Guvernul a decis să intervină în datoriile pentru energie ale CFR prin împrumuturi şi ştergerea penalităţilor

Guvernul a decis, prin ordonanţă de urgenţă, să acorde companiei CFR S.A. un împrumut pentru achitarea datoriilor faţă de furnizorii de energie electrică, măsură convenită cu Fondul Monetar Internaţional şi care confirmă informaţiile transmise anterior de MEDIAFAX.

Urmărește
210 afișări
Imaginea articolului Guvernul a decis să intervină în datoriile pentru energie ale CFR prin împrumuturi şi ştergerea penalităţilor

Guvernul a decis să intervină în datoriile pentru energie ale CFR prin împrumuturi şi ştergerea penalităţilor (Imagine: Bogdan Maran/Mediafax Foto)

Conform proiectului, CFR va primi un împrumut de aproape 770 milioane lei, cu scadenţa la 30 noiembrie 2012, din vărsăminte din privatizare înregistrate în contul curent general al trezoreriei statului, pentru plata obligaţiilor restante înregistrate la 31 martie faţă de furnizorii de energie electrică.

"Plata sumelor se va realiza cu condiţia renunţării de către furnizorii de energie electrică la penalităţile de întârziere calculate până la data plăţii obligaţiilor restante înregistrate la data de 31 martie 2012", se arată în document.

Datoriile vor fi achitate către EON (9,7 milioane lei), Enel (347 milioane lei), CEZ (167,4 milioane lei), Electrica Muntenia Nord (11,1 milioane lei) şi Electrica Furnizare (234,7 milioane lei).

Argumentul Guvernului este că neadoptarea unor astfel de măsuri ar avea ca efect neaprobarea de către Consiliul director al Fondului Monetar Internaţional a scrisorii de intenţie înaintată de autorităţile române şi intrarea în faliment a companiei.

La sfârşitul anului trecut, CFR înregistra arierate în sumă totală de 4,4 miliarde lei, din care 1,8 miliarde lei obligaţii neachitate către furnizorii de energie. Din datoria totală, majorările şi penalităţile aferente sunt în cuantum de 774,1 milioane lei.

În luna aprilie, Guvernul a avizat începerea procedurii prin care datoriile bugetare înregistrate de CFR SA la finele anului trecut, de 3,5 miliarde lei, sunt anulate prin conversia în acţiuni.

Agenţia MEDIAFAX a anunţat, la finele lunii mai, că Guvernul va acorda CFR un împrumut pentru plata arieratelor către furnizorii privaţi de energie şi va emite o ordonanţă prin care va decide că doar datoria principală a operatorului feroviar faţă de Electrica va fi achitată, dar eşalonat, în timp ce penalităţile aferente vor fi şterse.

Împrumutul a fost prevăzut în ultima scrisoare de intenţie convenită de Guvern cu FMI şi obţinută de MEDIAFAX. Potrivit documentului, suma va fi acordată sub forma unui "împrumut punte", care va fi înlocuit până la sfârşitul lunii octombrie de un împrumut garantat de stat.

Aceeaşi scrisoare către FMI relevă că, până la jumătatea lunii iunie, va fi negociată între Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei şi Ministerul Administraţiei o schemă de anulare a arieratelor acumulate şi de CFR Marfă faţă de Electrica şi centralele electrice locale. În cazul CFR Călători, vor fi analizate la nivelul Ministerului Finanţelor posibilităţile de acordare până la finele lunii iunie a unor "compensări" în cuantum de 300 milioane lei, pentru echilibrarea bugetului pe acest an al companiei.

Pentru a obţine acordul Fondului Monetar Internaţional şi al Comisiei Europene, Guvernul reia în scrisoare o promisiune des invocată şi în anii anteriori, dar fără efect, şi anume că, drept condiţie pentru această schemă de eliminare a arieratelor, CFR SA va prezenta şi va aplica măsuri de reducere a costurilor şi de creştere a veniturilor, pentru a-şi asigura viabilitatea financiară "în anul 2013 şi pe mai departe".

O operaţiune similară de ştergere a datoriilor a fost aprobată de Guvern prin ordonanţă de urgenţă aprobată în ultima şedinţă din 2006, înainte de intrarea României în Uniunea Europeană, pentru 34 de societăţi comerciale, inclusiv CFR SA, dar Comisia Europeană nu a avizat actul normativ nici până în prezent.

În 2008, Ministerul Transporturilor a propus conversia în acţiuni a datoriilor bugetare ale CFR SA către Electrica, dar măsura a fost respinsă atunci de Ministerul Economiei şi Finanţelor, pe motiv că operatorul de transport nu este inclus în lista companiilor care trebuie privatizate, ceea ce înseamnă că acţiunile nu vor putea fi valorificate ulterior.

Nici pentru perioada imediată Guvernul nu are în vedere privatizarea CFR SA, ci restructurarea companiei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici