Ghenea: Antreprenorii români clonează afaceri decât să inoveze, deşi sunt inteligenţi şi creativi
„Am vorbit şi cu antreprenori din alte ţări din zonă, şi ai noştri sunt mai inteligenţi. Sunt foarte creativi, ceea ce la început este un plus, dar în cele din urmă se transformă în minus, pentru că excesul de creativitate duce la defocalizare şi uneori acest lucru este fatal pentru business. Un lucru foarte important, la care trebuie lucrat este că antreprenorii români au prea puţină înţelegere cu privire la problemele financiare ale afacerii. Este şi vina şcolii. Dacă îi întrebi de cifre, îţi spun: stai să întreb contabila. Trebuie să înţeleagă mecanismele şi principiile financiare ale afacerii”, a declarat, la un seminar pe teme de antreprenoriat, Ghenea, care este şi profesor în prima şcoală de antreprenoriat din România – School for Startups România.
În ceea ce priveşte zonele în care antreprenorii români sunt activi, Ghenea spune că aceştia nu sunt prea inovativi, ci urmăresc domenii „în trend”, cât mai simple şi cu bariere de intrare joase.
„Aş vrea mai mult business inovativ, decât de tip clonă. Ne uităm în străinătate şi spunem vreau şi eu o afacere ca asta. De multe ori, însă aceste afaceri sfârşesc prin a fi doar clone, fără valoare. Antreprenorii români merg într-o abordare de tip fashion, trend. Se merge după trend. Se caută afaceri cât mai simple şi cu bariere de intrare joase”, a adăugat Ghenea.
În opinia sa, ecosistemul antreprenorial din România suferă mai ales din cauza educaţiei în domeniu.
„Există unele părţi din ţară unde există activitate febrilă din acest punct de vedere, dar nu focalizată, structurată. Majoritatea facultăţilor au cursuri de antreprenoriat, dar nu vreţi să ştiţi cine predă această disciplină. Aceste cursuri ar trebui să fie inclusă în curicula şcolară şi în strategia pentru educaţie. Această materie trebuie predată de oameni care au experienţă antreprenorială. Trebuie experienţă antreprenorială şi background în domeniu”, a precizat Ghenea.
În acelaşi timp, mediul antreprenorial din România suferă în opinia lui Ghenea din cauza lipselor de modele.
„Din 2007-2008 avem unele modele, dar trebuie promovate. Altă problemă cu modelele este că nu ştim să delimităm modelele false de cele reale”, a mai spus Ghenea.
Grupul deţinut de Ghenea cuprinde pe segmentul IT, magazinele online PCfun.ro, ElectroFun.ro, 24PC.ro şi shopIT.ro, precum şi site-urile www.floridelux.ro şi site-ul sezonier www.brazidecraciun.ro.