- Home
- Economic
- BUCUREŞTI, (03.10.2013, 18:12)
- Thomas Dinca
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Guvernul a acceptat un compromis cu Ford, compensând penalităţi, pentru a nu "distorsiona" imaginea
Guvernul a decis să ajungă la un compromis cu Ford şi să compenseze parţial penalităţile pe care compania trebuie să le achite, pentru nerealizarea la Craiova a numărului de maşini la care s-a angajat, cu pretinse daune de mediu invocate de acesta, după ce investitorul s-a adresat Curţii de Arbitraj
Urmărește
188 afișări
Guvernul a acceptat un compromis cu Ford, compensând penalităţi, pentru a nu "distorsiona" imaginea (Imagine: Remus Badea/Mediafax Foto)
Formula de compromis este argumentată de Guvern prin efortul bugetar care ar trebui făcut pentru angajarea unor avocaţi şi dorinţa de a nu "distorsiona" climatul investiţional românesc şi imaginea ţării faţă de potenţialii investitori.
Grupul american a preluat în 2007, de la stat, compania Automobile Craiova, plătind 57 milioane de euro pentru 72,4% din acţiuni. Conform contractului de privatizare, investitorul avea obligaţia să realizeze până la 19 martie 2012 investiţii tehnologice şi de mediu de 675 milioane euro şi un volum de autovehicule de aproximativ 250.000 unităţi.
ULTIMELE ȘTIRI
-
FastGlioma ajută neurochirurgii în detectarea tumorilor reziduale. Cum funcționează sistemul cu Inteligență Artificială
-
Olaf Scholz şi Vladimir Putin au vorbit la telefon timp de o oră. Este prima discuţie directă din 2022
-
Macron: Europa se îndreaptă spre un război tarifar cu SUA şi China
-
Industria criptomonedelor este în extaz după victoria lui Donald Trump. Bitcoin, la noi maxime istorice
Autorităţile române arată că programul investiţional a fost realizat, dar, din cauza crizei economice, Ford a solicitat ajustarea numărului de autovehicule pe care urma să le producă şi, proporţional, reducerea volumul ajutorului de stat pentru investiţii, renunţând la ajutorul de stat pentru pregătirea profesională aprobat de Comisia Europeană. Chiar şi în aceste condiţii, însă, investitorul era obligat să achite o penalitate reprezentând 25% din preţul acţiunilor achiziţionate, respectiv 14,25 milioane euro.
Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) a transmis în acest sens o notificare privind neîndeplinirea acestei clauze, cumpărătorul fiind înştiinţat că este obligat să achite această penalitate până cel târziu la 22 mai 2013.
La începutul acestui an, Ford a invocat însă, conform unui document al Guvernului, "pretinse pierderi de mediu" ulterior privatizării, prin contaminarea pânzei freatice, şi a acţionat România în judecată la Curtea de Arbitraj Internaţional de pe lângă Camera Internaţională de Comerţ de la Paris, cerând despăgubiri de 15 milioane euro, apropiată de suma pe care trebuia să o achite statului ca penalităţi.
"În toata perioada scursa de la începutul anului curent, cumpărătorul a purtat discuţii cu autorităţile de mediu, pentru a clarifica aspectele ce ţin de finalizarea de către Ford România a obligaţiilor de mediu, respectiv cu AAAS pentru a se determina dacă cheltuielile de mediu efectuate de Ford România pot fi încadrate în prevederile contractului referitoare la dreptul la despăgubiri al cumpărătorului pentru pierderi de mediu. Aceste discutii au vizat eventuala compensare parţială a penalităţilor pentru nerealizarea volumului de producţie datorate de cumpărător cu sumele cheltuite sau care urmeaza a fi cheltuite de cumpărător pentru îndeplinirea obligaţiilor de mediu, În completarea acestor discuţii, Ford a considerat necesară deschiderea procedurii de arbitraj, având ca obiect obligarea AAAS la plata sumei de 15 milioane euro, reprezentând despăgubiri ca urmare a efectuării lucrărilor de mediu pentru decontaminarea terenului aflat la fabrica de automobile Craiova", se arată în document.
Primul termen al procesului era 30 septembrie, iar Guvernul, invocând faptul că acesta "poate conduce la distorsionarea climatului investitional românesc, deteriorarea imaginii pentru potenţialii investitori şi la consumarea unor resurse financiare importante alocate de la bugetul de stat", a acceptat o formulă de compromis, prin compensarea reciprocă a creanţelor.
În susţinerea acestei decizii, Guvernul arată că Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului are o situaţie economico-financiara dificilă, creată de poprirea tuturor conturilor şi, "mai nou", a acţiunilor deţinute la societăţile comerciale din portofoliu, cât şi a conturilor unor debitori ai instituţiei, situaţie care va determina solicitarea de la buget a unor sume suplimentare necesare contractării serviciilor unei case de avocatură care să reprezinte partea română în acest litigiu, dar şi plata unor taxe/comisioane substanţiale, "existând posibilitatea ca, la finalul litigiului, Autoritatea să fie obligată la plata efectivă a despăgubirii, în situaţia pierderii procesului".
Guvernul mai arată că ar trebui asigurate fonduri şi pentru ca statul să deschidă la rândul său un proces prin care să oblige Ford să achite penalitatea datorată conform contractului şi invocă "interesul autorităţilor locale şi centrale de sprijinire a dezvoltarii zonei industriale Craiova prin investiţii substanţiale şi de lungă durată" şi susţinerea pentru "un mediu concurenţial pe piaţa autovehiculelor".
Cu toate aceste argumente, Guvernul a mandatat AAAS să încheie cu Ford un act adiţional la contractul de privatizare, având ca obiect stabilirea unui mecanism de compensare parţială şi decontare a unor creanţe reciproce între stat şi investitorul american, act adiţional prin care statul îşi asumă obligaţia de rambursare a costurilor de remediere a contaminării de sub amplasamentul fabricii de la Craiova, invocate de Ford, prin compensarea parţială a creanţelor reciproce, pe măsură ce acestea devin certe, lichide şi exigibile, respectiv prin decontarea de către AAAS a cheltuielilor viitoare efectuate de Ford, pe măsură ce aceste costuri vor fi certificate.
Obligaţia de rambursare a costurilor a fost limitată exact la valoarea penalităţii datorate de cumpărători către AAAS. Odată cu aplicarea mecanismului de compensare, Ford va retrage cererea de arbitraj de la Paris.
Costurile vor fi certificate de doi experţi independenţi (un expert de mediu şi un expert financiar), desemnaţi prin mandat comun de AAAS şi Ford, iar acţiunile de remediere a mediului sunt inspectate şi confirmate de Ministerul Mediului.
Experţii vor elabora un raport asupra problemelor de mediu, iar Ministerul Mediului va verifica, dar numai din punct de vedere tehnic, concordanţa dintre informaţiile din raport şi situaţia în teren, în ceea ce priveşte realizarea acţiunilor de remediere.
Prin raport se va determina dacă această contaminare este istorică şi poate fi localizată în timp înaintea privatizării.
Obligaţia de plată a penalităţii datorate de cumpărători se consideră îndeplinită la data creditării contului escrow, prin transferul de către Ford România în cont a sumei datorate AAAS, în cuantumul şi condiţiile care vor fi stabilite în actul adiţional, sumă care va rămâne la dispoziţia AAAS timp de zece ani, dar având destinaţia de a acoperi costurile de remediere a mediului suportate de Ford.
În primăvara anului trecut, Ford anunţa printr-un comunicat că a semnat cu AVAS (actual AAAS-n.r.) un act adiţional la contractul de privatizare a Automobile Craiova, în baza căruia va produce un număr de maşini mult mai redus faţă de cel asumat şi "va plăti penalităţi".
Citește pe alephnews.ro: Sectorul tech e „zguduit” de prezența lui Elon Musk. Ce impact are noua administrație Trump asupra marilor companii
Citește pe www.zf.ro: Încă o insolvenţă zguduie piaţa: Unul dintre cele mai cunoscute branduri româneşti a cedat şi a intrat în insolvenţă
Citește pe www.zf.ro: Black Friday-ul care sparge toate recordurile. Cum s-a ajuns aici
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Israelul a distrus o facilitate nucleară iraniană. Aceasta era considerată inactivă după închiderea oficială din 2003
Încă o insolvenţă zguduie piaţa: Unul dintre cele mai cunoscute branduri româneşti a cedat şi a intrat în insolvenţă
Dezastru pentru un gigant din tehnologie, care concediază mii de oameni pentru a deveni competitiv într-un domeniu unde o singură companie deţine 80% din piaţa
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
S-a despărțit cuplul anului din tenisul mondial. Gestul rusoaicei Anna Kalinskaya, după ce Jannik Sinner a dat o declarație ciudată despre relația lor
PROSPORT.RO
Blat făcut de Prigoană și Mihaela?! Silviu nu era de fapt căsătorit, dar avea un 'contract de obligații' cu Mihaela, care nici măcar nu locuia cu el!
CANCAN.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe
ŞTIRILE ZILEI
-
astăzi, 18:33
-
astăzi, 18:33
Iranul sprijină Libanul în negocierile de încetare a focului şi caută să pună capăt „problemelor”