De ce NU spun companiile din România ce salarii oferă candidaţilor. Ofertele de joburi de pe website-uri omit cea mai importantă informaţie, în timp ce în ţări din UE există transparenţă totală

Majoritatea companiilor din România nu publică salariile în anunţurile postate pe website-urile de joburi. Specialiştii în resurse umane consultaţi de MEDIAFAX susţin că fenomenul este determinat de contextul economic şi de aşteptarea că s-ar obţine angajaţi pe mai puţini bani decât bugetul estimat.

Urmărește
9099 afișări
Imaginea articolului De ce NU spun companiile din România ce salarii oferă candidaţilor. Ofertele de joburi de pe website-uri omit cea mai importantă informaţie, în timp ce în ţări din UE există transparenţă totală

De ce firmele din România nu publică sumele din oferta salarială pe website-urile de joburi

„În România sunt puţine companii care comunică în cadrul unui anunţ de angajare nivelul salarial pentru poziţia respectivă. Procentual, numărul acestora nu depăşeşte 10% din totalul joburilor de pe site-ul eJobs.ro. Argumentele angajatorilor sunt multiple, dar, cel mai adesea, aceştia nu vor să divulge informaţii despre grilele de câştiguri întrucât, uneori, pot obţine un specialist pe mai puţini bani decât bugetul estimat”, susţine Bogdan Badea, directorul de vânzări eJobs - un portal de recrutări online din România.

„Dacă o companie are un buget net lunar de 1.000 de euro pentru plata salariului unui viitor angajat şi reuşeşte să găsească un candidat foarte bun care va accepta să primească 800 de euro, organizaţia va alege să facă o economie de 200 de euro în loc să ofere întreaga sumă”, explică reprezentantul eJobs.

„Alte companii preferă să ţină salariile confidenţiale pentru a nu fi nevoite să le explice angajaţilor diferenţele salariale din companie, mai ales dacă discutăm despre diferenţe salariale mari între doi ocupanţi cu profil similar şi cu posturi identice”, adaugă Badea.

Diferenţele salariale între doi angajaţi cu profil similar care ocupă posturi asemănătoare este una dintre explicaţiile pentru care companiile nu afişează salariile în cadrul anunţurilor publicate, consideră şi Florin Godean, country manager în cadrul Adecco România - agenţie internaţională de recrutare şi selecţie personal. „Cel mai probabil, motivul pentru care nu se afişează (n.r. - salariile în cadrul anunţurilor publicate) este că există la nivel de companii oameni pe aceleaşi posturi. Având în vedere dinamica salariilor din România, de cele mai multe ori, persoanele nou-angajate pot să negocieze în funcţie de cerere şi ofertă salarii mai mari. Astfel, pentru a nu crea o situaţie tensionată în cadrul companiei, se preferă să rămână confidenţială, aşa cum e prevăzut în lege”, explică Florin Godean.

Pentru joburile din telecomunicaţii, pe site-urile din Marea Britanie sunt afişate anunţuri în care sunt menţionate salariile anuale. În schimb, pe site-urile de joburi din România, precum ejobs.ro sau bestjobs.eu, în anunţurile publicate de Telekom nu este precizat salariul. Spre exemplu, pentru funcţia de manager de proiect în cadrul uneia dintre filialele Deutsche Telekom Account din Dusseldorf, Bonn sau Frankfurt, anunţul companiei publicat pe site-ul reed.co.uk include un pachet salarial de 110.000-125.000 de euro pe an, plus bonusuri. Telekom precizează, pentru MEDIAFAX, că prezentarea ofertei salariale ţine cont de maturitatea pieţei forţei de muncă. „Ne dorim ca viitorii noştri angajaţi să aleagă Telekom dintr-un cumul de considerente, pe care să aibă ocazia să le cunoască alături de oferta financiară. Totodată, avem în vedere experienţa diferită, gradul de senioritate al candidaţilor în momentul în care facem o ofertă. De asemenea, să nu uităm că piaţa forţei de muncă din România nu este încă una consolidată sau ajunsă la maturitate, această practică fiind uzuală în pieţe precum Marea Britanie”, potrivit Casandrei Toma, manager recrutare şi employer branding, Telekom Romania.

Un alt motiv pentru care firmele din România nu publică salariul este reprezentat de dorinţa de a atrage candidaţi care sunt interesaţi de postul respectiv şi nu de salariu. „Ar fi mai multe explicaţii (n.r. pentru care firmele nu publică salariile). Unele ţin de cultura pieţei muncii din fiecare ţară, de contextul economic, altele ţin strict de politicile de companie, iar altele ţin pur si simplu de dorinţa celor de la HR (n.r. - resurse umane) de a atrage candidaţii cu competenţele cele mai bune pentru un rol, minimizând însă importanţa aşteptărilor salariale ale candidaţilor. E şi o diferenţă de filosofie managerială. Afişarea salariului arată clar că angajatorul plăteşte valoarea postului şi nu valoarea angajatului din postul respectiv. Trebuie să se asigure doar că angajatul are competenţa necesară îndeplinirii postului”, spune Felix Toma, country manager pentru România şi Bulgaria al GI Group – companie profilată pe furnizarea de servicii pentru dezvoltarea pieţei muncii.

Pe platformele online din Marea Britanie destinate anunţurilor pentru locuri de muncă, la categoria şofer, compania de recrutare Got People oferă posturi pentru şoferi de camion cu salarii care încep de la 30.000 şi ajung la 40.000 de lire pe an. Şoferul candidat ar avea nevoie de permis de conducere categoriile C şi E şi de experienţă de conducere în Uniunea Europeană. Anunţul postat de site-ul reed.co.uk are 18 aplicaţii.

Skiptrans, membră Jost Group - companie internaţională de transport situată în Luxemburg şi Belgia - caută şofer pe TIR cu permis de conducere B, C şi E care „să lucreze într-o echipă dinamică, la standarde europene”, potrivit anunţului postat pe site-ul ejobs.ro. Salariul este fix, iar contractul de muncă se încheie în România.

Lipsa de transparenţă a grilei de salarizare este subliniată de mai mulţi reprezentanţi ai companiilor specializate în resurse umane. „În România sunt puţine companii care au politici salariale transparente şi bine puse la punct, mai ales companiile româneşti”, punctează Raluca Peneş, coordonator de resurse umane al Smartree - companie care activează pe piaţa de externalizare a serviciilor de salarizare şi administrare de personal. Spre exemplu, în România, în anunţul postat de magazinul online de home&deco Piatraonline pe site-ul ejobs.ro, compania nu menţionează salariul unui angajat, dar precizează poziţiile disponibile, descrierea jobului, detalii despre program şi locaţie şi descrierea companiei.

„Sunt şi companii care publică salariul, dar, în general, pentru meseriile necalificate, din producţie, spre exemplu manipulanţi, stivuitori, din comerţ sau pentru meseriile de entry level”, precizează Raluca Peneş.

În cazul poziţiilor de top sau middle management, companiile din România nu obişnuiesc să publice oferta salarială, menţionează reprezentanta Smartree.

Publicarea nivelului salarial pe platformele online de recrutare depinde foarte mult de politica de promovare a fiecărei companii, potrivit Sorinei Donisa, director executiv în cadrul APT - companie de servicii de resurse umane din România.

Dacă firmele aleg să nu afişeze salariul într-un anunţ publicat online, acestea pierd din vedere timpul pe care ar putea să îl economisească cu numărul de candidaţi selectaţi, în cazul în care aceştia nu ar mai fi interesaţi de post la aflarea salariului.

„Ceea ce pierd din vedere aceste companii, însă, este faptul că transparentizarea salariilor vine cu o eficientizare a costurilor cu recrutarea. Companiile care fac public salariul încă din primele etape ale procesului de selecţie, reuşesc să atragă acei candidaţi care sunt real interesaţi de acea poziţie. În plus, perioada în care au deschisă poziţia pentru recrutare se reduce semnificativ, ajungând chiar să obţină un timp redus cu 50% faţă de cei care optează să comunice pachetul salarial într-o etapă ulterioară”, explică Bogdan Badea, directorul de vânzări al eJobs.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici