Două treimi (66%) din liderii afacerilor la nivel mondial sunt încrezători că piaţa europeană va înregistra o revenire relativ rapidă în urma recesiunii economice cauzate de pandemia COVID-19, potrivit unui nou studiu Accenture.
Raportul intitulat “Bold Moves in Tough Times”, bazat pe un sondaj la care au participat aproximativ 500 de directori de companii din Europa, America de Nord şi regiunea Asia-Pacific din 15 industrii, constată că aproximativ trei din 10 de respondenţi (29%) se aşteaptă ca revenirea economică în Europa să fie destul de rapidă („în formă de V”); în timp ce 37% anticipează o revenire mai lentă, dar constantă, în formă de U în următoarele 12 luni.
Printre cele mai optimiste sectoare se numără cel al comunicaţiilor, mass-media şi al divertismentului, unde 52% dintre respondenţi se aşteaptă la o revenire în formă de V pe pieţele europene, urmat de cel de asigurări cu 47%. La polul opus se află sectorul auto şi cel al companiilor aeriene/ travel / transporturi doar 7% şi, respectiv, 12% dintre respondenţi aşteptându-se la o revenire rapidă. O perspectivă optimistă se poate observa şi în domeniul produselor farmaceutice / biotehnologie / ştiinţele vieţii, cu 34% dintre liderii acestui sector aşteptându-se la o creştere a cererii în Europa ca urmare a pandemiei.
Raportul arată, de asemenea, că directorii se aşteaptă ca economiile din Germania, Marea Britanie şi Ţările Nordice să se refacă cel mai rapid după recesiune, urmate de Franţa, Spania şi Italia. În plus, oamenii de afaceri europeni sunt optimişti în ceea ce priveşte competitivitatea Europei, deoarece patru din 10 respondenţi (39%) consideră că firmele europene vor fi mai competitive faţă de cele din SUA decât au fost înainte de criză şi chiar mai mulţi (43%) cred că firmele europene vor fi mai competitive în comparaţie cu cele chineze.
„Încrederea este critică în actualul context economic, care este încă volatil şi nesigur”, a declarat Jean-Marc Ollagnier, CEO Accenture Europa. „Optimismul cu privire la revenirea economică şi competitivitatea Europei oferă companiilor de pe continent o ocazie unică de a-şi consolida poziţia de lider şi de a reduce decalajul faţă de concurenţii lor americani şi asiatici. Totuşi, acest lucru va depinde de cât de bine vor transforma optimismul în acţiuni îndrăzneţe. Cel mai mare risc este ca liderii de afaceri europeni să rămână dependenţi într-o proporţie considerabilă de sprijinul guvernamental, să fie defensivi şi să investească prea puţin în inovaţii radicale - deoarece competiţia lor globală nu va aştepta."
Raportul Accenture indică faptul că există riscul ca directorii din Europa să fie prea prudenţi în ceea ce priveşte modul în care se pregătesc pentru revenire, în comparaţie cu cei din America de Nord şi Asia-Pacific.
Concret, directorii europeni se axează pe o inovare progresivă, mai degrabă decât pe una radicală. Mai mult de jumătate (53%) dintre respondenţii europeni au declarat că încetinesc investiţiile în inovare şi nu vor relansa nicio iniţiativă în următoarele şase luni, comparativ cu 33% dintre respondenţii din America de Nord şi 49% în Asia Pacific.
În Europa, doar una din şapte companii (16%) investeşte deja în iniţiative pentru pregătirea revenirii, comparativ cu una din patru (25%) în Asia Pacific şi una din trei (34) % în America de Nord.
Liderii de afaceri din Europa sunt mai puţin înclinaţi decât cei din America de Nord şi Asia-Pacific să colaboreze cu alte companii pentru a atenua impactul crizei şi pentru a se redresa mai repede (48% dintre cei din Europa, comparativ cu 53% în America de Nord şi 55% în Asia-Pacific).
"Liderii de afaceri din Europa trebuie să înceapă să se reinventeze acum pentru lumea post-COVID-19", a spus Ollagnier. „Acum este momentul să gândim şi să acţionăm diferit şi să ne asumăm riscuri echilibrate pentru a construi rezilienţă pe termen lung şi pentru a reînnoi modele de creştere pentru a ne adapta la ceea ce numim o lume „niciodată normală”.
Raportul evidenţiază domenii critice pe care companiile europene trebuie să se concentreze pentru a elimina decalajul de competitivitate faţă de omologii lor nord-americani şi asiatici.
Acestea includ:
• Creşterea ritmului şi a sferei de aplicare a transformării digitale: Companiile care au fost cele mai reziliente în timpul pandemiei au cele mai avansate capacităţi digitale, ceea ce le-a permis rapid şi la scară largă să-şi echipeze forţele de muncă pentru lucrul de la distanţă, să îşi adapteze lanţurile de aprovizionare şi să ţină cont de noile modalităţi de cumpărare. Executivii europeni văd acum în mod clar necesitatea creşterii vitezei schimbării digitale, deoarece aproape două treimi (63%) au declarat că firmele lor îşi vor accelera transformarea digitală, inclusiv utilizarea cloud.
• Crearea de experienţe pentru consumatorii din ce în ce mai responsabili: Obiceiurile de cumpărare în timpul COVID-19 - cu consumatorii care fac achiziţii mai responsabile şi trec masiv la canalele online - vor rămâne în lumea post-pandemică. Prin urmare, companiile vor trebui să furnizeze o experienţă completă clienţilor - una care să îi aducă la inovaţie, în faza iniţială, şi ulterior să continue prin vânzări şi servicii. Aproape două treimi (62%) dintre liderii de afaceri europeni dintr-un grup de industrii care au legătură cu consumatorii văd oportunităţi în a se baza pe obiceiuri de cumpărare care sunt din ce în ce mai mult determinate de criterii sociale şi de mediu.
• Utilizarea tehnologiei pentru reinventarea sectorului industrial: COVID-19 a declanşat dezbateri cu privire la nevoia companiilor de a-şi readuce operaţiunile pe pieţele interne. Cu toate acestea, „re-localizarea” s-ar putea să nu fie panaceul pentru „renaşterea industrială” europeană. Pentru a construi rezilienţă operaţională pe termen lung, a reinventa modele de afaceri şi a crea noi fluxuri de venituri, companiile trebuie să utilizeze tehnologii digitale avansate, cum ar fi modelarea predictivă, “digital twins” şi “edge computing”, printre altele. Cu 42% dintre respondenţii europeni din sectorul producţiei care intenţionează să accelereze investiţiile în transformarea digitală, comparativ cu doar 32% în America de Nord şi 30% în Asia, există o oportunitate pentru companiile europene de a prelua conducerea în sectorul industrial.
„Europa este la răscruce. Liderii săi din afaceri pot continua pe căile strategice şi operaţionale bine cunoscute sau pot explora un nou drum, unul bazat pe inovare şi tehnologie cu potenţial ridicat, care se îmbină cu puterile tradiţionale ale durabilităţii, solidarităţii şi scopurilor europene”, a spus Ollagnier. „Deşi pandemia COVID-19 a fost dificilă, pe măsură ce ieşim din ea, amploarea şi sfera noilor oportunităţi - în special în sectorul industrial şi în problemele de tranziţie energetică - sunt clare. Este timpul ca Europa să facă demersuri îndrăzneţe şi să profite de aceste oportunităţi pentru a reduce în sfârşit decalajul de competitivitate."
Cercetarea se bazează pe un sondaj efectuat cu sprijinul a 478 de directori de companii din 15 ţări şi 15 industrii. Studiul a fost realizat în luna mai 2020 şi acoperă companii cu venituri anuale care depăşesc 500 milioane dolari. Industriile reprezentate includ: companii aeriene / travel / transporturi; auto; bancar; comunicaţii / media / divertisment; produse chimice; bunuri de consum; energie; High Tech; bunuri şi echipamente industriale; asigurări; farmaceutică / biotehnologie / ştiinţele vieţii; servicii publice; retail; software / platforme şi utilităţi. Ţările reprezentate includ Australia, Austria, Belgia, Canada, China, Franţa, Germania, Italia, Japonia, Luxemburg, Olanda, Spania, Elveţia, Regatul Unit şi Statele Unite.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.