Facilităţile pentru companii petroliere au fost aprobate de Guvern - surse

Guvernul a aprobat hotărârea prin care sunt acordate companiilor petroliere facilităţi la cota de biocarburant, calitatea benzinei şi emisiile de gaz, au declarat agenţiei MEDIAFAX surse oficiale.

Urmărește
126 afișări
Imaginea articolului Facilităţile pentru companii petroliere au fost aprobate de Guvern - surse

Facilităţile pentru companii petroliere au fost aprobate de Guvern - surse

Facilităţile au fost discutate în contextul în care Guvernul urma să majoreze acciza la carburanţi şi încerca să-i convingă pe reprezentanţii companiilor petroliere să nu majoreze preţurile.

Preşedintele Traian Băsescu a anunţat însă că nu va promulga bugetul dacă acciza va fi majorată, premierul Victor Ponta precizând ulterior că negociază cu Fondul Monetar Internaţional şi Comisia Europeană amânarea cu trei luni a datei de majorare a accizei la motorină, folosită de către transportatorii de marfă, şi aplicarea acesteia doar la benzină.

Miercuri, Ponta a anunţat că introducerea accizei de 7 eurocenţi va fi amânată cu trei luni, până la 31 martie 2014, la carburanţi, atât la motorină, cât şi la benzină, iar preşedintele Traian Băsescu va trimite, miercuri, la Monitorul Oficial decretul de promulgare a bugetului de stat.

Miercuri, Guvernul a amânat introducerea accizei, dar a aprobat şi hotărârea prin care companiilor petroliere le sunt acordate facilităţi.

În urmă cu două săptămâni, agenţia MEDIAFAX a anunţat că Guvernul negociază cu reprezentanţii companiilor petroliere scăderea cotei de biocarburant care ar trebui majorată, conform legii, începând cu anul viitor la benzină şi amânarea întregului calendar în care această cotă urmează să crească semnificativ în următorii ani, dar şi a datei până la care furnizorii trebuie să introducă pe piaţă benzină mai bună calitativ.

În 2011, Guvernul a decis că, începând cu 2013, motorina şi benzina vor trebui să includă o cotă de biocarburant de minimum 6%. Conform calendarului stabilit atunci, cota de biocarburant din benzină trebuia să crească la 8% din 2015, la 9% din 2017 şi la 10% din 2019.

Cu puţin înainte de anul 2013, în ultimele zile ale anului 2012, Guvernul a anulat obligaţia cotei de 6% biocarburant în motorină, a amânat creşterea cotei la 7% în motorină pentru 2016 şi a stabilit pentru acest an, pentru benzină, un conţinut de biocarburant de minimum 5%, în loc de 6%.

Atingerea acestei cote de 6% a fost fixată atunci pentru anul 2014.

Guvernul a negociat însă cu reprezentanţii companiilor petroliere nu majorarea, ci scăderea cotei prevăzute pentru anul viitor la benzină şi amânarea întregului calendar de majorare.

Astfel, pentru anul viitor a fost negociată, la benzină, o cotă de biocarburant de 4,5%, care să urce la 8% abia în 2018, nu în 2015. Ţintele pentru anii 2017 şi 2019, cu 9%, respectiv 10% cotă de biocarburant vor fi anulate.

La motorină a fost negociată pentru 2016 o cotă de biocarburant de 6,5%, nu de 7%.

O altă facilitate care va fi acordată companiilor este amânarea cu trei ani, respectiv până în 2019 în loc de până în 2016, a datei până la care furnizorii trebuie să introducă pe piaţă benzină mai bună calitativ, cu un conţinut de oxigen de maximum 2,7% m/m şi cu un conţinut de etanol de maximum 5% v/v.

La rândul lor, distribuitorii finali de benzină vor comercializa doar din 2018, în fiecare staţie de distribuţie pe care o deţin, acest tip de benzină.

În acelaşi timp, companiile petroliere nu vor mai fi obligate să reducă până la sfârşitul anului viitor din emisiile de gaze cu efect de seră, generate pe durata ciclului de viaţă pe unitatea de energie a carburantului şi energia furnizată, ci li se va acorda timp până în 2020 să îşi îndeplinească această obligaţie.

Conform legislaţiei în vigoare, până la data de 31 decembrie 2020, furnizorii au obligaţia să reducă, în etape, emisiile de gaze cu efect de seră, generate pe durata ciclului de viaţă pe unitatea de energie a carburantului şi energia furnizată, cu până la 10%, în raport cu emisiile de gaze cu efect de seră generate pe durata ciclului de viaţă pe unitatea de energie de carburanţii fosili în 2010, având ca referinţă standardul pentru carburanţi aferent acelei perioade. Această reducere este efectuată în etape, mai întâi cu o cotă de 6%, din care o parte, respectiv 2%, ar trebui diminuată până la sfârşitul anului viitor, iar 4% - până la data de 31 decembrie 2017, la care se adaugă reduceri suplimentare, până la totalul de 10%, prin utilizarea oricărei tehnologii, inclusiv captarea şi stocarea carbonului în procesul de producţie a carburantului, prin care se pot reduce emisiile şi prin folosirea de reduceri de emisii certificate - CER achiziţionate în conformitate cu mecanismul de dezvoltare curată instituit prin Protocolul de la Kyoto.

Guvernul a stabilit însă acum că reducerea de 6% nu mai trebuie operată până la sfârşitul anului 2014, ca primă etapă cu 2%, şi respectiv până la finele anului 2017 cu 4%, ci că poate fi efectuată până la 31 decembrie 2020.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici