Damen promite că rămâne în România şi îşi va continua activitatea la Galaţi

Publicat: 11 08. 2023, 10:27
Actualizat: 11 08. 2023, 11:17

„Damen Holding B.V. (Damen) a luat act de difuzarea extinsă în presă şi interesul public cu privire la situaţia Şantierului Mangalia. Având în vedere lipsa de claritate a mai multor narative, compania noastră ar dori să prezinte următoarele precizări. Damen va rămâne în România şi îşi va continua activitatea la Galaţi. Nu există îndoială că Legea 187/2023 este aplicabilă şi Damen este lipsit de controlul operaţional şi managerial, prin încălcarea totală a acordului iniţial de către statul român, de unde şi dreptul Damen de a înceta contractul de asociere. Acest lucru a fost recunoscut chiar şi în documente oficiale ale Ministerului Economiei din România”, informează compania.

Aşa cum Damen a notificat toate autorităţile responsabile, încetarea contractului de asociere este deja în vigoare de la 03.08.2023.

Damen adaugă că aşteaptă doar cooperarea părţii române pentru o implementare eficientă a procedurii de retragere, cu cât mai puţine perturbări posibile pentru toate părţile interesate: „Soluţia nu este să se formeze comitete şi comisii. Ceea ce este, în orice caz, prea puţin şi prea târziu. Mai mult, Damen Holding nu a fost contactat de nicio autoritate şi nu are discuţii în prezent cu nicio comisie”.

Grupul olandez Damen Shipyards, care la jumătatea lui 2018 a intrat în acţionariatul şantierului naval Damen Mangalia, a cerut rezilierea contractului legal de funcţionarea asocierii dintre Damen Holding BV şi statul român privind Şantierul Mangalia.

Oficialii companiei spuneau că, prin adoptarea legii 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcţiona asocierea dintre statul român şi Damen în ceea ce priveşte Şantierul Mangalia.

Reprezentanţii Damen menţionau că, în ultimele patru luni, compania a încercat în mod repetat să prevină orice impact negativ asupra şantierului naval, a forţei de muncă şi a clienţilor: „De exemplu, am informat pe larg autorităţile române şi entităţile relevante cu privire la impactul noii legi asupra acestui parteneriat, chiar înainte de adoptare şi am solicitat acţiuni imediate pentru a-l preveni. Damen a insistat pentru un dialog autentic şi pentru o soluţie rapidă, care să fie implementată înainte de intrarea în vigoare a legii, pentru a minimiza orice întrerupere a activităţii şantierului naval şi pentru a rezolva situaţia actuală dificilă. Acest lucru nu s-a întâmplat”.

În 2018, Damen a decis să investească în Mangalia şi a acceptat să transfere părţii române 2% din acţiunile companiei care operează Şantierul Mangalia (permiţând statului român să devină acţionar majoritar în această companie, cu 51%), în schimbul primirii şi păstrării controlului operaţional şi managerial al şantierului naval.