Ce planuri are Dan Ostahie pentru reţeaua BricoDépôt: Mergem mai departe cu operaţiunile de bricolaj

  • Brico Dépôt, care operează Bricostore România, a încheiat 2023 cu o cifră de afaceri de 1,5 mld. lei (300 mil. euro), în scădere cu 6% faţă de anul precedent.
  • Dan Ostahie anunţă planuri ambiţioase pentru acest business, prin tranzacţia actuală făcându-şi intrarea pe un nou segment de retail.
Urmărește
174 afișări
Imaginea articolului Ce planuri are Dan Ostahie pentru reţeaua BricoDépôt: Mergem mai departe cu operaţiunile de bricolaj

Ce planuri are Dan Ostahie pentru reţeaua BricoDépôt: Mergem mai departe cu operaţiunile de bricolaj

Dan Ostahie, fondatorul retailerului electro-IT Altex şi unul dintre cei mai puternici antreprenori locali, a cumpărat reţeaua de magazine de bricolaj Brico Dépôt din România în schimbul sumei de 70 mil. euro. El anunţă planuri ambiţioase pentru acest business, prin tranzacţia actuală făcându-şi intrarea pe un nou segment de retail.

„Mergem mai departe cu businessul actual de bricolaj. Vom avea două afaceri complementare, prin intermediul cărora vom oferi o soluţie completă de produse pentru casă. La fel ca la Altex, vom miza pe un model omnichannel (online şi offline) şi pe servicii adiacente precum cele de livrare, finanţare, montaj“, a spus omul de afaceri pentru ZF.

El a preluat o reţea de circa 30 de magazine, dintre care zece în proprietate şi alte 20 cu chirie, urmând să meargă cu businessul mai departe şi să reia expansiunea.

„Vrem să ne dezvoltăm, mai e loc în piaţa de bricolaj din România, dar vom face paşi şi către Republica Moldova. O să preluăm un business fără datorii, fapt ce ne va da şansa să facem investiţii proprii, diferite de cele anunţate la Altex şi cu buget separat.“

Afirmaţiile sale vin în contextul în care el a anunţat în premieră la ZF un buget de 200 mil. euro pentru investiţiile Altex din următorii ani.

Grupul britanic Kingfisher, vânzătorul din această tranzacţie, a anunţat că valoarea de întreprindere (enterprise value) în acest deal a fost de 70 mil. euro. Enterprise value cuprinde şi datoriile, iar la Ministerul de Finanţe compania Bricostore România figurează cu datorii totale de aproape 90 mil. euro.

Totuşi, Dan Ostahie spune că deal-ul prevede ca el să preia o companie fără datorii. Aşadar vânzătorul se va ocupa să le şteargă până la închiderea tranzacţiei, care e prevăzută pentru următoarele două-trei luni, după ce Consiliul Concurenţei îşi va da acordul. „Altex şi Brico Dépôt sunt două businessuri complementare. Asta nu înseamnă că vom amesteca sortimentele, ba din contră, le vom separa şi mai bine. Mai mult, nu vom merge peste tot împreună. Astăzi sunt 135 de magazine Altex şi doar 31 Brico Dépôt. Magazinele Altex rămân aşa cum sunt şi astăzi, acest business urmându-şi calea lui. E o companie mai matură, aflată într-un alt moment al dezvoltării ei.“

Altex este liderul detaşat al pieţei de electro-IT, cu afaceri de 7 mld. lei anual, după o istorie de peste 30 de ani pe piaţă. Brico Dépôt, care operează pe plan local prin firma Bricostore România, a încheiat anul 2023 cu o cifră de afaceri de 1,5 mld. lei (300 mil. euro), în scădere cu 6% faţă de anul precedent. Această valoare pozi­ţionează firma pe locul patru în piaţa sa, de bricolaj, după Dedeman, Leroy Merlin şi Arabesque, conform datelor ZF.

Totodată, din 2011 compania e constant pe pierdere, adunând în aceşti ani o „gaură“ de 1,2 mld. lei.

„Intenţia noastră este să readucem businessul pe profit. Vom continua să construim alături de echipa existentă. Nu dorim să amestecăm businessurile Altex şi Brico Dépôt, dar dacă vom găsi pe viitor spaţii potrivite pentru ambele concepte, vom merge cu amândouă. Asta doar în cazul dezvoltărilor viitoare, magazinele existente rămânând aşa cum sunt acum“, explică Dan Ostahie.

Tranzacţia include întreaga reţea Brico Dépôt, formată din 31 de magazine în 24 de oraşe, operaţiunile de distribuţie, precum şi sediul central din Bucureşti.

„Această decizie ne permite să ne concentrăm atenţia pe pieţele unde suntem cel mai bine poziţionaţi pentru a genera randamente atractive şi valoare mai mare pentru acţionari şi clienţi“, afirmă Thierry Garnier, CEO al Kingfisher, grup care a venit pe plan local în 2013.

Povestea reţelei de bricolaj ce funcţionează astăzi în România sub brandul Brico Dépôt a început să se scrie în urmă cu mai bine de 20 de ani. La momentul acela, familia franceză Bresson a fondat retailerul Bricostore, pe care în decurs de circa un deceniu l-a dus la 15 magazine în România, cu vânzări de 131 milioane de euro în 2012, anul anterior primei tranzacţii.

În 2013, britanicii de la Kingfisher au cumpărat businessul şi au plătit 35 milioane lire sterline (41,5 milioane euro, la cursul de la acea vreme) cash pentru reţea, la care s-a adăugat preluarea unor datorii de 35 milioane lire, care au fost stinse imediat. Aşadar, Kingfisher şi-a făcut atunci intrarea în România şi a rebranduit businessul în Brico Dépôt.

La momentul respectiv, grupul avea planuri ambiţioase de expansiune. De altfel, orice actor din retail (indiferent de subsector) îşi doreşte să fie lider sau, dacă nu, măcar în top trei jucători. Iar acest lucru e posibil prin deschideri de la zero sau prin achiziţii. Cel mai simplu, dacă piaţa e deja matură sau aglomerată, e prin achiziţii. De altfel, gigantul britanic anunţase încă de la intrarea în România că se uită după alte preluări.

Aşa se face că, în 2017, Kingfisher a cumpărat şi magazinele Praktiker de la omul de afaceri Omer Susli şi le-a trecut sub acelaşi brand – Brico Dépôt. Această tranzacţie, evaluată de ZF la 40-50 mil. euro la momentul respectiv, a vizat 27 de magazine. Susli, la rândul său, cumpărase businessul de la nemţii de la Praktiker, când ei s-au retras din România.

Prin această mutare, britanicii care deţineau deja şi magazinele Brico Dépôt şi-au consolidat poziţia secundă în piaţa de bricolaj. Prin „mariajul„ dintre cele două companii a luat naştere o reţea de 42 de magazine şi afaceri de aproape 290 mil. euro cifră de afaceri anuală, ceea ce însemna circa 10-12% din piaţă, potrivit estimărilor ZF pe baza datelor disponibile. Piaţa de bricolaj era şi atunci, ca şi acum, dominată clar de businessul Dedeman al fraţilor Pavăl, care avea circa 40% din sector, conform ZF.

Prezentul arată... altfel

Spre comparaţie, astăzi, sub brandul Brico Dépôt mai sunt 31 de magazine cu afaceri de 1,5 mld. lei (300 mil. euro). Aşadar, şapte ani mai târziu, sunt cu zece magazine mai puţine, iar afacerile au stagnat.

De altfel, o serie de închideri sunt chiar recente. La începutul anului 2023, britanicii au închis două unităţi – din Oradea şi Giroc, localitate din zona metropolitană a Timişoarei –, rămânând astfel cu 33. La finalul anului 2023 au închis şi magazinul din Suceava.

Pe piaţa de bricolaj, lanţul se luptă cu Dedeman, Leroy Merlin sau Hornbach, piaţa fiind dominată clar de compania românească Dedeman, controlată de fraţii Pavăl. Printre cei interesaţi de Brico Dépôt s-a numărat şi Leroy Merlin care astfel ar fi putut să se apropie de liderul Dedeman.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici