- Home
- Economic
- LONDRA, (27.09.2011, 14:47)
- Marius Oncu ,
Gazoduct concurent pentru Nabucco? BP analizează un proiect care ar trece tot prin România
Grupul britanic BP analizează construcţia unui gazoduct de 1.300 de kilometri care să transporte gaze naturale din Azerbaidjan către Europa tranzitând trei ţări, printre care şi România, proiect care ar concura Nabucco.
Urmărește
940 afișări
Gazoduct concurent pentru Nabucco? BP analizează un proiect care ar trece tot prin România (Imagine: Mediafax Foto/AFP)
Proiectul BP este noul intrat într-o competiţie acerbă pentru construcţia unei rute de aprovizionare cu gaze din regiunea Mării Caspice, care ar reduce dependenţa Europei de gazele ruseşti, potrivit cotidianului britanic Financial Times (FT).
Până în prezent, existau trei proiecte importante, fiecare urmând să schimbe puternic sectorul energetic european prin construcţia unui "coridor sudic" către câmpul gazeifer Şah Deniz din Azerbaidjan, dezvoltat de şapte companii, între care şi BP.
Actualii competitori sunt Nabucco, preferat de Comisia Europeană, Conducta Trans-Adriatică şi proiectul IGI Poseidon.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Este în interesul TĂU ca Guvernul României să fie format din manageri independenți de partide, consacrați în companii private și corporații? VOTEAZĂ AICI / Sondaj Aleph News – Mediafax – Ziarul Financiar
-
Rusia a început războiul cu o blocadă a porturilor ucrainene la Marea Neagră, dar acum situaţia s-a inversat
-
Spaţiul Schengen s-ar putea extinde din nou. Ce ţară europeană ar putea adera până la sfârşitul anului 2025
-
Un general polonez a fost demis după ce mine antitanc dispărute au fost găsite în depozitul IKEA
Planul BP, denumit Conducta Europa de Sud-Est, a apărut înaintea unui termen crucial: sâmbătă Nabucco şi cei doi competitori ai săi vor depune ofertele de tarif pentru consorţiul Şah Deniz, care include şi BP. Consorţiul, la care participă şi compania azeră de stat Socar, va alege gazoductul câştigător până la sfârşitul anului.
Conducta Europa de Sud-Est este "o altă posibilă soluţie", afirmă vicepreşedintele BP pentru dezvoltarea Şah Deniz, Al Cook, adăugând că grupul BP este "deschis ideii" unei implicări directe în proiect.
"Nu înseamnă că găsim defecte celor trei oferte. Dar este înţelept să ai o altă opţiune", a spus el.
BP a condus construcţia a două conducte care leagă Azerbaidjanul de Turcia, a notat Cook.
Noul proiect ar încerca să ia în calcul atât cerinţele politice, cât şi cele comerciale. Nabucco, descris de un bancher ca un proiect puternic politizat, implică construcţia unei conducte de 3.863 de kilometri, din Azerbaidjan până în Austria, la un preţ anunţat de 7,9 miliarde de euro. Preţul real ar fi însă de până la 20 de miliarde de euro, afirmă surse apropiate situaţiei. În plus, Nabucco ar avea o capacitate anuală de 31 miliarde de metri cubi, faţă de volumul anual de 10 miliarde de metri cubi care va fi asigurat de Şah Deniz din 2017.
Interesele strategice ale Europei explică dimensiunile şi costurile Nabucco, notează FT. Ideea este de a deschide un coridor nou pentru continentul european pentru importul de gaze naturale din întreaga regiune a Mării Caspice, inclusiv Turkmenistan şi Irak.
Noul plan strategic al BP implică o conductă mai mică şi mai ieftină, în funcţie de intresle BP şi ale partenerilor grupului, care intenţionează să investească 22 de miliarde de dolari în dezvoltarea Şah Deniz.
Conducta ar avea un capăt în vestul Turciei şi ar traversa Bulgaria şi România pentru a ajunge la graniţa estică a Ungariei. Pe teritoriul României şi Bulgariei conducta ar urma traseul parcurs de Nabucco. Proiectul ar utiliza infrastructura existentă pentru a lega Azerbaidjanul de Austria, iar conducta ar fi de trei ori mai scurtă decât Nabucco şi astfel mult mai ieftină.
De asemenea, capacitatea ar fi de numai o treime din ce a Nabucco, în linie cu volumul de 10 miliarde de metri cubi de gaze naturale pe care Azerbaidjanul l-ar putea furniza. Totuşi, proiectul ar fi destul de flexibil pentru a permite o majorare a capacităţii dacă apar alte surse de aprovizionare cu gaze naturale.
Nabucco este dezvoltat de un consorţiu la care participă companiile OMV (Austria), Transgaz Mediaş, MOL (Ungaria), BOTAS (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria) şi RWE (Germania). Proiectul este sprijinit de Uniunea Europeană. Investiţia totală este evaluată la opt miliarde de euro. Startul lucrărilor de construcţie a fost amânat de consorţiul care dezvoltă proiectul din 2012 în 2013, iar primele livrări de gaze au fost întârziate din 2015 până în 2017.
Citește pe alephnews.ro: Zuckerberg și Musk sunt nemulțumiți de legislațiile UE privind social media. De ce speră Meta și X că Trump le va aduce mai mulți bani
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Biden critică decizia lui Zuckerberg de a renunța la fact-checking: „Mișcarea Meta este foarte rușinoasă”. Ce spune compania
Cum ar arăta viaţa fără asigurări: câţi bani ar trebui să scoată din buzunar un român fără asigurare de călătorie şi sănătate
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Vine iarna în România! Orașele în care ninge săptămâna viitoare, potrivit meteorologilor Accuweather
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe