solicitat băncii o perioadă de restructurare. Directorul ANPC a explicat că între consumator şi bancă a fost încheiat un act adiţional prin care "timp de 365 de zile de la data reeşalonării rata dobânzii este fixă, de 4,30 la sută pe an, iar după expirarea celor 365 de zile marja fixă va fi în valoare de 7,65 la sută pe an".

Dunca susţine însă că prin contractul semnat iniţial de către părţi s-a stabilit ca dobânda aplicată creditului să fie variabilă în funcţie de un indice de referinţă care ia în calcul fluctuaţia înregistrată de francul elveţian în raport cu leul la un interval de şase luni şi o marjă fixă de 7,15 la sută, iar prin actul adiţional de reeşalonare banca a mărit nejustificat marja până la valoarea de 7,65 la sută.

Preşedintele ANPC a precizat că s-a dispus "instituirea procedurilor legale corespunzătoare pentru încetarea practicilor", iar banca a achitat deja 1.638,48 de franci elveţieni. În portofoliul băncii au fost găsite, potrivit lui Marius Dunca, 185 de contracte cu acte adiţionale de acest gen.

În ceea ce priveşte Credit Agricole Bank, Marius Dunca a spus că ANPC a analizat o reclamaţie depusă de către o persoană la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea Bucureşti - Ilfov legată de unele comisioane percepute pentru acordarea unui împrumut de nevoi personale.

Dunca a arătat că inspectorii au constatat în cazul unui credit încheiat în iulie 2010 că, deşi în contract la capitolul Caracteristici de credit este menţionat un comision de gestionare a creditului, se menţionează un procent de 0,2 la sută, iar la capitolul taxe şi Comisioane se menţionează că împrumutatul va plăti lunar băncii un comision de gestionare calculat ca procent din soldul lunar al creditului, care se va achita în fiecare lună, conform graficului de rambursare, fără ca acest comision să fie definit în vreun fel.

În plus, în acelaşi contract, clientului îi este perceput şi un comision de analiză de 3,5 la sută, sumă care se reţine automat din suma împrumutată.

"Deoarece valoarea comisionului de analiză a dosarului este calculată ca procent din suma creditată, consumatorul este obligat să achite dobânda pentru toată perioada de creditare, fără ca, la momentul încheierii contractului, acesta să poată plăti comisionul din surse proprii, ceea ce reprezintă o practică comercială incorectă", a explicat Marius Dunca.

Conform ANPC, banca va trebui să returneze banii încasaţi ilegal şi a fost amendată cu 20.000 de lei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici