Georgescu crede că investitorii străini sunt „prea răspândiţi” în România. Cum se vede în economie?
Candidatul ultranaţionalist la preşedinţie Călin Georgescu plănuieşte „o campanie de autosuficienţă naţională” care vizează marile companii străine cu operaţiuni în ţară.
El a obţinut victoria în primul tur al prezidenţialelor parţial pe baza unei campanii menite să facă ţara mai puţin dependentă de firmele internaţionale în sectoare precum alimentaţia, apa şi energia. Victoria sa a stârnit temeri cu privire la poziţia României în cadrul UE şi al NATO, iar ostilitatea sa faţă de investitorii din cadrul pieţei unice europene va trage acum un semnal de alarmă la Bruxelles, fără a mai vorbi de posibila lovitură pentru economia României.
Într-un interviu acordat POLITICO, admiratorul populist declarat al preşedintelui rus Vladimir Putin şi al preşedintelui ales al SUA Donald Trump şi-a exprimat frustrarea faţă de multinaţionalele din România.
„Dacă astăzi, la fel ca poporul român, plătesc pentru apă, ştiţi unde plătesc? Plătesc la o firmă franceză care nu a investit, nu a contribuit cu un cui, dar încasează banii. Plătesc şi pentru gaze naturale la o firmă străină. Plătesc şi pentru electricitate de la o firmă străină. Îmi cumpăr benzină, benzina mea, şi unde plătesc? Tot la un străin”, a spus el.
În ceea ce priveşte modul în care va combate aceste companii în sectoarele cheie de utilităţi, Georgescu s-a plâns – ca în multe locuri din Europa de Est – că activele de preţ ale ţării au fost vândute în mod necorespunzător într-un val tulbure de privatizări după căderea comunismului. El a promis că îşi va folosi primele 100 de zile pentru a recupera aceste active. Când a fost întrebat despre amploarea planurilor sale de a recupera bunurile, el a spus: „Mă refeream la recuperarea a ceea ce a fost privatizat şi a fost privatizat greşit. În România, nicio privatizare nu este justificată”.
Astfel de recuperări ar declanşa cu siguranţă valuri de bătălii politice şi juridice, dar Georgescu a arătat în campania sa o animozitate clară faţă de marile afaceri. De asemenea, el a acuzat producătorii americani de armament că au contribuit la alimentarea războiului din Ucraina.
Această dimensiune de autosuficienţă a campaniei sale ar putea atrage părţi esenţiale ale electoratului – chiar dacă ar afecta grav şi poziţia ţării ca destinaţie pentru investiţii, în cazul în care ar renunţa cu adevărat la multe privatizări.
Rolul investitorilor străini a fost mult timp sensibil. În ultimii ani, Bucureştiul a cerut ca marile supermarketuri străine din România, de exemplu, să îşi aprovizioneze rafturile cu produse româneşti – o măsură care a declanşat o luptă cu Bruxelles-ul şi cu comercianţii cu amănuntul internaţionali în legătură cu normele pieţei unice a UE.
Al doilea tur al alegerilor prezidenţiale are loc duminică, 8 decembrie, între Călin Georgescu şi Elena Lasconi.