Guvernul s-a obligat, la presiunea CE, să elimine restricţiile pentru înfiinţarea hypermarket-urilor

Guvernul s-a obligat, la presiunea Comisiei Europene, să înlăture restricţiile privind deschiderea marilor lanţuri de retail, prin eliminarea cerinţelor legate de acordul magazinelor concurente la emiterea autorizaţiei şi prezentarea unui studiu de impact de către investitorul care solicită avizul.

Urmărește
1186 afișări
Imaginea articolului Guvernul s-a obligat, la presiunea CE, să elimine restricţiile pentru înfiinţarea hypermarket-urilor

Guvernul s-a obligat, la presiunea CE, să elimine restricţiile pentru înfiinţarea hypermarket-urilor (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto)

Toate aceste restricţii trebuie eliminate până în luna septembrie, relevă memorandumul de înţelegere convenit de Guvern cu Comisia Europeană în urma evaluării efectuate de Executivul UE în aprilie-mai, împreună cu Fondul Monetar Internaţional.

"Vor fi eliminate restricţiile la înfiinţarea magazinelor de vânzare cu amănuntul. Guvernul trebuie să elimine dispoziţiile legale care impun un test privind necesităţile economice şi implicarea concurenţilor în procedura de autorizare a deschiderii magazinelor de vânzare cu amănuntul cu suprafaţă mare, până în septembrie 2011, conformând legislaţia relevantă cu directivele europene în domeniu", se arată în documentul obţinut de MEDIAFAX.

Legislaţia în vigoare, adoptată în 2004, stabileşte că deschiderea structurilor de vânzare cu amănuntul cu suprafaţă mare, de peste 1.000 de metri pătraţi, este autorizată de către o comisie constituită la nivel autorităţii locale, din care face parte, alături de reprezentanţii autorităţilor locale şi ai asociaţiilor profesionale, patronale şi de protecţie a consumatorilor, şi un reprezentant al agenţilor economici din imediata vecinătate a centrului comercial pentru care este cerută autorizaţia.

În acelaşi timp, solicitările de deschidere a unor astfel de magazine trebuie însoţite obligatoriu de "un studiu de piaţă şi impact", care să prezinte motivul alegerii locului respectiv, harta comercială a zonei, descrierea tipologică a structurilor de vânzare existente în zonă, caracteristicile demografice şi sociale ale zonei (structura populaţiei, venituri, obiceiuri de consum), impactul deschiderii noului magazin din punct de vedere urbanistic, socio-economic şi comercial, dar şi impactul asupra comerţului existent, respectiv protejarea structurilor de vânzare existente şi "evitarea disfuncţionalităţilor" din mediul concurenţial.

Contactat de MEDIAFAX, coordonatorul departamentului privatizare şi concurenţă al casei de avocatură "Boştină şi Asociaţii", avocatul asociat Laura Mocanu, a arătat că aceste condiţii sunt valabile numai în cazul deschiderii unor structuri de vânzare cu amănuntul cu suprafaţă mare, nu şi a celor de vânzare cu ridicata sau care realizează comerţ de gros tip cash and carry.

"Spre exemplu, pentru deschiderea unui nou centru comercial de tip Metro nu trebuie parcurse aceste etape, întrucât asemenea centre comerciale realizează numai comerţ de gros/cash and carry. Pe de altă parte, centrele comerciale de tip Metro pot face parte din structurile de examinare şi avizare a înfiinţării, în imediata vecinătate, a unei structuri de vânzare cu amănuntul cu suprafaţă mare, gen supermarket/hypermarket", a spus Laura Mocanu.

Avocatul a arătat astfel că legislaţia actuală pare a proteja în continuare marile magazine deja existente, în pofida normelor UE în domeniul concurenţei.

"Practic, deşi concurenţa este un obiectiv esenţial pentru piaţa europeană, legislaţia în vigoare în Romania pare a proteja în continuare structurile de vânzare existente, contravenind reglementarilor europene în domeniul concurenţei, motiv pentru care se impune revizuirea acesteia", a spus Mocanu.

Directivele UE în domeniu stabilesc că statele membre nu trebuie să condiţioneze accesul la o activitate de servicii sau exercitarea acesteia pe teritoriul lor prin intervenţia directă sau indirectă a operatorilor concurenţi în acordarea autorizaţiilor, precum şi prin condiţionarea autorizaţiei de un test care să indice o nevoie economică sau o cerere a pieţei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici