CONFERINŢA MEDIAFAX - Concurenţa: Sistemele restrânse de distribuţie a medicamentelor au redus discounturile către farmacii

Decizia unor producători farmaceutici de a utiliza un sistem restrâns de distribuţie cu 1, respectiv 3 distribuitori a afectat nivelul discounturilor transferate farmaciilor, potrivit concluziilor preliminare ale anchetei sectoriale derulată de Consiliul Concurenţei pe piaţa farmaceutică.

Urmărește
399 afișări
Imaginea articolului CONFERINŢA MEDIAFAX - Concurenţa: Sistemele restrânse de distribuţie a medicamentelor au redus discounturile către farmacii

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu (Imagine: Marius Dumbrăveanu/Mediafax Foto)

"Concluziile anchetei ar putea fi utile pentru noile măsuri luate de guvern în proiectul de lege al sănătăţii", a declarat preşedintele autorităţii, Bogdan Chiriţoiu, la conferinţa Mediafax Talks about Competition.

Consiliul Concurenţei a declanşat în 2013 o nouă anchetă sectorială privind piaţa farmaceutică, în cadrul acesteia analizandu-se, printre altele, schimbarea sistemului de distribuţie a medicamentelor. Această analiză se desfăşoară în contextul în care mai mulţi producători şi-au exprimat intenţia de a trece de la modelul clasic de distribuţie (prin mai mulţi distribuitori), la un model de distribuţie realizat direct de către producători sau printr-un număr redus de distribuitori.

Astfel, concluziile preliminare ale studiului arată că, în situaţia în care există un singur distribuitor, acesta nu mai transferă către farmacii discounturile pe care le primeşte de la producător. În cazul în care numărul distribuitorilor s-a diminuat foarte mult (de la 10 la 3), aceştia continuă să ofere farmaciilor discounturi, dar mai mici decât înainte de schimbarea sistemului.

Consiliul Concurenţei a analizat două cazuri de schimbare a sistemului de distribuţie, cel al GlaxoSmithKline - direct-to-pharmacy şi cel al Pfizer - distribuţie restransă.

GSK a decis ca trei medicamente, Avodart (hiperplazie benignă de prostată), Seretide (astm) şi Tyverb (cancer de sân) să fie distribuite doar prin Europharm, distribuitorul propriu. Înainte, cele 3 medicamente erau distribuite de 10 distribuitori, din care 3 transferau o parte din discountul acordat de către GSK către farmacii, unul nu oferea niciun discount farmaciilor pentru niciunul dintre produse, doi ofereau discounturi farmaciilor doar cu titlu excepţional, unul transfera o mică parte din discountul primit către farmacii şi exista un distribuitor wildcard, care transfera cea mai mare parte din discounturile primite către farmacii.

După implementarea sistemului Direct-to-Pharmacy, Europharm primeşte discounturi similare cu cele primite în anii anteriori, dar nu le mai transferă către farmacii. Prin urmare, fiind eliminată concurenţa cu alţi distribuitori, nu mai există niciun stimulent pentru transferul măcar parţial al discountului primit de la producător la nivelul farmaciilor, menţionează Consiliul Concurenţei

Pfizer a apelat la distribuţia restrînsă, cu distribuitorii Farmexpert, Mediplus şi Romastru, pentru trei medicamente: Diflucan (infecţii invazive), Ecalta (candidoza invazivă) şi Vfend (antifungic).

Înainte, cele trei medicamente erau distribuite de zece distribuitori, care nu erau obligaţi să depună garanţii bancare şi beneficiau de discounturi diferite din partea companiei. Distribuitorii transferau către farmacii discounturile primite de la Pfizer şi, în majoritatea cazurilor, şi o parte din marja proprie de distribuţie.

"După implementarea sistemului de distribuţie restransă, cei trei distribuitori selectaţi în urma unei licitaţii trebuie să depună garanţii bancare şi au obligaţia de a livra medicamentele în 24 de ore de la efectuarea comenzii şi de a a livra către spitale, chiar dacă acestea se află în întârziere de plată. În condiţiile în care distribuitorii au aceleaşi discounturi din partea producătorului, discounturile medii pe care aceştia le-au transmis către farmacii, după implementarea noului sistem, au fost mai mici decât în anul anterior, în majoritatea cazurilor", precizează Consiliul Concurenţei.

Studiul Consiliului Concurenţei va continua cu analiza nivelurilor de discount pe care farmaciile le transmiteau mai departe către pacienţi pentru medicamentele relevante, atât înainte de implementarea noilor sisteme de distribuţie, cât şi după.

Astfel, vor fi analizate beneficiile pe care fiecare sistem le-a oferit consumatorilor, atât din punct de vedere al preţului, cât şi al serviciilor oferite de farmacie şi a disponibilităţii produselor.

În acelaşi timp, ancheta sectorială va analiza modificările cadrului legislativ, cauzele nivelului redus de penetrare a genericelor, precum si identificarea unor măsuri de promovare a acestora.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici