Guvernul amână din nou privatizarea CFR Marfă, depăşind termenele Comisiei Europene

Un memorandum înaintat premierului Dacian Cioloş de către miniştrii economici prevede schimbarea strategiei de privatizare a CFR Marfă şi amânarea procesului până în trimestrul I al anului 2018. Privatizarea trebuia încheiată în 2016, când a expirat aprobarea unui ajutor de stat.

Urmărește
1148 afișări
Imaginea articolului Guvernul amână din nou privatizarea CFR Marfă, depăşind termenele Comisiei Europene

Guvernul amână din nou privatizarea CFR Marfă, depăşind termenele Comisiei Europene (Imagine: Liviu Chirica / Mediafax Foto)

Una dintre propunerile Ministerului Transporturilor invocă un plan de acţiune pentru „restructurarea companiei CFR Marfă, urmată de demararea procesului de privatizare începând cu trimestrul I 2018”.

„După implementarea programului de restructurare, programat a se derula în cursul anului 2017, şi emiterea de către consultantul ce va fi selectat de către CN CFR Marfă SA a opiniilor şi concluziilor (...) se preconizează modificarea/actualizarea strategiei de privatizare aprobată prin HG nr. 46/2013 cu obţinerea tuturor avizelor necesare, inclusiv de la CSAT şi Consiliul Concurenţei”, se arată în documentul citat.

Dar procesul de privatizare – prin listarea la Bursă a unor pachete minoritare de acţiuni – trebuia încheiat până în luna mai 2016, pentru că atunci a expirat termenul unui ajutor de stat aprobat de Comisia Europeană pentru CFR Marfă şi acordat chiar în vederea privatizării. Au fost, astfel, convertite în acţiuni datorii de 380 de milioane de euro, urmând ca pe Bursă să se listeze 25%, apoi alte 26% din acţiunile CFR Marfă. Altfel, societatea „ar ajunge cu siguranţă în faliment”, se arăta într-un proiect de strategie de privatizare din 2015 care prevedea listarea la Bursă a transportatorului public feroviar.

Pe lângă problema acestui ajutor de stat, privatizarea CFR Marfă mai evidenţiază şi dificultatea evaluării companiei. Dacă la prima încercare de vânzare, în 2005, societatea era evaluată la un miliard de euro, la ultima încercare – în 2013 – statul a cerut doar 180 de milioane de euro. Apoi, odată cu intenţia din 2015 de listare la Bursă, a rezultat o revenire la evaluarea de un miliard de euro: două pachete de acţiuni, însumând 51% din capitalul societăţii, urmau să fie ofertate pentru 500 de milioane de euro.

Conform unor calcule estimative ale sindicatului CFR Marfă, doar cele 40.000 de vagoane ale companiei valorează „chiar si la fier vechi” peste 250 de milioane de euro. Alte 250 de milioane de euro ar valora cele aproximativ 900 de locomotive. Tocmai aceste diferenţe între estimările privind valoarea CFR Marfă au atras atenţia şi Consiliului Concurenţei.

O eventuală investigaţie derulată de Comisia Europeană cu privire la susceptibilitatea unui ajutor de stat neconform faţă de CFR Marfă s-ar putea desfăşura într-un un termen mediu de doi ani. În anul 2013, Comisia Europeană a fost de acord cu conversia datoriilor CFR Marfă în acţiuni. Ulterior, din cauza nefinalizării acestui proces de privatizare, Comisia Europeană a menţionat faptul că, cel mai probabil va declanşa o procedură de investigaţie privind măsurile de ajutor de stat acordate în favoarea CFR Marfă.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici