Consiliul Fiscal: Scenariul Guvernului de scădere a PIB cu 1,9%, este optimist. La cât ar putea ajunge deficitul bugetar

  • Consiliul Fiscal consideră că scenariul fundamentat de Guvern, cu un declin al PIB real cu 1,9%, este foarte optimist
  • Consiliul Fiscal sugerează încă două scenarii, cu contracţii ale economiei de 4 - 6%, repectiv 8 - 9%
  • Deficitul bugetar ar putea urca la peste 10% din PIB
Urmărește
465 afișări
Imaginea articolului Consiliul Fiscal: Scenariul Guvernului de scădere a PIB cu 1,9%, este optimist. La cât ar putea ajunge deficitul bugetar

Sursa foto: Profimedia

Consiliul Fiscal şi-a prezentat opiniile cu privire la proiectul de rectificare a bugetului general consolidat pe anul 2020

Rectificarea bugetară survine în condiţiile anunţării de către Guvern a unor circumstanţe extraordinare determinate de pandemia provocată de virusul SARS-CoV-2. Consiliul Fiscal validează manifestarea acestor circumstanţe extraordinare şi consideră că situaţia curentă reclamă realizarea unei rectificări bugetare care, pe de o parte, să sprijine lupta contra pandemiei şi, pe de altă parte, să atenueze impactul economic şi social al acesteia.

Instituţia spune că magnitudinea şocului pandemiei, ce a condus la închiderea parţială a economiilor, este însoţită de incertitudini foarte mari; riscul prevalent este de a se produce o deteriorare mai accentuată a activităţii economice în raport cu evoluţia anticipată. Criza economică are o dimensiune socială acută provocată, în principal, de pierderea locurilor de muncă.

Impactul căderii cererii externe, dificultăţile în finanţare şi întreruperile în lanţurile de producţie vor afecta în mod considerabil economia românească din cauza dezechilibrelor sale interne şi externe. Acumularea unor deficite bugetare şi externe mari în anii anteriori, coroborate cu nivelul foarte redus al veniturilor fiscale, au creat un spaţiu fiscal-bugetar foarte scăzut şi o marjă de manevră foarte constrângătoare pentru politicile economice din România.

Din judecarea datelor disponibile, Consiliul Fiscal consideră că scenariul macroeconomic fundamentat de Guvern, care este construit pe un declin al PIB real cu 1,9%, este foarte optimist.

Pornind de la analizele INS privind impactul economic al pandemiei, de la referinţa istorică a crizei economice anterioare ce a debutat în anul 2008 şi de la alte date disponibile, Consiliul Fiscal apreciază că este prudent şi necesar să fie avute în vedere încă două scenarii macroeconomice pentru anul curent: unul fundamentat pe o contracţie a PIB real plasată în intervalul 4%-6%, şi un scenariu ce prevede o contracţie mai severă a PIB, de 8%-9%.

În baza cadrului macroeconomic asumat de Guvern, Consiliul Fiscal evaluează deficitul bugetar al anului curent la circa 7,3%-7,45% din PIB, faţă de cel prognozat de Guvern de 6,7% din PIB. În condiţiile celor două scenarii suplimentare considerate, nivelul probabil al deficitului bugetar se situează între 8,1%-8,9% din PIB considerând o contracţie de 4%-6% a PIB real, ajungând până la 9,9%-10,4% din PIB în situaţia unei contracţii mai severe a activităţii economice, de 8%-9% în termeni reali.

Nivelurile înalte ale deficitelor bugetare exercită o presiune mare asupra posibilităţii de finanţare în contextul în care accesul la resurse pe pieţele externe devine din ce în ce mai problematic – mai ales pentru economiile emergente. Potrivit estimărilor Consiliului Fiscal, necesarul de finanţare al României se majorează de la circa 8,6% din PIB în anul 2019, la niveluri cuprinse între 11% şi 14,3% din PIB în funcţie de scenariile considerate în 2020, respectiv între 119,5 mld. lei şi 144,3 mld. lei .

Deşi regulile fiscale au fost suspendate temporar în UE, acoperirea unui asemenea necesar de finanţare comportă provocări foarte mari pentru România, ce derivă din capacitatea limitată de absorbţie de datorie a pieţei interne, incertitudini cu privire la disponibilitatea finanţării pe pieţele externe, costul finanţării, nivelul scăzut şi posibila deteriorare a ratingului suveran ş.a.

Consiliul Fiscal apreciază că programe de sprijinire a economiei ce implică un efort bugetar trebuie să fie condiţionate de existenţa surselor de finanţare şi de nepericlitarea revenirii la sustenabilitatea finanţelor publice pe termen mediu.

Trebuie subliniat că accesul la finanţare (în vederea finanţării fluide a deficitului bugetar şi a refinanţării datoriei publice care ajunge la scadenţă) este determinant pentru posibilităţile de acţiune în domeniul politicii fiscal-bugetare. În acest context, comunicarea din timp a planurilor de politică fiscal-bugetară care să indice, în special pentru pieţe, o traiectorie sustenabilă pe termen mediu a poziţiei finanţelor publice este esenţială pentru parcurgerea acestei perioade extraordinar de dificile.

În opinia Consiliului Fiscal, este necesară o abordare care permite acţiunea stabilizatorilor automaţi şi măsuri fiscal-bugetare pentru a atenua impactul sever al contracţiei economice, concomitent cu anunţarea cât mai repede a unui plan credibil de consolidare fiscal-bugetară începând cu anul 2021. Consolidarea bugetară în anii ce vin cere creşterea veniturilor bugetare provenind din economia internă.

Consiliul Fiscal atrage din nou atenţia că menţinerea calendarului actual de aplicare a legii pensiilor ar face cvasi-imposibilă o reducere a deficitului bugetar în anul 2021 faţă de nivelul din anul curent, în condiţiile în care acesta este periculos de înalt. Revenirea la o traiectorie sustenabilă a poziţiei finanţelor publice, mai cu seamă având în vedere consecinţele economice ale pandemiei, reclamă o asumare publică neîntârziată a reconsiderării calendarului de aplicare a noii legi a pensiilor.

Magnitudinea foarte mare a necesarului de finanţare a României impune luarea în considerare a tuturor posibilităţilor de acces la resurse financiare.

Toate evaluările privind viitorul trebuie să aibă în vedere impactul pozitiv extraordinar pe care un antidot, mai cu seamă un vaccin, îl va genera. Acţiunea unui vaccin va termina ciclul epidemiologic schimbând radical, în sens pozitiv, psihologia oamenilor, sentimentul şi încrederea pe pieţe şi în economie. Factorul vaccin, cu ruptura extraordinară pe care o va provoca, nu trebuie să ne facă să subestimăm remanenţa unor efecte nefaste, a unor sechele, schimbări structurale ce vor influenţa dinamici viitoare. Economiile post-pandemie nu vor fi similare, sub multe aspecte, celor ante-pandemie.

 

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici