CONFERINŢA MEDIAFAX: CFR Marfă - Reducerea reţelei trebuie regândită/ Ministerul Transporturilor - Foarte puţine linii feroviare sunt profitabile

CFR Marfă arată că planurile autorităţilor de reducere a reţelei feroviare trebuie regândite, iar închiderea unor secţii va afecta activitatea companiei, în timp ce Ministerul Transporturilor precizează că majoritatea liniilor de cale ferată din România sunt neprofitabile.

Urmărește
501 afișări
Imaginea articolului CONFERINŢA MEDIAFAX: CFR Marfă - Reducerea reţelei trebuie regândită/ Ministerul Transporturilor - Foarte puţine linii feroviare sunt profitabile

Ion Soare, director comercial al CFR Marfă (Imagine: Andreea Alexandru/Mediafax Foto)

"Reducerea lungimii sau închiderea unor secţii de circulaţie, pentru CFR Marfă şi pentru societate în general, noi considerăm că trebuie regândită, pentru că CFR Marfă la ora actuală este singurul operator care face transport de vagoane izolate - ceilalţi foarte, foarte puţin, dacă au 1-2%, fac numai trenuri complete - şi prin închiderea acestor secţii, aşa-zise secundare, probabil că vor fi zone multe afectate - aici avem transport de îngrăşăminte, de produse lemnoase, combustibil şi multe alte produse, iar în eventualitatea închiderii acestor linii nu vor mai fi efectuate aceste transporturi. Vor afecta negativ atât activitatea CFR Marfă, acest trafic de vagoane izolate reprezintă circa 18% din activitatea noastră, cât şi activitatea în general a societăţii", a declarat marţi Ion Soare, director comercial al CFR Marfă, la conferinţa MEDIAFAX Talks About Transport&Logistics.

Concentrarea pe o reţea feroviară mai restrânsă şi programe de reducere a costurilor sunt o parte dintre măsurile avute în vedere de Guvern pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar, necesare pentru aprobarea Master Planului General de Transport al României, şi au fost aprobate de Executiv printr-un memorandum.

Închiderea sau închirierea unor tronsoane din reţeaua feroviară este şi unul dintre angajamentele Romăniei faţă de FMI.

"Nu există linii de cale ferată profitabile, sunt foarte puţine în România. Totuşi, ne-am uitat la raportul de recuperare a costurilor, iar toate aceste linii care au fost propuse spre a fi reduse prezintă un raport de recuperare a costurilor de sub 10%. Reţeaua care rămâne, 60% din reţeaua de cale ferată, acoperă peste 90% din transportul care se utilizează pe calea ferată", a declarat Cătălin Costache, director al Direcţiei Programare în cadrul Autorităţii de Management pentru POS Transport.

El a afirmat că măsurile de restructurare propuse prin memorandumul aprobat de Guvern vizează atât reducerea reţelei de cale ferată din administrarea statului, cât şi creşterea investiţiilor alocate lucrărilor de reparaţii, îmbunătăţirea serviciilor şi eficientizarea cheltuielilor.

"Din perspectiva transportului feroviar de pasageri, situaţia este foarte gravă. La momentul acesta, cota de piaţă a transportului feroviar de pasageri este undeva la 13%, iar tendinţele pe viitor nu sunt deloc încurajatoare. Tendinţa este ca numărul persoanelor care folosesc transportul pe cale ferată pentru deplasare să scadă cu peste 20%, iar gradul de motorizare a populaţiei este prognozat să crească cu 29%", a arătat el.

Costache a precizat că faţă de 1990, business-ul de transport de pasageri pe calea ferată a scăzut cu 90%.

Analiza sectorului feroviar este şi parte a elaborării Master Planului de Transport, care nu este încă definitivat, termenele fiind "decalate", potrivit sursei citate.

"Termenul pe care noi îl urmărim este ca la 31 iulie, deci la finalul acestei luni, să avem raportul final al Master Planului, dar fără procedura de evaluare strategică de mediu finalizată", a spus Costache.

Ministerul Transporturilor anunţase anterior că definitivarea celui de-al doilea draft al Master Planului şi propunerea pentru aprobare în Guvern avea ca termen data de 30 iunie.

Master Planul este un instrument de testare a proiectelor şi politicilor de transport, dar şi un document de analiză şi strategie în acest domeniu, care în final va prezenta o listă proiecte prioritizate, în funcţie de resursele finanicare disponibile pentru orizontul de timp 2020, 2030, 2040.

În prezent, autorităţile vizează finalizarea obiectivelor specifice şi a intervenţiilor necesare pe fiecare sector de transport, planul financiar precum şi scenariile de implementare, care conţin lista finală de proiecte, un alt proces urmărind finalizarea procedurii de evaluare strategică de mediu.

Legat de Programul Operaţional Sectorial de Transport, Costache a spus că în acest an este necesară absorbţia a minim 690 de milioane euro, pentru evitarea riscului de decomitere a acestor bani, ţinta asumată a autorităţi a fost de 1-1,2 miliarde euro, dar, "din păcate", situaţia la semestrul I "nu este deloc îmbucurătoare", obiectivul propus fiind realizat doar în proporţie de 30%.

"Beneficiarii programului nu au depus cereri de rambursare consistente", a spus reprezentantul MT.

Peste 95% din alocări sunt către beneficiarii CNADNR şi CFR.

POS-T 2007 - 2013, cu termen de finalizare în 2015 din punct de vedere al eligibilităţii, a avut pe sectorul de transport o alocare de 4,28 miliarde euro, din care Comisia Europeană a rambursat până în prezent 1,4 miliarde euro.

Printre soluţiile avute în vedere de autorităţi pentru evitarea pierderilor de bani europeni se numără fazarea proiectelor, respectiv transferul unei părţi către următorul program de finanţare, precum şi introducerea unor lucrări începute din alte fonduri.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici