Butoanele revin la putere: Ecranele tactile din maşini distrag prea mult atenţia şoferilor
Euro NCAP – programul european de evaluare a modelelor de maşini noi şi cea mai înaltă autoritate în materie de siguranţă auto (începând cu testele de impact) – trimite mesajele sunt puternice şi dă direcţia producătorilor pentru viitorul apropiat.
A apărut, astfel, o posibilitate reală ca ecranele tactile, considerate echipamente esenţiale, să fie măcar reduse, dacă renunarea totală la ele pare imposibilă.
„Utilizarea excesivă a ecranelor tactile este o problemă la nivel de industrie”, a declarat recent Matthew Avery, director de dezvoltare strategică la Euro NCAP.
„Aproape toţi producătorii de vehicule mută comenzile cheie pe ecranele tactile centrale, forţând şoferii să-şi ia ochii de la drum şi crescând risc de accidente din cauza distragerii atenţiei”, a completat acesta.
La fel de periculoase precum drogurile
„Noile teste Euro NCAP, programate pentru 2026, vor încuraja producătorii să folosească controale fizice separate pentru funcţiile de bază într-un mod intuitiv, limitând timpul necesar pentru a lua ochii de la drum şi promovând astfel o conducere mai sigură”, este concluzia lui Avery.
Revenirea la cheile fizice este susţinută şi de cercetările pe acest subiect. În 2022, o revistă de specialitate suedeză a constatat că şoferilor le-a luat mult mai mult timp pentru a îndeplini sarcinile de bază pe ecranele tactile, comparativ cu maşinile mai vechi cu comenzi fizice.
Cu doi ani mai devreme, cercetările TRL din Regatul Unit scoseseră în evidenţă că interfeţele smartphone-urilor pentru ecrane tactile (Apple CarPlay şi Android Auto) reduc timpii de reacţie la fel de mult ca şi conducerea în stare de ebrietate sau sub efectul drogurilor.