Contractele publice, încheiate cu intermediari la preţuri mari. Ce arată analiza realizată pe motorină euro 5, ulei, cartofi şi hârtie xerox

Contractele publice atribuite de către autorităţi pentru produse precum uleiul de gătit şi cartofii sunt încheiate în special cu intermediari care percep un preţ între 10%-37% mai mare decât cel al producătorului, în contextul în care astfel de preţuri pot ridica suspiciuni de trucare a licitaţiilor.

Urmărește
932 afișări
Imaginea articolului Contractele publice, încheiate cu intermediari la preţuri mari. Ce arată analiza realizată pe motorină euro 5, ulei, cartofi şi hârtie xerox

Contractele publice, încheiate cu intermediari la preţuri mari. Ce arată analiza realizată pe motorină euro 5, ulei, cartofi şi hârtie xerox (Imagine: Shutterstock)

Problema a fost sesizată de inspectorii Consiliului Concurenţei (CC), în urma unei investigaţii efectuate în domeniul achiziţiilor publice.

O analiză comparativă privind nivelul preţurilor din contractele cu diferite autorităţi şi al celor practicate pentru clienţi neguvernamentali pentru un număr de patru produse, respectiv motorină euro 5, ulei, cartofi şi hârtie xerox, a indicat că preţurile din contractele de achiziţii publice nu sunt mai mici decât cele facturate altor clienţi.

Analiza achiziţiilor publice pentru cele patru produse a evidenţiat totuşi că, în general, prin licitaţiile online, preţurile contractelor încheiate cu diferite autorităţi şi instituţii publice sunt mai reduse faţă de preţurile facturate altor clienţi neguvernamentali, ceea ce indică faptul că majorarea progresivă a plafonului licitaţiilor online poate avea drept efect realizarea de economii bugetare.

Cele mai importante probleme au fost descoperite însă la achiziţia uleiului de gătit şi cartofilor, inspectorii CC stabilind că uleiul pentru gătit este procurat de autorităţile contractante cu precădere de la intermediari, ale căror preţuri de comercializare sunt net superioare preţurilor producătorilor. Astfel, din cei 18 agenţi economici ce au furnizat informaţii, doar unul singur este producător de ulei, restul fiind intermediari şi, ca urmare, practicând preţuri peste cel al producătorului, atât în cazul contractelor de achiziţie publică, cât şi al celor aferente altor clienţi.

Preţul mediu al intermediarilor în contractele analizate pentru ulei de gătit, produs din coşul zilnic regăsit în sistemul de achiziţii publice în special la nivelul unităţilor din structurile militarizate, căminelor de îngrijire, cantinelor centrelor de asistenţă socială pentru copii şi penitenciarelor, a depăşit în mod regulat cu peste 10 procente preţul producătorului, în timp ce negocierea fără publicarea unui anunţ de participare pentru achiziţia de cartofi a condus la practicarea unor preţuri către autorităţile contractante cu aproape 37% mai mari decât cele facturate altor clienţi.

La cartofi, preţul practicat în relaţia cu autorităţile contractante a fost mai redus decât cel facturat altor clienţi doar în cazul licitaţiilor deschise de tip online, cu peste 20 de procente.

La achiziţia de cartofi s-a stabilit că preţul practicat în contractele de achiziţie publică înglobează, alături de caracterul sezonier al produsului, şi un nivel destul de ridicat al adaosului comercial practicat de operatorii economici.

Achiziţia de cartofi de la intermediari se realizează la preţuri net superioare celor de la producător sau grupuri de producători, aceştia fiind în imposibilitatea de a participa la licitaţii, fie din cauza gradului redus de transparenţă al achiziţiilor, fie din cauza existenţei unor bariere mai mult sau mai puţin justificate. Din analiza contractelor de achiziţie publică a rezultat că preţurile producătorilor la cartofi variază, în perioadele de producţie, între 0,65 lei/kg şi 0,97 lei/kg (fără TVA), pentru ca preţurile intermediarilor să se situeze sistematic peste acest nivel.

"O atenţie deosebită trebuie, însă, acordată şi pe viitor procesului de monitorizare al achiziţiilor publice. Practicarea, în unele cazuri, a unor preţuri mult mai mari pentru autorităţile contractante faţă de alte contracte rezultate din licitaţii poate ridica suspiciuni legate de trucarea licitaţiilor pe verticală şi orizontală", se arată în raportul CC.

Instituţia apreciază că, în acest caz, colaborarea tuturor instituţiilor cu atribuţii în domeniul achiziţiilor publice, atât din punct de vedere al eliminării unor posibile disfuncţionalităţi, precum şi al sancţionării cu severitate a oricăror încercări de trucare a licitaţiilor, se va repercuta favorabil asupra nivelului cheltuielilor alocate pentru procurarea de bunuri şi servicii de către autorităţile contractante.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici