Falsă promisiune? Multe semne de întrebare: Investiţia de 1,4 mld. euro pentru o fabrică de baterii la Galaţi n-a fost niciodată un proiect concret, doar o propunere, chiar dacă a fost anunţată cu mult fast de Guvernul României şi Guvernul Belgiei

Cazul presupusei investiţii de la Galaţi arată că un eveniment de lansare la care participă un premier, un ministru, un primar şi un europarlamentar nu reprezintă neapărat o garanţie că o investiţie va fi sau nu realizată.

Urmărește
162 afișări
Imaginea articolului Falsă promisiune? Multe semne de întrebare: Investiţia de 1,4 mld. euro pentru o fabrică de baterii la Galaţi n-a fost niciodată un proiect concret, doar o propunere, chiar dacă a fost anunţată cu mult fast de Guvernul României şi Guvernul Belgiei

Falsă promisiune? Multe semne de întrebare: Investiţia de 1,4 mld. euro pentru o fabrică de baterii la Galaţi n-a fost niciodată un proiect concret, doar o propunere, chiar dacă a fost anunţată cu mult fast de Guvernul României şi Guvernul Belgiei

Investiţia de 1,4 miliarde de euro pentru o fabrică de baterii litiu-ion la Galaţi a fost doar o propunere şi nu a devenit niciodată un „proiect concret“, după cum a transmis Ministerul Economiei, Antrepre­noriatului şi Turismului, ca răspuns la întrebările ZF despre soarta presupusei investiţii.

„Investiţia propusă nu a ajuns niciodată la maturitatea necesară pentru deveni un proiect concret. Autorităţile statului român, atât la nivel guvernamental, cât şi local au întreprins toate demersurile necesare unei astfel de investiţii“, a transmis Ministerul Economiei.

Nu este clar ce înseamnă că autorităţile au întreprins toate demersurile necesare unei astfel de investiţii, în contextul în care Ministerul Economiei nu a oferit mai multe detalii în acest sens. Ce ştim clar este cronologia anunţului care „a trăit“ un an.

În iunie 2023, o suită de politicieni din România şi Belgia au anunţat că start-up-ul belgian ABEE (Avesta Battery & Energy Engineering) va construi la Galaţi o gigafabrică de baterii în cadrul unui proiect denumit Romvolt, pentru care va primi şi ajutor de stat.

La evenimentul care a avut loc la primăria din Ninove, Belgia, au participat premierul belgian Alexander de Croo, Ştefan Radu Oprea, ministrul Economiei, Ionuţ Pucheanu, primarul mun. Galaţi şi europarlamentarul Dan Nica. În septembrie 2023, primarul Pucheanu anunţa că formula pentru ajutor de stat a fost finalizată şi că se căutau posibile surse de finanţare, o variantă fiind chiar Fondul de Modernizare.

În iunie 2024, ABEE a semnalat discret într-un paragraf dintr-un comunicat de presă că au încheiat colaborarea pentru proiectul din România. În septembrie 2024 presa din România a început să întrebe autorităţile locale de ce a picat proeictul, iar Ministerul Economiei a spus doar că guvernul nu a găsit o sursă de finanţare potrivită.

ZF a întrebat Guvernul când a avut ultima întâlnire cu reprezentanţii ABEE şi care au fost concluziile, când a realizat Guvernul României că nu are o soluţie de finanţare potrivită, de ce nu a mai fost finanţat din Fondul de Modernizare, dar şi alte întrebări, pentru a afla dacă investiţia a fost vreodată cu adevărat pe masă din perspectiva autorităţilor din România.

„În iunie 2023, la invitaţia domnului Noshin OMAR, fondatorul şi CEO-ul companiei belgiene Avesta Battery and Energy Engineering (ABEE) am participat în calitate de reprezentant al Guvernului alături de premierul belgian de la acea dată, Alexander de CROO la evenimentul de lansare a proiectului Romvolt“, a transmis Ştefan Radu Oprea, ministrul Economiei.

El a reluat şi ideea pe care a transmis-o în urmă cu o lună, conform căreia schemele de ajutor de stat au caracter competitiv. Totuşi schemele de ajutor de stat din România aveau caracter competitiv şi în iunie 2023, când autorităţile din România au anunţat că vor identifica un ajutor de stat pentru proiectul gigant de la Galaţi.

„Autorităţile române au explorat toate posibilităţile de a finanţa acest proiect, inclusiv din fonduri europene sau din fondul de modernizare, gestionat de Ministerul Energiei. În România finanţarea în cadrul schemelor de ajutor are caracter competitiv“.

Întrebaţi dacă Guvernul susţine investiţiile în producţia de baterii pentru vehicule electrice, reprezentanţii Ministerului Economiei susţin că sunt în dialog constant cu mediul de afaceri interesat de acest domeniu.

„Instituţia noastră, conform atribuţiilor sale şi obiectivelor stabilite prin Programul de Guvernare, susţine tranziţia verde, investiţiile în economia circulară, producţia de baterii şi microcipuri şi este în dialog constant cu mediul de afaceri interesat de aceste domenii“.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici