Inflaţia a ajuns la 10% în marile economii occidentale, iar economiştii se tem că acest ciclu se va termina cu o recesiune.
Semnele sunt deja evidente într-un sector care a avut deseori un rol predictiv: transportul naval. Costurile de transport cresc vertiginos, în special tarifele de transport ale navelor şi containerelor, fapt care ar trebui să se vadă în preţurile din supermarketuri sau la dealerii de maşini.
Cele mai mari companii de transport maritim anulează călătoriile pe cele mai importante rute. Numărul 1 mondial în transportul naval este Mediterranean Shipping Company, cel mai bine cunoscută cu iniţialele Msc.
Este deţinută de un armator italian, Gianluigi Aponte, şi are sediul social este la Geneva. MSC a anulat călătoriile pe una dintre cele mai aglomerate rute din lume, cea care traversează Pacificul din China până în portul Long Beach (Los Angeles) din California. „În ultimele săptămâni, cererea de mărfuri care urmează să fie transportată pe Coasta de Vest a Statelor Unite a scăzut semnificativ”, explică un comunicat al companiei.
Acelaşi lucru este valabil şi pentru alţi armatori, precum grupul danez Maersk. Încetinirea activităţii afectează şi rutele care leagă Asia de Europa. În prima săptămână a lunii octombrie, s-a pierdut o treime din încărcătura totală de transportat, iar perspectivele de viitor se înrăutăţesc.
Toţi armatorii de pe planetă îşi revizuiesc planurile de toamnă-iarnă, iar anulările de călătorie se succed pe mai multe rute. Între Coasta de Vest a SUA şi Asia sunt deja 40 de călătorii anulate din lipsă de clienţi, 21 între Coasta de Est şi Asia. Deja, în septembrie s-a înregistrat o scădere a activităţii cu 13%, echivalentul a 20 de nave de 8.000 de containere „au dispărut” din mări, pentru că nu aveau suficientă marfă de transportat.
În urmă cu un an, porturile erau aglomerate din cauza prea multului trafic. În octombrie 2021, pentru a remedia congestionarea, marile grupuri de distribuţie americane, precum Walmart şi Home Depot, au fost nevoite să-şi procure propriile nave pentru a evita indisponibilitatea armatorilor, copleşiţi de o cerere prea mare. Astăzi, dimpotrivă, FedEx, gigantul logisticii, este nevoit să parcheze avioane care nu au ce transporta.
Marii producători de bunuri de larg consum, pentru a nu fi lipsiţi de produse, au completat stocurile: Nike are acum cu 65% mai multe stocuri în magazinele sale din America de Nord decât acum un an.
Printre victimele inversării tendinţei se numără şi „made in China”. Veşti proaste vin pentru a doua economie din lume, care continuă să fie foarte dependentă de exporturi. În 2022, peste o treime din creşterea Chinei s-a datorat vânzărilor pe pieţele externe.
O încetinire a exporturilor reduce consumul de energie al fabricilor chineze, calmând astfel preţurile petrolului, gazelor, cărbunelui. China este cel mai mare consumator de energie de pe planetă.