Dobrogea şi Oltenia, codaşele Europei la turişti străini, au fost salvate anul acesta tocmai de lipsa vizitatorilor veniţi de peste hotare. În cele două regiuni, turismul a avut cele mai mici pierderi. Spre deosebire de Castelul Bran, de exemplu. Administratorii de aici se bazau pe banii pe care-i lăsau vizitatorii străini, însă anul acesta au mai ajuns doar 10% din turişti.
Cristian Bărhănescu, vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism pentru regiunea Sud-Est spune că în Dobrogea şi Oltenia, în fiecare an, 95% din turişti sunt români. Aceştia au venit şi anul acesta, în ciuda pandemiei. Pe litoral, au ajuns peste un milion şi jumătate de turişti, cam cât au fost şi anul trecut.
Şi în Oltenia, în Clisura Dunării, de exemplu, din iunie şi până la finalul lunii septembrie, pensiunile de aici au funcţionat la 100% din capacitate.
Florentina Muchitsch, proprietara pensiunii Mai Danube din Eşelniţa, nu a făcut faţă cererilor anul acesta. Pentru o cameră plăteşti 350 lei / noapte. Cam cât plăteai în vară, la un hotel de trei stele din Mamaia. Chiar şi acum are mai mult de jumătate din locuri ocupate.
„Preţurile au crescut cu vreo 20% faţă de anul trecut. Sunt preţuri destul de mari pentru ce oferă pensiunile din zonă, dar turişti au fost. Cererea este foarte mare”, spune Florentina Muchitsch – proprietara unei pensiuni din Eşelniţa.
Totuşi, proprietarii de hoteluri şi pensiuni din aceste zone îşi doresc mai mulţi turişti străini. Bogdan Marica, agent de turism din Craiova, spune că în aceste zone străinii vin doar pentru turism de business.
Promovarea şi infrastructura lipsesc, în special, spune şi Alexandru Filip. El deţine o pensiune în localitatea Sarichioi din Delta Dunării. A reuşit să readucă la viaţă o casa lipovenească veche şi să pună la punct pachete complete pentru turiştii care îl vizitează.Anul trecut, 20 % din turiştii care i-au trecut pragul au fost străini.
„Infrastructura din zona Olteniei nu este aceeaşi cu cea din zona Transilvaniei. Dacă de pe Aeroportul Craiova decolează săptămânal doar câteva curse fiind operate de o singură companie low cost, de pe aeroportul din Cluj decolează mult mai multe curse, este o activitate mult mai intensă şi vorbim de mai multe companii aeriene, printre care şi companii de linie”, spune Bogdan Marica – agent de turism.
„Problema noastră ca ţară, ca destinaţie turistică unitară este că nu există o strategie coerentă d epromovare. Şi atunci, fiecare se promovează cum poate, cum ştie, unde ştie. Faptul că eu sunt om d emarketing la bază şi că am o agenţie de turism şi ospitalitate, evident, mi-a dat posibilitatea să-mi fac un marketing propriu”, explică Alexandru Filip – proprietar pensiune Delta Dunării