- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Guvernul pregăteşte creşterea accizelor la carburanţi de la 1 septembrie ca să acopere o gaură de 1 miliard lei din buget/ Orban: Acuz Executivul de crimă cu premeditare împotriva economiei
Guvernul vrea să facă rost de 1 miliard de lei până la finalul acestui an, majorând accizele la carburanţi, începând cu 1 septembrie. Astfel, printr-un proiect de ordonanţă de modificare a Codului Fiscal, se propune revenirea la nivelul accizelor din 2016. Documentul susţine că nivelurile actuale ale accizelor practicate în România sunt foarte aproape de limita minimă prevăzută de legislaţia Uniunii Europene.
Bomba fiscală pregătită de Guvern pentru 1 septembrie. Cu cât vor creşte accizele la carburanţi ca să acopere o gaură de 11 miliarde lei din buget
Guvernul explică faptul că nivelul încasărilor a scăzut considerabil în primul semestru al anului în curs după eliminarea supraccizei, dar şi reducerii TVA, măsuri de altfel promise de PSD în campania electorală.
Mai exact, actul normativ prevede majorarea taxelor pentru carburanţi. Astfel, până la finalul anului, se propune ca acciza la benzină cu plumb să fie 3.022,43 lei/tonă, respectiv 2.327,27 lei/1.000 de litri, faţă de momentul prezent în care valoarea acesteia este de 2.530 lei/tonă şi 1.948,23/1,000 de litri.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Crăciunul în România a evoluat de-a lungul secolelor, păstrând esența spiritualității și a tradițiilor. Ioan-Aurel Pop: „Suntem singura țară europeană care are peste 7.000 de colinde”
-
Cel puţin 32 de persoane au supravieţuit prăbuşirii avionului în Kazahstan
-
4iG, compania prin care anturajul premierului ungar Viktor Orban controlează sectoare strategice din Ungaria şi regiune, face un salt mare în industria dronelor
-
Un avion de pasageri s-a prăbuşit în Kazahstan
În cazul benzinei fără plumb, acciza ar urma să fie, de la 1 septembrie, de 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri. În prezent, taxele sunt de 2.151,13 de lei/tonă şi 1.656,36 de lei/1.000 de litri. Astfel, majorarea se va face cu 22,8%.
În cazul motoriniei, acciza va creşte cu 24,9 şi va fi de 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri. Valoarea actuală este de 1.796,53 de lei/tonă, respectiv 1.518,04 de lei/1.000 de litri.
Din calculele Guvernului, până la finalul anului, din această majorare, la bugetul de stat ar intra 1,141 de miliarde lei.
În expunerea de motive la proiectul de ordonanţă, Ministerul Finanţelor susţine că măsura este luată pentru menţinerea preţurilor produselor petroliere competitive în regiune.
„Pentru benzină şi motorină, nivelurile actuale ale accizelor practicate în România, raportat la cursul leu/euro publicat în prima zi lucrătoare din luna octombrie 2016 sunt foarte aproape de limita minimă prevăzută de legislaţia Uniunii Europene. Astfel, în situaţia în care cursul leu/euro publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene ar depăşi valoarea de 4,62 lei/euro, nivelurile actuale ale accizelor practicate în România pentru benzină şi motorină ar deveni inferioare nivelurilor minime ale accizelor prevăzute de legislaţia Uniunii Europene pentru aceste produse accizabile. Din analiza comparativă a încasărilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, faţă de semestrul I al anului 2016 a rezultat faptul că în primul semestru al anului 2017, încasările din accize aferente produselor energetice au scăzut cu 767.633.796,55 lei”, se arată în expunerea de motive.
Ministerul de Finanţe precizează că deşi în semestrul I al anului 2017 consumul de motorină a crescut faţă de semestrul I al anului 2016 cu 253.078,18 mii litri, iar cel de benzină fără plumb a crescut cu 58.854,08 mii litri, încasările au scăzut cu 634.348.226,27 lei, respectiv 223.661.683,68 lei, motivele principale fiind scăderea, de la 1 ianuarie 2017, a nivelului accizelor prevăzut pentru motorină, de la 1897,08 lei/1000 litri la 1518,04 lei/1000 litri, respectiv a nivelului accizelor prevăzut pentru benzina fără plumb de la 2035,4 lei/1000 litri la 1656,36 lei/1000 litri, precum şi scăderea cu un punct procentual a taxei pe valoarea adăugată.
„Astfel, România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preţ al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe) şi al treilea cel mai mic preţ pentru motorină (0,977 euro pe litru cu taxe), după Luxemburg (0,955 euro pe litru) şi Bulgaria (0,961 euro/litru). Dacă România are cel mai mic preţ din Uniunea Europeană al benzinei cu taxe, când vine vorba de preţul benzinei fără taxe România este pe locul 15 în Uniunea Europeană cu un cost al benzinei mult peste ţări producătoare de petrol precum Marea Britanie şi Olanda, dar şi peste ţări precum Austria, Polonia, Bulgaria. Situaţia este similară şi în cazul preţului motorinei fără taxe, România se situează pe locul 17 în Uniunea Europeană ca preţ, mult peste ţările producătoare de petrol precum Uniunea Europeană şi Olanda, dar şi peste ţări precum Austria, Italia, Polnia, Bulgaria”, se mai arată în expunerea de motive.
În urma diminuării fiscalităţii la începutul anului 2017 s-a înregistrat o diminuare a ponderii taxelor în preţul carburanţilor, care era oricum mai redusă comparativ cu nivelul mediu înregistrat la nivelul UE. În iulie 2017, taxele reprezintă 52% din preţul benzinei, respectiv 50% din preţul motorinei (în România), în condiţiile în care, în medie, la nivelul Uniunii Europene, taxele cumulează 62% din preţul benzinei şi respectiv 57% din preţul motorinei.
De asemenea, ponderea taxelor în preţurile de piaţa ale carburanţilor este mai redusă în prezent în România comparativ cu alte ţări din regiune, precum Austria (60% în cazul benzinei şi 55% în cazul motorinei), Polonia (57% în cazul benzinei şi 54% în cazul motorinei) sau Bulgaria (53% pentru benzină şi 51% pentru motorină).
Ministerul susţine că diminuarea fiscalităţii a vizat reducerea preţurilor de piaţă ale carburanţilor, dar că reducerea preconizată a fost atenuată de faptul că preţurile fără taxe ale carburanţilor au înregistrat creşteri, astfel încât în prezent poderea taxelor în preţul carburanţilor este cea mai redusă din UE, fiind mult sub nivelul mediu din uniune.
Orban, despre accizele la combustibil: Acuz Guvernul de crimă cu premeditare împotriva economiei
Preşedintele PNL, Ludovic Orban, a acuzat, marţi, Guvernul Tudose de „crimă cu premeditare împotriva economiei româneşti”, afirmând că de la 1 ianuarie s-a renunţat la supraaciza pe combustibil, iar acum Executivul reintroduce o măsură similară pentru a face faţă majorărilor de pensii şi salarii.
„Acuz Guvernul Tudose de crimă cu premeditare împotriva economiei româneşti. Pentru a putea scoate bani din piatră seacă ca să facă faţă la majorările salariale şi la majorările de pensii fără suport în realitatea economică, Guvernul Tudose ia doar măsuri care duc la distrugerea economiei româneşti”, a declarat preşedintele PNL, Ludovic Orban, criticând intenţia Guvernului de a majora accizele pe combustibil.
Ludovic Orban a reamint că de la 1 ianuarie s-a renunţat la supraacciza de 7 eurocenţi pe combustibil.
„Practic, astăzi Guvernul nu face altceva decât să revină asupra măsurii pe care a promis că o va lua şi anume aceea de a anula supraacciza la combustibil cu efecte devastatoare asupra economiei”, a spus Orban.
Creşterea preţului la combustibil va duce la creştrea preţurilor şi tarifelor la toate bunurile şi serviciile ca urmare a creşterii costurilor cu combustibilii, iar firmele de transport româneşti vor fi afectate „grav” şi multe dintre ele vor fi nevoite să închidă porţile din cauza faptului că nu vor mai putea fi competitive în raport cu firmele din alte ţări, a susţinut Orban.
„În agricultură vor creşte toate preţurile ca urmare a creşterii preţului motorinei prin viitorul act normativ. Suntem categoric împotriva introducerii acestei creşteri a accizei care nu are niciun fel de fundament economic şi care nu va avea niciun efect favorabil asupra veniturilor la bugetul de stat, ci dimpotrivă va avea efecte extrem de grave asupra economiei”, a spus preşedintele PNL.
Liberalul a atras atenţia şi că nivelul de încasări la stat va scădea pentru că foarte multe firme de transport, „aşa cum au făcut şi în perioada în care era în vigoare supraaciza al combustibili, au preferat să alimenteze în alte ţări unde preţul combustibilului era mult mai mic”.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
GANDUL.RO