Două asociaţii CRITICĂ dur intenţia Guvernului de a renunţa la Autostrada 8 Iaşi-Târgu Mureş: Nu poate fi înlocuit un master plan realizat în câţiva ani cu o analiză „pe genunchi”

Asociaţiile „Moldova Vrea Autostradă” şi „Împreună pentru A8” critică dur intenţia Executivului de a renunţa la Autostrada 8 Iaşi-Târgu Mureş, spunând că aceasta şi Bacău-Braşov (A13) nu sunt în concurenţă. O întrebare ridicată este dacă îşi asumă analiza ministerul Transporturilor şi cât a costat.

Urmărește
1175 afișări
Imaginea articolului Două asociaţii CRITICĂ dur intenţia Guvernului de a renunţa la Autostrada 8 Iaşi-Târgu Mureş: Nu poate fi înlocuit un master plan realizat în câţiva ani cu o analiză „pe genunchi”

Două asociaţii critică dur intenţia Guvernului de a renunţa la Autostrada 8 Iaşi-Târgu Mureş: Nu poate fi înlocuit un master plan ralizat în câţiva ani cu o analiză „pe genunchi”

"Ideea Ministerului Transporturilor a fost studierea şi compararea opţiunilor strategice în legătură cu dezvoltarea relaţiei Moldova-Transilvania. În fapt, Analiza concluzionează, amestecând neprofesionist diverse argumente şi cifre, multe dintre ele prezentate cu mare rezervă chiar de către autori, dar plasate sub autoritatea BEI PASSA, că autostrada Bacău-Braşov ar trebui să fie singura relaţie Est-Vest. Încă de la început facem precizarea că cele doua autostrăzi prevăzute în Master Planul General de Transport al României (MPGT), şi anume Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş (A8) şi Bacău-Braşov (A13) nu sunt în concurenţă, ci doar ierarhizate de către politica de dezvoltare a reţelei Europene TEN-T. Prezentăm mai jos principalele obiecţii pentru care asociaţiile noastre resping ideea principală a Analizei – ce pare construită numai pentru a confuziona publicul şi a bloca realizarea A8 Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş: O teză falsă

Întreaga Analiză cerută de MT şi CNAIR pleacă de la o teză absolut falsă, şi anume că rezolvarea problemelor economice ale Moldovei ar sta în găsirea unei traversări a Carpaţilor (dacă se poate, şi cea mai ieftină) şi nu în conectarea Moldovei cât mai repede posibil la reţeaua europeană de transport rutier.Problema de dezvoltare a regiunii Moldova poate fi rezolvată de conectarea directă şi rapidă la reţeaua europeană de autostrăzi. Iar autostrada A8 Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş exact asta face – conectează imediat Moldova de Transilvania şi Europa Centrală şi de Vest, prin legătura cu Autostrada A3.

Deci, nu despre traversarea muncţilor în sine este vorba, cum încearcă să ne păcălească Ministerul Transporturilor, ci despre conectivitatea la o autostradă existentă deja sau aflată în lucru, cum este cea care se termină la Târgu Mureş.
Autostrada A13, Bacău-Braşov, nu duce nicăieri. Ar mai urma apoi alţi ani şi ani de aşteptare pentru ca Braşovul să fie legat de A3 la Sibiu sau la Târgu Mureş, legături care nu sunt amintite acum nici măcar la nivel de discuţii, nicidecum de proiect. Documentul MT vorbeşte de traverseze, când de fapt problema este conectivitatea", se arată în mesajul comun al asociaţiilor „Moldova Vrea Autostradă” şi „Împreună pentru A8”.

Semnatarii mai arată că nu poate fi înlocuit un master plan ralizat în câţiva ani cu o analiză "pe genunchi".

"Master Planul General de Transport al României este rezultatul câtorva ani de analiză şi negociere cu Comisia Europeana şi cu experţii acesteia. În acest document strategic şi operaţional au fost stabilite priorităţile dezvoltării reţelei de autostrăzi în România, în concordanţă cu reţeaua europeană şi oportunităţile de finanţare, respectiv POIM 2014-2020. Comisia Europeană a declarat eligibilă şi prioritară A8.

Ideea Ministerului Transporturilor de a mai compara acum, în ceasul al 13-lea, din nou toate cele 4 (patru) traversări dintre Moldova şi Transilvania, într-o analiză făcută în pripă, pe genunchi, cu cifre discutabile, dovedeşte lipsă de profesionalism şi poate fi uşor acuzată de interese ascunse, fără nici o legătură cu menirea Ministerului şi cu interesul general al Moldovei", mai arată membrii celor două asociaţii.

Conform analizei din Master Planul General de Transport al României, Autostrada A8 are un coeficient RIRE (Rata Internă de Rentabilitate Economică) mult mai mare decât A13 Bacău-Braşov.

Acest coeficient RIRE determină un punctaj final şi o ierarhizare în finanţare şi realizare: sectorul Paşcani-Iaşi-Ungheni are un punctaj final de 75,15%, Paşcani-Târgu Mureş 59,24%, iar Braşov-Bacău doar 47,78 %.

"Se menţionează în acest studiu că A8 ar avea impact mai mare asupra mediului din cauza existenţei siturilor Natura 2000 faţă de A13. Acest lucru este fals, întrucât şi pe traseul A13 sunt situri Natura 2000. Acestea sunt în număr de şase (6), două dintre ele fiind traversate chiar pe mijloc.Cu alte cuvinte, din perspectiva protecţiei mediului, A13 nu are un impact redus asupra mediului ci, din contră, prezintă un impact similar.

4. Analiza unei bănci (BEI) care oferă credite credite nu poate fi aceeaşi cu analiza comisiei europene, care oferă fonduri nerambursabile. Acest document numit Analiză este realizat cu sprijinul BEI PASSA, cu amprenta unui organism financiar, ca şi cum s-ar urmări acordarea unui împrumut bancar, analiza menţionând frecvent indicatorul cost-beneficiu.

Fondurile europene nerambursabile din Programul Operaţional de Infrastructură Mare (POIM) sunt oferite pentru dezvoltare, luându-se în considerare o multitudine de criterii, analize ce au fixat Autostrada A8 în coridorul principal TEN-T Core.

Rezultatele analizei BEI PASSA contrazic surprinzător însă analiza efectuată de AECOM (o companie multinaţională de proiectare, construire şi asistenţă tehnică cu experienţă şi expertiză în domeniul infrastructurii de transport) în cadrul Master Planului de Transport al României existent şi aprobat", precizează sursa citată.

Cele două asociaţii menţionează că Autostrada A13 Bacău-Braşov este prevăzută în Master Plan ca fiind coridor secundar (poziţia 10/11 în MPGT) şi nu este trecută în POIM în exerciţiul bugetar 2014-2020, iar datele de trafic pe care se bazează analiza Ministerului Transporturilor sunt false.

Tocmai de aceea, asociaţiile ridică şi câteva întrebări:

1. Îşi asumă oficial Ministerul Transporturilor această analiză, o consideră demnă de încredere?

2. De ce a fost nevoie de un studiu suplimentar care să contrazică priorităţile europene şi Master Planul General de Transport, la 11 ani de când se discută despre Autostrăzi în Moldova?

3. Îşi asuma oficial Banca Europeană de Investiţii acest raport?

4. Cât a costat această Analiză făcută împreună cu BEI PASSA?

5. Cine îşi asumă costurile pentru această analiză cel puţin neprofesionistă ce pare a susţine interese ascunse?

Ministrul Transporturilor, Lucian Şova, ar trebui să anunţe urgent dacă a renunţat la proiectul construirii autostrăzii Unirii, a solicitat, duminică, deputatul PNL Laurenţiu Leoreanu, precizând că în acest caz "Guvernul Dragnea-Dăncilă îşi bate joc de Moldova".

"Potrivit unor informaţii din interiorul Ministerului Transporturilor, Guvernul Dragnea- Dăncilă ia în calcul să renunţe la autostrada Iaşi-Târgu Mureş, în favoarea unei alte variante de autostradă", a transmis Laurenţiu Leoreanu, care este şi vicepreşedinte al PNL, într-un comunicat de presă remis, duminică MEDIAFAX.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici