BLACK FRIDAY 2019. ANPC le oferă sfaturi consumatorilor pentru „a nu le fi afectate interesele economice”

Pentru a beneficia de reduceri fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze, să acorde maximă atenţie tuturor detaliilor, în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este Black Friday.

Urmărește
819 afișări
Imaginea articolului BLACK FRIDAY 2019. ANPC le oferă sfaturi consumatorilor pentru „a nu le fi afectate interesele economice”

BLACK FRIDAY 2019. ANPC le oferă sfaturi consumatorilor pentru „a nu le fi afectate interesele economice”

În acest sens, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor recomandă verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs.

„În cazul în care aceştia consideră că drepturile le-au fost încălcate le recomandăm să ne semnaleze orice abatere şi îi asigurăm că Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor le va acordă tot sprijinul. Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (şoldare, lichidare, vânzări promoţionale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor. Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus. Pentru siguranţă cumpărăturilor din perioada ofertelor de Black Friday 2019, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificăţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dvs”, recomandă ANPC.

Pentru cumpărăturile online:

• Verificaţi stocul existent;

• Verificaţi preţul afişat pe site şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA);

• Verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare.

Comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informaţîi:

• Datele de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală etc);

• Caracteristicile esenţiale ale produsului;

• Preţul cu toate taxele incluse;

• Cheltuielile de livrare, dacă este cazul;

• Modalităţile de plata şi de livrare;

• Perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului;

• Durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;

• Existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.

Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informaţîi suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare; modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţîi vânzătorului.

Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunţă contractual şi 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să invoce vreun motiv.

În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.

Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la dată la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.

Rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plata că şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plata şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării.

Consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor.

Cumpărăturile din perioada Black Friday pot fi făcute în siguranţă dacă:

- Întocmiţi o lista cu produsele pe care doriţi să le achiziţionezi şi cu preţurile actuale ale acestora. Acest lucru va va ajută să evitaţi falsele reduceri de preţuri, de exemplu atunci când comercianţîi măresc preţul şi aplică procentul de reducere la preţul astfel majorat;

- Citiţi cu atenţie caracteristicile produsului;

- Verificaţi dacă produsul corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dvs.;

- Verificaţi stocul existent (pentru comerţul on-line);

- Verificaţi preţul afişat pe site şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA), dacă preţul include şi costul de livrare etc.

- În cazul în care comandăţi online, verificăţi, înainte de a trimite comandă, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor prin intermediul Centrului European al Consumatorilor România (ECC România) a realizat un ghid pentru consumatorii care vor să achiziţioneze produse în perioada marilor reduceri de preţuri de Black Friday.

PREŢUL

Cum trebuie afişat?

Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare, dacă este cazul).

Care sunt regulile privind reducerea de preţ?

Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă.

Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus.

Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:

• fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat;

• fie prin menţiunile "preţ nou", "preţ vechi" lângă sumele corespunzătoare;

• fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.

CONTRACTUL

Când se consideră contractul încheiat?

Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plăteşţi şi primeşti produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii tale.

Pot renunta la achiziţie după ce am încheiat contractul?

A. În cazul magazinelor clasice, legea NU îţi da dreptul de a renunta la contract. Odată achiziţionat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să-ţi fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile.

B. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poţi renunta la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, va trebui să plăteşţi tu returul.

Comerciantul este obligat să-ţi ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a produsului la ţine) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ai renunţat la contract.

Atenţie, există anumite cazuri în care nu te poţi retrage din contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificaţiile tale sau înregistrările audio, video ori programele informatice.

Profesionistul poate reţine, în anumite cazuri, din preţul plătit de ţine valoarea diminuată a produselor în cazul în care ai folosit produsul mai mult decât pentru a-i testa funcţionalitatea.

În cât timp trebuie să primesc produsele comandate online?

Comerciantul trebuie să-şi îndeplinească obligaţiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la dată la care ai transmis comandă sau într-un termen mai scurt care ţi-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat produsele în termenul stabilit, trebuie să îi soliciţi să livreze cât mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, ai dreptul să soliciţi banii înapoi în termen de 7 zile.

Ce se întâmplă dacă produsul este deteriorat în timpul transportului?

Dacă produsul ajunge la ţine deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suportă pierderea. Poţi solicită în acest caz un nou produs sau poţi renunta la contract.

Prin urmare, ai dreptul de a verifică, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianţi care nu permit acest lucru.

GARANŢII

Se aplică regulile privind garanţiile şi în privinţa produselor achiziţionate în perioadele de reduceri?

Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate produsele şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg.

Care sunt regulile privind garanţia?

Legea 449/2003 este cea care reglementează garanţiile produselor. De fapt, stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexistă pentru un singur produs.

Garanţia legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepţîi, clar stabilite). În momentul în care un produs îţi este vândut, beneficiezi de garanţia legală, fără că garanţia să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanţia legală este de doi ani, dar, pentru produse a căror durata de viaţă este mai mică de 2 ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât eşţi informat despre acest lucru. Garanţia legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.

Garanţia comercială este cea care ”se da” suplimentar. Este ceva în plus faţă de garanţia legală şi nu aduce atingere acesteia. O poate da atât producătorul, cât şi vânzătorul. Garanţia comercială poate îmbracă orice formă: o durata de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariţiei unui defect etc. Dar nu poate înlocui şi nu anulează garanţia legală.

Ce se întâmplă dacă produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile?

Ai dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile.

Că regulă, iniţial, poţi alege între reparare şi înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparaţie cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcţionalitatea produsului.

Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat şi se va face numai cu un produs identic.

În ceea ce priveşte produsele de folosinţă îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, dacă, în cursul perioadei de garanţie, totalul intervalelor în care produsul nu a funcţionat din cauza defectelor depăşeşte 10% din respectivă perioada de garanţie, poţi solicită înlocuirea sau o rambursare a preţului.

Anularea contractului poate interveni în trei cazuri:

• când nu ai beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului.

• când vânzătorul nu a luat măsură reparatorie într-o perioada de timp rezonabilă.

• când vânzătorul nu a luat măsură reparatorie într-un termen de 15 zile, fără inconveniente semnificative pentru ţine.

Anularea contractului are că efect punerea părţilor în situaţia anterioară contractului. Prin urmare, vei primi suma plătită pentru produs, iar comerciantul produsul înapoi.

Contactează vânzătorul dacă ai o problema!

Ce este foarte important, chiar dacă în practică ţi se spune să iei legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu ai niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă mergi tu la service cu produsul, informează întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute.

Produsul reparat/înlocuit este acoperit de o nouă garanţie?

În cazul produselor de folosinţă îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, produsul înlocuit este acoperit de o nouă garanţie care începe din momentul înlocuirii.

În cazul produselor reparate, garanţiile legale şi comerciale se prelungesc cu o perioada egală cu timpul scurs din momentul în care ai notificat vânzătorului defectul sau i-ai predat produsul, până în momentul în care produsul a fost reparat şi ai fost înştiinţat cu privire la acest lucru sau până în momentul în care produsul ţi-a fost livrat.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Taguri:
anpc,
black friday,

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici