Taxele planificate ar urma să fie aplicate inclusiv industriei aeronautice.
În ultimul deceniu, statele UE au făcut eforturi importante în privinţa energiei regenerabile, însă politicile fiscale din domeniul energiei nu s-au mai schimbat de peste 15 ani.
Acestea sunt „învechite şi slab adaptate provocărilor generate de schimbările climatice şi evoluţiilor politicii energetice europene”, potrivit unui document pe care miniştrii de Finanţe ai Uniunii Europene îl vor discuta vineri şi sâmbătă la Helsinki.
Ministrul francez de Finanţe, Bruno Le Maire, s-a declarat nemulţumit de tratamentul preferenţial pe care legislaţia europeană îl acordă companiilor aeriene europene, care beneficiază de diverse facilităţi fiscale pentru a putea face faţă concurenţei companiilor din afara UE.
El a declarat că industria aeronautică ar trebui să contribuie mai mult la lupta împotriva schimbărilor climatice fie prin plata unor taxe, fie prin achiziţionarea mai multor certificate de emisii.
În cadrul aceleiaşi întâlniri, ministrul german de Finanţe, Olaf Scholz, a spus că este nevoie de măsuri drastice pentru combaterea schimbărilor climatice.
Valdis Dombrovskis, vicepreşedinte al Comisiei Europene responsabil de Afacerile zonei euro, Dialog Social şi Stabilitate Financiară, a declarat că printre posibilităţile discutate la nivel european se numără introducerea unei taxe pe emisiile de dioxid de carbon sau chiar o revizuire totală a fiscalităţii în domeniul energiei.
Printre măsurile propuse de Preşedinţia finlandeză a Consiliului Uniunii Europene se numără creşterea nivelului minim al taxelor din domeniul energiei, creşterea taxelor în cazul combustibililor fosili şi eliminarea facilităţilor fiscale acordate companiilor aeriene şi din transportul maritim.
Agenda noii Comisii Europene, care îşi va prelua mandatul în noiembrie, conţine o ţintă ambiţioasă în privinţa combaterii schimbărilor climatice: reducerea cu 50% a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2030.
Un document pregătit de oficiali ai Comisiei Europene în luna iulie prevede iniţiative legislative privind eliminarea facilităţilor fiscale pentru transportul maritim şi aerian până în 2020 şi revizuirea nivelului taxelor în sectorul energetic până la finalul anului viitor.