Comisia Euroeană ia măsuri privind ţigaretele. Producătorii contestă necesitatea acestora

Producătorii de ţigarete şi de tutun încearcă să convingă Comisia Europeană că introducerea ambalajelor fără însemne grafice, respectiv fără mărci comerciale, dar şi interzicerea afişării produselor la punctele de vânzare vor afecta grav industria de profil dar nu vor reduce consumul.

Urmărește
399 afișări
Imaginea articolului Comisia Euroeană ia măsuri privind ţigaretele. Producătorii contestă necesitatea acestora

Comisia Euroeană ia măsuri privind ţigaretele. Producătorii contestă necesitatea acestora (Imagine: Laszlo Raduly / MediafaxFoto)

În mai puţin de trei luni, Comisia Europeană va finaliza proiectul de modificare a directivei privind reglementarea produselor de tutun, care se referă la fabricarea, prezentarea şi comercializarea produselor de tutun în statele membre. Directiva vizează alinierea legislaţiei din statele membre cu privire la nivelul de gudron, nicotină şi monoxid de carbon al ţigaretelor, folosirea avertismentelor de sănătate şi a altor informaţii pe ambalajele produselor de tutun, interzicerea termenilor descriptori precum mild sau light, anumite măsuri cu privire la ingredientele folosite în produsele de tutun, precum şi cu privire la interzicerea tutunului pentru uz oral.

Directiva este supusă unei revizuiri periodice, astfel că în septembrie 2010 Directoratul General pentru Sănătate şi Consumatori al Comisie Europene (DG SANCO) a lansat o consultare publică privind o posibilă revizuire a acesteia.

Principalele propuneri lansate în dezbatere publică de către CE se referă la introducerea unor ambalaje generice sau fără însemne grafice, în locul celor actuale, ceea ce presupune eliminarea tuturor formelor de prezentare a mărcii -mărci comerciale, logo-uri etc, cu excepţia numelui de marcă. Pachetele de ţigarete ar urma astfel să aibă o culoare neutră standard, cu excepţia avertismentelor de sănătate obligatorii, scopul Comisiei Europene fiind ca pachetele să devina neatractive, iar avertismentele, care ar trebui să acopere 75% din suprafaţa ambalajului, să iasă mai mult în evidenţă, reducând astfel incidenţa fumatului.

Până în prezent, Australia a adoptat o astfel de legislaţie, aplicabilă din decembrie 2012.

Modificările directivei ar trebuie aplicate de la sfârşitul anului 2014 în statele membre.

Marc Fritsch, director regulatory affairs EU la producătorul de ţigarete Philip Morris, a declarat însă, la un seminar pe tema modificării Directivei, desfăşurat în Italia, că nu sunt dovezi că "ambalajul generic" va reduce incidenţa fumatului.

"Pachetul generic va încălca prevederile tratatelor privind proprietatea intelectuală şi comerţul internaţional şi va încuraja comerţul ilicit", a spus el.

Alte propuneri ale CE vizează interzicerea afişării produselor la punctele de vânzare, mărirea pictogramelor şi stabilirea unei liste comune de ingrediente permise sau interzise pentru utilizarea în produsele de tutun. Ingredientele de aromare contribuie la gustul de tutun al ţigaretelor şi creează caracteristicile de gust specifice fiecărei mărci. Practic, pachetele de ţigări nu vor mai fi expuse în punctele de vânzare, iar ţigaretele mentolate sau cu alte arome vor dispărea de pe piaţă.

Comisia Europeană speră ca prin aceste măsuri să fie redus consumul de tutun, mai ales în rândul tinerilor.

"Eficacitatea acestor măsuri este pusă la îndoială, însă impactul economic negativ al măsurilor va fi semnificativ, mai ales în contextul crizei economice. Acestea vor duce la scăderea numărului de locuri de muncă, mai ales la nivelul firmelor mici şi mijlocii, care asigură întreg lanţul de la producţie la vânzare, inclusiv fermieri, la majorarea comerţului ilegal, iar preţul va fi singura uneltă de a concura pe piaţă", a adăugat reprezentatul Philip Morris.

Consultarea publică a generat peste 85.000 de comentarii din partea celor interesaţi, respectiv persoane fizice, ONG, guverne sau autorităţi.

Potrivit datelor Philip Morris, în UE industria generează 1,46 milioane de locuri de muncă, în special în firme mici şi mijlocii, şi venituri de 121 miliarde de euro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici