Guvernul ia în calcul majorarea taxei auto pentru maşini vechi şi modificarea sumei la maşini noi

Guvernul ia în calcul o majorare a taxei de poluare auto pentru maşini foarte vechi, cu motor non-euro, Euro 1 şi Euro 2, şi o modificare a sumei pentru maşini noi, pe un sistem în care emisia de CO2 va reprezenta criteriul principal de calcul şi care va fi prezentat CE sub forma unei noi scrisori.

Urmărește
10 afișări
Imaginea articolului Guvernul ia în calcul majorarea taxei auto pentru maşini vechi şi modificarea sumei la maşini noi

Guvernul ia în calcul majorarea taxei auto pentru maşini vechi şi modificarea sumei la maşini noi

"Este posibilă şi o ajustare a grilei de reducere a taxei raportat la vechimea maşinii, de la 0-95%, cotă inclusă în proiectul aflat deja în dezbatere, la 0-90% sau chiar mai puţin", au declarat agenţiei MEDIAFAX surse guvernamentale.

Taxa va fi calculată în principal în funcţie de emisia de dioxid de carbon (CO2), cea mai nocivă, şi, probabil, cea de azot, nu şi în funcţie de celelalte emisii de noxe, precum oxizi de sulf, care au un grad mai redus de nocivitate şi pot fi limitate prin catalizatorul autovehiculului.

Noile modificări vor fi prezentate Comisiei Europene sub forma unei scrisori înainte de a fi aprobate de către Guvern, au afirmat sursele citate.

Potrivit variantei propuse în luna ianuarie de Guvern, taxa de poluare auto ar urma să fie determinată printr-o formulă care include coeficienţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului şi vechimea maşinii. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care creşte de la 0 la 95%, în raport direct proporţional cu vechimea maşinii.

Această formulă de calcul a taxei de poluare auto ar urma însă să fie modificată pe baza unei propuneri avansate de liderul asociaţiei ecologice "Salvaţi Delta", Liviu Mihaiu, în discuţia de joi a premierului Călin Popescu Tăriceanu cu reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale de mediu, privind corelarea taxei cu nivelul emisiilor de CO2 pe kilometru, conform sistemului de taxare aplicat în Franţa şi Austria.

"Nivelul de poluare va fi principalul determinant al valorii taxei. Vechimea va aduce mici modificări sumei finale, iar cilindreea motorului nu va mai conta, practic, deloc", a declarat Liviu Mihaiu agenţiei MEDIAFAX.

Exemplele preluate din sistemul francez şi austriac de liderul asociaţiei ecologice relevă că pentru înmatricularea unui autoturism cu motor de 1.400 de centrimetri cubi şi care emite 157 de grame de CO2 pe kilometru este plătită o taxă cuprinsă între 262 euro-320 de euro. Aceeaşi taxă este plătită însă şi la înmatricularea unui autoturism cu un motor mai puternic, de 2.000 centimetri cubi, dar care emite doar 153 grame de CO2.

Liviu Mihaiu a apreciat astfel că, dacă propunerea de corelare a taxei cu nivelul emisiilor de CO2 pe kilometru va fi acceptată de Guvern, taxa de poluare auto ar urma să scadă, de exemplu, cu până la 40% pentru o maşină nouă Euro 4 de 1.400 cmc, pentru care formula de calcul aflată în dezbatere prevede o taxă de 420 euro.

Propunerea avansată de liderul organizaţiei de mediu include şi un sistem de recompensare financiară, după model francez şi austriac, pentru autovehicule ale căror emisii poluante nu depăşesc un anumit nivel.

"I-am prezentat premierului cum anume este aplicată taxa auto în celelalte ţări europene, cu accent pe modul de calcul din Austria şi Franţa, iar şeful Guvernului a fost de acord, în principiu, ca acest sistem să fie transpus şi în România, conform regulii «poluatorul plăteşte». Poluezi mai mult, plăteşti mai mult. În aceeaşi logică, cine poluează mai puţin primeşte bonusuri de la stat, iar asta este marea noutate a sistemului propus", a arătat Mihaiu.

Prima etapă în aplicarea sistemului de bonificaţii, dacă va fi acceptat de Guvern, este, potrivit liderului asociaţiei ecologice, stabilirea unui cuantum de emisii de CO2 pe kilometru în funcţie de care să fie taxate maşinile.

"De exemplu, am un prag la 130 grame de CO2 pe kilometru, apoi stabilesc o bonificaţie de cel mult 300 de euro pentru maşinile care emit sub acest acest nivel, alte bonificaţii de 200 de euro pentru maşinile Euro 5 şi Euro 6 şi de maximum 500 de euro pentru maşinile cu motoare electrice, hibrid sau pe hidrogen. Proprietarii autovehiculelor care poluează peste acest prag plătesc taxe, cei care înmatriculează maşini ce emit CO2 sub acest prag primesc bonusuri de la stat", a explicat Mihaiu.

Premierul Călin Popescu Tăriceanu a anunţat, joi seara, că proiectul ordonanţei privind taxa de poluare auto va fi modificat prin introducerea unor reguli care să permită corelarea taxei cu nivelul emisiilor poluante de CO2, începând cu luna iulie şi prin consultarea Comisiei Europene.

La sfârşitul lunii ianuarie, după ce mai multe partide parlamentare au anunţat că nu sunt de acord cu forma propusă, Guvernul a decis să amâne aprobarea ordonanţei care introduce taxa auto, pentru a se consulta cu partidele.

Comisarul european, Leonard Orban, a declarat, luni, că, în măsura în care legislaţia privind taxa auto va fi modificată şi va intra în vigoare, CE va opri procedura de infrigement declanşată împotriva României, în caz contrar urmând a se ajunge la Curtea Europeană de Justiţie.

Grupul parlamentar PDL a depus, luni, o moţiune simplă pe tema taxei auto.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici