„Faptul că au fost daţi la o parte cu brutalitate constructorii români de către cei străini, preţurile au crescut la construcţii cu cel puţin 70-80%. Polonia a avansat mult şi datorită faptului că au propriul lor program de construcţii, nu pentru că ar avea tehnologie mai bună. Fără constructori locali şi lucrând cu americani, nemţi şi francezi, România nu-şi va reveni“, a spus Alexandru Dobre. El a subliniat că dacă înainte de 1989 inginerii români proiectau de la blocuri de locuinţe la căi ferate fără ajutor din afară, acum firmele de construcţii locale s-au extins în Vest pentru a căuta proiecte. „Acum, din 6.000 de angajaţi câţi are CNADNR, sub 200 de oameni au experienţă în construcţii şi infrastructură, restul sunt oameni care nu au lucrat nici măcar la un pod peste Olt, nu mai spun peste Dunăre sau vreun alt proiect mare. Avem de-a face cu o intervenţie brutală a politicului în acest domeniu“, a spus Dobre, pentru
Ziarul Financiar.
Mulţi oameni cu experienţă lucrează însă peste hotare, pentru companii locale sau străine.

„Am pierdut cinci contracte în Germania deoarece au venit spaniolii cu preţuri cu 15-20% mai mici decât ale noastre, dar ei lucrează tot cu muncitori români. Totuşi, în Germania am construit tuneluri şi cale ferată pentru trenurile de mare viteză ICE (care circulă şi cu peste 300 km/h – n.red.)“, a spus Augustin Sărmăşan, administratorul companiei Mono Construcţii, înfiinţată în 1991 în Germania şi România. Compania realizează construcţii din beton armat, structuri metalice, consolidări, restaurări, tunele, poduri şi drumuri.
Situaţia dificilă din piaţa de construcţii de după 2009 a condus la intrarea în insolvenţă sau în faliment a unui număr mare de firme din domeniu. Totuşi, în ultimii ani se simte o uşoară revenire, însă jucătorii din piaţă spun că este o revenire firavă.
Piaţa locală de construcţii a crescut anul trecut cu circa zece procente faţă de anul anterior, la 9,8 miliarde de euro. Totuşi, valoarea pieţei este cu 35% sub cea din 2008, ultimul an de boom.