CFR Marfă este prinsă într-un blocaj financiar încă de la începutul anului, în sensul că pe de-o parte are de încasat 635 de milioane de lei de la proprii clienţi (dintre care mulţi sunt în insolvenţă, deci deocamdată protejaţi faţă de aceste plăţi), iar de cealaltă parte are datorii neonorate către administratorul infrastructurii, CFR SA. Astfel că CFR SA are de primit peste 835 de milioane de lei de la CFR Marfă, iar pentru asta administratorul infrastructurii poate să ceară executări silite asupra CFR Marfă şi chiar oprirea circulaţiei trenurilor de marfă aparţinând transportatorului public.
„Desigur, executarea poate să se facă, dar pe active care nu afectează activitatea curentă a CFR Marfă. Să nu omorâm găina care dă ouă, să se facă acele executări în condiţii corecte şi coerente”, a spus Lucian Şova, la conferinţa de prezentare a bilanţului mandatului său la 6 luni.
„Activitatea CFR Marfă poate şi trebuie să continue inclusiv în aceste condiţii (n.n. – de blogaj financiar), pentru că această companie este importantă pentru sistemul energetic”, a mai spus Lucian Şova.
Ministrul Transporturilor a menţionat că, la un moment dat, au fost vizate spre executarea silită inclusiv cele două feriboturi ale CFR Marfă, dar „suntem în căutarea unor documente, să vedem dacă nu cumva aceste feriboturi intră sub incidenţa CSAT (n.n.- Consiliul Suprem de Apărare a Ţării)”.
CFR Marfă este şi transportator de tehnică militară, astfel că situaţia de blocaj financiar în care este prinsă trebuie analizată şi din perspectiva CSAT. De aceea, în luna martie, sindicatele din sectorul feroviar au cerut medierea Preşedinţiei pentru ieşirea din blocajul financiar a CFR Marfă.