Cifra de afaceri a retailului alimentar înregistrează creşteri mari - analiză

Cifra de afaceri a retailului alimentar înregistrează creşteri mari, arată o analiză, care subliniază că aceasta ar putea ajunge la pragul de 108 miliarde de lei în 2022. Carnea crudă, berea, băuturile răcoritoare, cafeaua şi apa îmbuteliată se află în topul produselor vândute.

Urmărește
507 afișări
Imaginea articolului Cifra de afaceri a retailului alimentar înregistrează creşteri mari - analiză

Cifra de afaceri a retailului alimentar înregistrează creşteri mari - analiză

Cifra de afaceri a retailului alimentar a crescut cu aproape 11,7% faţă de 2020 şi a fost cu 48% peste nivelul din 2017, la 93 de miliarde de lei în 2021. Pentru 2022 analiştii KeysFin & RetailZoom estimează apropierea de pragul de 108 miliarde de lei pe fondul avansului consumului, dar mai ales al accentuării presiunilor inflaţioniste.

Comerţul local a înregistrat descreştere din punct de vedere numeric în ultimii ani, dar a consolidat bune reprezentări şi ponderi semnificative ale vânzărilor prin reţelele şi magazinele independente mari, regionale. Contribuţia acestui canal de retail aduce o pondere semnificativă la nivel naţional, de aproximativ 10% din totalul vânzărilor de retail alimentar naţional.

„Ne-am obişnuit să numim comercianţii locali - retail tradiţional, iar abordarea noastră de segmentare a acestui canal propune două tipuri de afaceri: pe de o parte lanţurile de magazine locale ce concurează direct cu jucătorii internaţionali, cu lanţurile mari de retail, iar pe de altă parte magazinele mici, majoritatea independente, ce asigură acces de proximitate pentru cumpărături zilnice, populaţiei din toate zonele ţării”, a declarat Bogdana Gheorghe, director general al companiei RetailZoom.

Comerţul local reprezentat de reţelele si supermarketurile locale construiesc un retail de proximitate ce concurează din ce in ce mai serios reţelele internaţionale de retail. Numeric, acest univers este reprezentat de peste 400 de firme la nivel naţional, ce fac management pentru aproximativ 2.040 de magazine. Comerţul local reprezentat de magazinele mici, tradiţionale este mult mai larg, având un univers de 31.600 de companii la nivel naţional ce operează aproximativ 42.000 de puncte de vânzare, incluzând toate tipurile de magazine – profil alimentar, universal, cu (zone de) vânzare specializată, potrivit analiştilor citaţi.

Vânzările magazinelor de tip LKA au înregistrat în 2022 o creştere valorică de +11.6% faţă de 2021, nivel aflat sub valoarea medie a inflaţiei – aspect regăsit şi în descreşterea uşoară a vânzărilor în bucăţi, de -1.6% versus 2021.

Chiar dacă performanţa vânzărilor din comerţul local a fost inferioară comerţului internaţional din România pentru 2022 (+17.2% versus 2021), „reţelele locale îşi consolidează poziţia în retail printr-un profil accentuat de proximitate – specific nu doar prin topul produselor din coşul de cumpărături, cât şi prin sortimentul local ori regional”, spune Bogdana Gheorghe, director general al companiei RetailZoom.

Coşul de cumpărături alimentar din magazinele comerţului local, deşi este relativ similar cu cel din magazinele comerţului organizat de reţelele internaţionale, prezintă câteva diferenţe notabile în topul categoriilor de produse vândute – oferindu-i acestuia un profil accentuat de proximitate.

Între similarităţile din top 20 de categorii de produse se găsesc carnea crudă (proaspătă şi congelată), berea, băuturile răcoritoare, cafeaua, apa îmbuteliată, laptele & iaurturile, vinul - categorii ce se află în topul alegerilor în ambele canale de retail. În comerţul local, însă, între priorităţile din coşul de cumpărături se află într-o poziţie superioară mezelurile şi brânza cu greutate variabilă, pâinea preambalată, alunele & seminţele, chipsurile.

În partea de diferenţiere pentru comerţul modern IKA, uleiul, brânza preambalată, ouăle şi zahărul sunt în poziţii superioare, arătând preferinţa cumpărătorilor pentru ofertele pe care le regăsesc în acest canal.

Pentru produsele nealimentare, după top 10 produse similare în comerţul local faţă de cel internaţional (detergenţi de rufe, hârtie igienică, deodorant, prosoape de hârtie, balsam de rufe, produse de curăţenie, şampon, produse pentru igiena intimă), alegerile cumpărătorilor arată o poziţie superioară în vânzări pentru detergentul de vase şi săpun, pentru bureţi & lavete şi insecticide.

Tipurile de produse ce au crescut cel mai mult in vânzări pe parcursul anului 2022, în reţelele locale independente, sunt produsele pentru hrana animalelor de companie, produsele de băcănie şi cafeaua & băuturile cu cafea.

Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul cu excepţia celui cu autovehicule şi motociclete (serie brută) a crescut cu 4,4% în 2022 faţă de 2021 (pentru comerţul de mărfuri alimentare, băuturi şi tutun la nivel agregat s-a înregistrat un avans de peste 3 ori mai mic, de 1,4% în 2022 faţă de 2021). Cifra de afaceri din comerţul cu ridicata s-a majorat în 2022 cu 22% faţă de anul anterior, iar cel cu produse alimentare, băuturi şi tutun a avansat cu 16,9%, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică.

Potrivit ultimelor date de la INS, indicele preţurilor de consum al mărfurilor alimentare, care reprezintă aproximativ 33% din coşul de consum al românilor, a crescut în martie 2023 cu 21,6% faţă de aceeaşi lună din 2022. Cele mai mari scumpiri anuale din martie 2022, de peste 30% din categoria mărfurilor alimentare, au fost la zahăr (61%), unt (38%), cartofi (36.5%) şi ouă, cu 34% peste nivelul din martie 2022.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici