Cât au pierdut companiile de telefonie mobilă din cauza aplicaţiilor de mesagerie: WhatsApp a fost, în mod clar, crema acestor servicii

WhatsApp şi alte servicii online de mesagerie au provocat anul trecut pierderi de 32,5 miliarde dolari pentru operatorii de telefonie mobilă prin venituri nerealizate din mesaje sms, iar suma va ajunge la 54 miliarde dolari în 2016, potrivit datelor firmei de cercetare Ovum.

Urmărește
2378 afișări
Imaginea articolului Cât au pierdut companiile de telefonie mobilă din cauza aplicaţiilor de mesagerie: WhatsApp a fost, în mod clar, crema acestor servicii

Cât au pierdut companiile de telefonie mobilă din cauza aplicaţiilor de mesagerie: WhatsApp a fost, în mod clar, crema acestor servicii (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Trecerea în masă a consumatorilor la smartphone-uri a majorat semnificativ veniturile obţinute de operatorii de telefonie din abonamente la servicii de internet mobil, scrie Bloomberg.

În acelaşi timp însă, adoptarea la scară largă a telefonului inteligent coincide cu accesul clienţilor la aplicaţii care înlocuiesc tradiţionalul sms prin servicii gratis, la fel de uşor de folosit, mai rapide şi mai bogate în funcţii.

Astfel de aplicaţii au avut succes mai ales în Europa, America Latină şi Asia, unde companiile de telefonie mobilă nu oferă neapărat sms-uri nelimitate, iar mesajele presupun costuri suplimentare atunci când conversaţia are loc peste graniţe statale. Treptat, sms-ul dispare ca sursă semnificativă de venituri pentru industria telecom.

"Trendul arată că mesageria instant erodează aceste venituri, în unele ţări mai mult decât în altele, iar tendinţa va continua. Impactul mesageriei gratis a fost simţit în întreaga lume. WhatsApp a fost, în mod clar, crema acestor servicii", comenează pentru Bloomberg Chetan Sharma, analist wireless la Inssaquah, Washington.

Contactaţi de Bloomberg, reprezentanţii operatorilor Vodafone (Marea Britanie), America Movil (Mexic), AT&T şi Sprint (SUA) au refuzat să comenteze informaţiile.

În SUA, operatorii de telefonie mobilă au recunoscut devreme pericolul reprezentat de aplicaţii precum WhatsApp şi au optat să ofere sms-urile gratis pentru toţi clienţii, inclusiv către alte ţări. În Mexic, aproape 90% din mesageria instant pe telefoane mobile are loc prin platforma WhatsApp, potrivit firmei de consultanţă Competitiv Intelligente Unit, din Mexico City.

"Faţă de situaţia de acum aproximativ 12 luni, penetrarea WhatsApp în Mexic a devenit copleşitoare. Aplicaţia este convenabilă, şi cu cât o folosesc mai multe persoane, cu atât atrage mai mulţi utilizatori noi", a afirmat pentru Bloomberg un analist al companiei de consultanţă. În urmă cu 6-8 ani, 15% din veniturile companiilor de telefonie din Mexic erau generate de sms-uri, procentaj care a scăzut la mai puţin de jumătate.

WhatsApp a avut un impact semnificativ şi pe pieţe dezvoltate, precum Olanda, unde operatorul KPN a decis să nu ofere mesaje sms nelimitate gratuit. Veniturile din sms-uri ale KPN s-au prăbuşit după apariţia aplicaţiei.

Firma care dezvoltă aplicaţia WhatsApp, cu 450 milioane de utilizatori la nivel mondial, a fost preluată de Facebook într-o tranzacţie record de 19 miliarde de dolari. Preţul plătit de reţeaua de socializare creată de Mark Zuckerberg reprezintă echivalentul a 42 de dolari pentru fiecare utilizator al WhatsApp.

Zuckerberg a afirmat că WhatsApp va ajunge la peste 1 miliard de utilizatori în următorii ani.

Săptămâna trecută, grupul Rakuten, cea mai mare companie de comerţ electronic din Japonia, a preluat pentru 900 de milioane de dolari compania Viber Media, înregistrată în Cipru, care dezvoltă aplicaţia de telefonie şi mesagerie online Viber. Asemenea WhatsApp şi altor servicii similare, Viber facilitează gratuit transmisia de mesaje text, video, audio şi de fotografii între utilizatori conectaţi la internet oriunde în lume.

Primul SMS a fost trimis în 1992 pe reţeaua Vodafone.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici