Europa riscă să piardă cursa bateriilor pentru vehiculele electrice. Şi obiectivele climatice sunt în pericol

Europa riscă să piardă cursa pentru a deveni o putere mondială în domeniul bateriilor, deoarece accesul la materiile prime rămâne un obstacol major, alături de creşterea costurilor şi concurenţa acerbă, se arată într-un raport al Curţii de Conturi Europene publicat luni.

Urmărește
2084 afișări
Imaginea articolului Europa riscă să piardă cursa bateriilor pentru vehiculele electrice. Şi obiectivele climatice sunt în pericol

Sursa foto: AP / Mediafax Foto

Raportul avertizează că Uniunea Europeană ar putea să nu reuşească să atingă obiectivele climatice, deoarece aceste eforturi depind în mare măsură de adoptarea vehiculelor electrice care funcţionează cu baterii alcătuite din mai multe metale, de la cobalt la nichel şi litiu, scrie Reuters.

Curtea de Conturi Europeană, auditorul extern independent al UE, a declarat că aproape una din cinci maşini noi înmatriculate în blocul comunitar în 2021 avea o priză electrică. Cererea va creşte, în condiţiile în care se aşteaptă ca aproximativ 30 de milioane de vehicule cu emisii zero să ajungă pe şoselele europene până în 2030, iar vânzarea de maşini noi pe benzină şi diesel va fi interzisă din 2035.

Cu toate acestea, strategia UE nu a luat în considerare capacitatea blocului comunitar de a satisface această nouă cerere de baterii.

"UE aspiră să devină o putere globală în materie de baterii pentru a-şi asigura suveranitatea economică, dar va reuşi? Şansele nu arată bine", a declarat reporterilor Annemie Turtelboom, care a condus auditul.

"Ne confruntăm cu riscul ca fie UE să nu-şi atingă obiectivele privind emisiile pentru 2035, fie să atingă acest obiectiv prin importuri de baterii... care ar dăuna industriei europene şi ar veni la preţuri foarte mari din ţări terţe".

Aprovizionarea UE cu materii prime este foarte concentrată în câteva ţări, cu riscuri geopolitice care ar putea duce la penurie. Pentru cinci materiale cheie, dependenţa UE de importuri a fost în medie de 78%, a declarat Curtea de Conturi Europeană.

"UE nu trebuie să ajungă în aceeaşi poziţie de dependenţă cu bateriile ca şi în cazul gazelor naturale din Rusia", a declarat Turtelboom.

Aproximativ două treimi din cobaltul din lume provine din Republica Democrată Congo, 40% din grafitul natural provine din China, iar UE este în întregime dependentă de importurile de litiu rafinat. China reprezintă 76% din capacitatea globală de producţie de baterii.

Extracţia în Europa va dura prea mult timp. Portugalia, care deţine cele mai mari rezerve de litiu din blocul comunitar, nu se aşteaptă ca producţia să înceapă până în 2026.

În plus, Curtea de Conturi Europeană a declarat că UE este în urmă în ceea ce priveşte competitivitatea costurilor, din cauza preţurilor ridicate la energie, în timp ce datele Comisiei Europene rămân învechite şi incomplete, iar finanţarea publică rămâne necoordonată, ceea ce duce la suprapuneri.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici