Companiile auto şi transportatorii de petrol, posibilii câştigători ai acordului iranian

Producătorii auto francezi Renault şi PSA Peugeot Citroen şi transportatorii de petrol se află printre posibilii beneficiari ai acordului pe şase luni referitor la programul nuclear al Iranului, care prevede relaxarea sancţiunilor comerciale impuse acestui stat.

Urmărește
455 afișări
Imaginea articolului Companiile auto şi transportatorii de petrol, posibilii câştigători ai acordului iranian

Companiile auto şi transportatorii de petrol, posibilii câştigători ai acordului iranian (Imagine: Shutterstock)

Şase mari puteri, China, Franţa, Germania, Marea Britanie, Rusia şi Statele Unite, şi republica islamică au încheiat în noaptea de sâmbătă spre duminică, la Geneva, un acord preliminar asupra programului nuclear iranian, transmite Bloomberg.

Acordul va relaxa sancţiunile impuse în domeniul auto, petrochimie, componente pentru aviaţie, aur şi asigurările pentru transporturile petroliere. În plus, acordul permite statului din Golful Persic să continue exporturile de petrol la nivelul actual, în loc ca acestea să fie reduse în continuare.

Beneficiile comerciale directe ale acordului vor fi limitate întrucât sancţiunile principale asupra industriei petroliere şi cele bancare vor fi menţinute. Semnificaţia sa constă în întreruperea unui model de înnăsprire continuă a sancţiunilor şi un posibil prim pas către revenirea Iranului în economia mondială.

"Orice indiciu că am putea relua afacerile cu partenerii din Iran merge în direcţîia bună. Vom saluta, desigur, redeschiderea pieţei iraniene", a declarat purtătorul de cuvânt al Peugeot, Jean-Baptiste Thomas.

Acordul slăbeşte unele sancţiuni în schimbul unei limitări a programului nuclear de către Teheran, care se va supune unor inspecţii internaţionale aprofundate timp de şase luni, în vederea negocierii unei soluţii complete.

Sancţiunile au provocat Iranului pierderea unor venituri de 120 de miliarde de dolari, din 2010, potrivit estimărilor Trezoreriei SUA.

Relaxarea sancţiunilor în sectorul auto va permite reluarea unor activităţi comerciale de 500 de milioane de dolari pentru Iran, potrivit unor surse din administraţia Obama.

"Este o veste bună pentru noi, Iranul este o piaţă importantă pentru noi", a declarat Florence de Goldfiem, director de comunicare la Renault.

Peugeot, al doilea mare producător auto din Europa, a vândut 457.900 de vehicule în Iran, în 2011, livrate sub formă de subansamble care au fost montate în această ţară. Astfel, statul iranian a fost a doua mare piaţă a companiei, în funcţie de volum, după Franţa.

Vânzările au scăzut cu 68% anul trecut, la 145.000 de vehicule, după ce Peugeot a oprit livrările în februarie 2012, pentru a respecta sancţiunile.

Profitul Peugeot a fost afectat cu 10 milioane de euro pe lună, în urma măsurii, a declarat directorul financiar Jean-Baptiste de Chantillon, în aprilie 2012.

În afară de producătorii auto, acordul ar putea avantaja traderii de aur din Turcia, rafinăriile petroliere din India şi asigurătorii de transporturi petroliere din Londra.

În schimb, companiile petroliere multinaţionale ca Total, Eni sau Statoil nu vor avea beneficii immediate întrucât restricţiile impuse sectorului energetic iranian şi embargoul petrolier impus de UE vor rămâne în continuare.

Înainte de intrarea în vigoare a sancţiunilor, în iulie 2012, Iranul era al doilea mare producător de petrol din cadrul OPEC, dar în prezent se află pe locul al şaselea.

Sancţiunile care au dus la scăderea exporturilor iraniene de petrol cu 60% vor fi menţinute, dar acordul permite ca livrările actuale să fie menţinute la acelaşi nivel, în loc să fie reduse în continuare.

În următoarele şase luni, secretarul de Stat american John Kerry şi partenerii săi din Marea Britanie, Franţa, Germania, China şi Rusia vor încerca să încheie un acored final cu Iranul.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici