Black Friday 2017 | Ghid de supravieţuire pentru consumatori

Încă o tradiţie importată de la americani, ai putea spune. Într-adevăr, Black Friday (Vinerea Neagră) este organizată în mod tradiţional de retailerii americani în vinerea care urmează sărbătorii Zilei Recunoştinţei. Dincolo de acest lucru, Vinerea Neagră reprezintă un excelent prilej pentru consumatori de a profita de reducerile comercianţilor.

Urmărește
734 afișări
Imaginea articolului Black Friday 2017 | Ghid de supravieţuire pentru consumatori

Black Friday 2017 | Ghid de supravieţuire pentru consumatori

Cel mai important aspect care trebuie subliniat însă este faptul că, indiferent de denumirea acestei perioade de reduceri şi de provenienţa sa, consumatorii vor beneficia de aceleaşi drepturi pe care le au şi în restul timpului, iar comercianţii trebuie să respecte o serie de reguli clar stabilite, se arată într-un comunicat ECC România.

ECC Romania a realizat un ghid care te va ajuta să "supravieţuieşti" în calitate de consumator în perioada de reduceri care urmează.

Cum trebuie afişat preţul?

Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare, dacă este cazul). Dacă achiziţionezi de pe un site aflat într-un alt stat membru al UE, preţul trebuie să fie afişat clar, cu toate taxele incluse, în moneda statului respectiv.

Regulile privind reducerea de preţ

Orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice.

Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă.

Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:
* fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat;
* fie prin menţiunile "preţ nou", "preţ vechi" lângă sumele corespunzătoare;
* fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.

Se interzice ca o reducere de preţ pentru un produs şi/sau serviciu să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părţi din produs şi/sau serviciu.

Când se consideră contractul încheiat?

Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plăteşti şi primeşti produsul (mai complex spus, momentul în care acceptarea ofertei ajunge la cunoştinţa comerciantului).

În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii tale.

Pot renunţa la achiziţie după ce am încheiat contractul?

A. În cazul magazinelor clasice, legea îţi dă dreptul de a renunţa la contract.

Odată achiziţionat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să-ţi fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile. Există însă şi posibilitatea ca vânzătorul să aibă o politică comercială care să permită returnarea unui produs sau înlocuirea acestuia, indiferent de motiv, într-o anumită perioadă de timp, dar acest lucru nu constituie o obligaţie. Dacă profesionistul are o asemenea politică, ai grijă să soliciţi amănunte în scris sau să păstrezi documentele care o menţionează.

B. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, va trebui să plăteşti tu returul. Comerciantul este obligat să-ţi ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a produsului la tine) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ai renunţat la contract.

Atenţie, există anumite cazuri în care nu te poţi retrage din contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificaţiile tale sau înregistrările audio, video ori programele informatice. Comerciantul poate reţine, în anumite cazuri, din preţul plătit de tine valoarea diminuată a produselor. Acest lucru este valabil numai dacă valoarea produselor a fost diminuată în urma manipulării acestora mai mult decât pentru a le testa funcţionalitatea. Deci, atenţie, comerciantul nu poate reduce suma plătită atunci când utilizezi produsul în mod normal pentru a determina care sunt caracteristicile acestuia şi modul de funcţionare. Diminuarea valorii produselor nu trebuie să te descurajeze să-ţi exerciţi dreptul de retragere.

Comerciantul nu-ţi poate limita dreptul de a te retrage din contract. De exemplu, nu poate condiţiona rambursarea sumei plătite de trimiterea produsului în ambalajul original, nu poate refuza returul în cazul în care produsul a fost livrat consumatorului prin serviciul propriu de curierat etc.

În cât timp trebuie să primesc produsele comandate online?

Comerciantul trebuie să-şi îndeplinească obligaţiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis comanda.

Părţile pot stabili însă un termen de livrare mai mic, iar în acest caz termenul stabilit între părţi este cel care se va aplica. Prin urmare, dacă vânzătorul îţi comunică în mesajul de confirmare al comenzii că va livra într-un termen mai mic de 30 de zile, se va aplica acest termen mai mic.

Ce se întâmplă în cazul în care nu comerciantul nu poate executa contractul online?

În cazul în care profesionistul nu şi-a îndeplinit obligaţia de a livra produsele în momentul stabilit cu tine sau în termenul de maxim 30 de zile, trebuie să îi soliciţi să efectueze livrarea într-un termen suplimentar, corespunzător circumstanţelor. În cazul în care profesionistul nu livrează produsele în termenul suplimentar respectiv, ai dreptul, după caz, la rezoluţiunea sau rezilierea contractului.
În cazul rezoluţiunii sau, după caz, rezilierii contractului, profesionistul rambursează fără întârzieri nejustificate toate sumele plătite în temeiul contractului şi în decurs de cel mult 7 zile de la data la care i-ai comunicat decizia de terminare a contractului.

Ce se întâmplă dacă produsul este deteriorat în timpul transportului către tine?

Dacă produsul este deteriorat sau distrus înainte de a ajunge la tine, comerciantul este cel care suportă pierderea. Poţi solicita în acest caz un nou produs sau poţi renunţa la contract. Prin urmare, ai dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianţi care nu permit acest lucru.

Se aplică regulile privind garanţiile şi în privinţa produselor achiziţionate în perioadele de reduceri?

Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate produsele şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg.

Ce se întâmplă dacă produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile?

Ai dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile. Ca regulă, iniţial, poţi alege între reparare şi înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparaţie cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcţionalitatea produsului.
Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat şi se va face numai cu un produs identic.
În ceea ce priveşte produsele de folosinţă îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, dacă, în cursul perioadei de garanţie, totalul intervalelor în care produsul nu a funcţionat din cauza defectelor depăşeşte 10% din respectiva perioadă de garanţie, poţi solicita înlocuirea sau o rambursare a preţului.

Rezoluţiunea contractului poate interveni în trei cazuri:
* când nu ai beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului.
* când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă.
* când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15 zile, fără inconveniente semnificative pentru tine.

Rezoluţiunea contractului are ca efect punerea părţilor în situaţia anterioară contractului. Prin urmare, vei primi suma plătită pentru produs, iar comerciantul produsul.
Ce este foarte important, chiar dacă în practică ţi se spune să iei legătura direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeaunavânzătorului, potrivit legii. Nu ai niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia.

Produsul reparat/înlocuit este acoperit de o nouă garanţie?

În cazul produselor de folosinţă îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, produsul înlocuit este acoperit de o nouă garanţie care începe din momentul înlocuirii. În cazul produselor reparate, garanţiile legale şi comerciale se prelungesc cu o perioadă egală cu timpul scurs din momentul în ai notificat vânzătorului defectul sau i-ai predat produsul, până în momentul în care produsul a fost reparat şi ai fost înştiinţat cu privire la acest lucru sau până în momentul în care produsul ţi-a fost livrat.

Sfaturi pentru consumatori

* Fă o listă cu produsele pe care doreşti să le achiziţionezi şi cu preţurile actuale ale acestora. Acest lucru te va ajuta să eviţi falsele reduceri de preţuri, de exemplu atunci când comercianţii măresc preţul şi aplică procentul de reducere la preţul astfel majorat.

* Verifică cu atenţie modul în care este afişată reducerea pe site sau pe eticheta produsului.

* Nu cădea în capcana ofertelor care anunţă mari reduceri de preţuri doar pentru a te atrage să intri în magazin.

* În cazul în care comanzi online, verifică, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când ai ales produsul.

* Utilizează cardul pentru a face plata. În unele situaţii, precum cazurile de fraudă, dacă ai plătit prin card, poţi utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ţi recupera suma plătită – în principiu, în cel mult 30 de zile de la data plăţii. Contactează-ţi banca pentru a afla mai multe amănunte.

”Selectează, înainte de Black Friday, produsele pe care vrei să le cumperi şi notează preţurile înainte ca acestea să fie reduse. Verifică dacă, în afara perioadelor de reduceri, beneficiezi sau nu de vreun discount şi informează-te asupra produselor pe care vrei să le cumperi: site-urile specializate sunt un start bun pentru a vedea comentariile altor consumatori legat de eficienţa produselor. Nu
cumpăra un produs doar fiindcă este redus!”, spune Irina Chiriţoiu, Director ECC Romania.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici