CONFERINŢA MEDIAFAX - Piaţa berii a scăzut în primele 8 luni cu 8%, la cel mai redus nivel din 2008

Piaţa berii a scăzut în primele 8 luni cu 8% faţă de aceeaşi perioadă din 2012, pe fondul creşterii accizei la începutul anului, iar reducerea consumului de bere are impact inclusiv asupra industriei ospitalităţii, a declarat marţi Constantin Bratu, directorul general al asociaţiei Berarii României.

Urmărește
149 afișări
Imaginea articolului CONFERINŢA MEDIAFAX - Piaţa berii a scăzut în primele 8 luni cu 8%, la cel mai redus nivel din 2008

Constantin Bratu (Imagine: Razvan Lupica/Mediafax Foto)

"Primele opt luni au făcut ca piaţa berii să ajungă la cel mai redus nivel din 2008, când s-a atins un vârf. Din păcate fiscalitatea sporită din acest an, respectiv creşterea cu 10% a accizei în euro, la care s-a adăugat evoluţia cursului de schimb valutar, astfel că pe total a fost o creştere de 16%, a dus la reducerea consumului cu 8%. Este foarte mult pentru un sector în care totul este integrat în această ţară, iar scăderea va afecta şi alte sectoare economice, în primul rând cea ospitalieră", a spus Bratu la Conferinţa Mediafax Talks about Brewing and Hospitality, organizată de Mediafax şi Berarii României.

El a arătat că lucrurile nu se vor îmbunătăţi, având în vedere noile măsuri fiscale, care vor intra în vigoare în 2014.

"Suntem îngrijoraţi de presiunea fiscală. Nu poţi creşte la infinit taxele, nu este o soluţie. Autorităţile trebuie să se concentreze pe creşterea gradului de colectare, iar creşterea economică trebuie să vină din combaterea evaziunii fiscale, din analiza sectoarelor care creează valoare adăugată şi dintr-un dialog cu mediul de afaceri", a afirmat Bratu.

În opinia sa, sectorul berii reprezintă un stimul important pentru industria ospitalităţii din România, cât şi pentru întreaga economie, astfel că datorită gradului înalt de interdependenţă orice contracţie la nivelul consumului de bere se resimte la nivelul industriei ospitalităţii.

"Din acest motiv autorităţile române trebuie să fie permanent orientate spre găsirea acelor măsuri menite să genereze creştere economică, iar în identificarea acestor măsuri trebuie să considere mediul de afaceri un real partener de dialog", a arătat Bratu.

Pentru a explica interdependenţa dintre industria berii şi cea a ospitalităţii Bratu a prezentat rezultatele unui studiu realizat de Ernst&Young, care arată că pentru fiecare un angajat din sectorul berii din România sunt generate şase locuri de muncă în industria ospitalităţii.

Astfel, 8,5% din locurile de muncă generate de industria ospitalităţii se datorează vânzării de bere, potrivit studiului.

Totodată, din totalul valorii adăugate generată de sectorul berii în economia României, în valoare de 509 milioane euro, industriei ospitalităţii îi revine cel mai mult.

Pe de altă parte, contribuţiile industriei ospitalităţii prin intermediul taxelor directe şi indirecte virate la bugetul de stat se ridică anual la peste 603 milioane euro, din care contribuţii directe la buget, TVA (451 milioane euro), taxe cu forţa de muncă (95 milioane euro) şi accize plătite de jucătorii din HoReCa (1,8 milioane euro). Contribuţiile indirecte la buget, respectiv accize plătite de producătorii de băuturi alcoolice aferente cantităţii consumate în sectorul HoReCa (bere - 37 milioane euro, băuturi spirtoase - 18 milioane euro şi vin spumos - 0,5 milioane euro, vin – 0 euro).

Asfel, în ciuda condiţiilor de piaţă dificile, rata de creştere a industriei ospitalităţii în perioada 2000 - 2010 a fost de 14,5%, peste cea a PIB, de doar 12,5%.

Numărul locurilor de muncă generate de industria ospitalităţii, direct, indirect şi indus, reprezintă 5% din totalul populaţiei active şi 10% din numărul total al angajaţilor din economie, având un caracter pronunţat de protecţie socială.

Astfel, o analiză a celor două pieţe arată că în 2008, volumul pieţei berii a fost 20,2 milioane hectolitri, ponderea sectorului HoReCa în total vânzări de bere era de 35%, iar locurile de muncă în sectorul ospitalităţii datorate vânzării berii totalizau 50.500. În plus, din totalul valorii adăugate generate de sectorul berii, de 780 milioane euro, industria ospitalităţii a beneficiat de 242 milioane euro.

Pe de altă parte, în 2011, când piaţa berii s-a redus cu 16%, la 17 milioane de hectolitri, ponderea sectorului HoReCa în total vânzări de bere a scăzut cu şapte puncte procentuale, la 8%, iar numărul locurilor de muncă în sectorul ospitlităţii datorate vânzării berii s-a diminuat cu 27,5%, la 36.600. De asemenea, din totalul valorii adăugate generate de sectorul berii, de 509 milioane euro, industria ospitalităţii a beneficiat de 185 milioane euro, în scădere cu 23,5% faţă de 2008.

În primul semestru, vânzările de bere au scăzut faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut cu 3%, la 8 milioane hectolitri, din cauza puterii de cumpărare scăzute, verii capricioase şi creşterii fiscalităţii, potrivit producătorilor. Ei apreciau, la începutul lunii octombrie, că la nivelul întregului an volumele de vânzări se vor situa sub nivelul din 2012, de 18,2 milioane hectolitri.

Asociaţia Berarii României reuneşte cinci mari producători (Bergenbier, Heineken, Romaqua, Ursus şi United Românian Breweries Bereprod) şi o mini-berărie (Clinica de bere), care furnizează peste 90% din cantitatea consumată în România.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici