Guvernul vrea să acorde facilităţi de 5.000 de euro cumpărătorilor de maşini electrice

Ministerul Mediului pregăteşte o ordonanţă de urgenţă prin care să dea o serie de facilităţi din partea statului cumpărătorilor de maşini electrice, valoarea avantajelor urmând să acopere diferenţa de cost dintre un astfel de vehicul şi unul normal, care în prezent ajunge la circa 5.000 de euro.

Urmărește
2 afișări

Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a avut în cursul dimineţii de miercuri o întrevedere cu mai mulţi reprezentanţi ai conducerii companiei Renault, subiectul discuţiei reprezentându-l modalitatea prin care statul poate încuraja cumpărarea maşinilor electrice în locul celor care folosesc combustibil fosil.

Borbely a precizat că în urma discuţiilor a ajuns la concluzia că există două variante pentru ca statul să stimuleze cumpărarea de vehicule electrice.

Într-o primă fază, beneficiari vor fi instituţiile publice, iar facilităţile vor veni de la Fondul de Mediu în două forme, fie prin programul Rabla, fie prin subvenţionare directă a unui procent de până la un sfert din costul unei maşini electrice.

"Am făcut un calcul. Diferenţa de preţ dintre o maşină electrică şi una normală cu performanţe similare este de aproximativ 5.000 de euro, şi atunci ne-am gândit ca instituţiile care au o maşină veche pe care vor să o caseze prin programul Rabla şi în locul ei să-şi cumpere o maşină electrică să primească şase vouchere în loc de unul. Prin ordonanţa de urgenţă vom stabili exact procedura prin care acest lucru se va putea realiza", a spus Borbely.

O altă variantă este cea în care instituţia care vrea să cumpere o maşină electrică nu are niciun vehicul pe care să-l poată casa. "În aceste condiţii instituţia respectivă poate primi de la Fondul de Mediu o subvenţie de până la 25 la sută din valoarea maşinii noi. Urmează să stabilim exact procentele", a adăugat ministrul Borbely.

O a doua problemă discutată la întâlnirea de miercuri a fost cea a infrastructurii. Şi Borbely şi Gerome Olive, reprezentantul Renault, au precizat că există discuţii pentru încheierea unor parteneriate cu distribuitorii de energie electrică pentru "a găsi formule" de realizare a infrastructurii necesare.

Potrivit acestuia, în prezent în România nu circulă niciun vehicul total electric. "Din câte ştiu eu, în România nu există astfel de maşini. Important este să avem baza legală, iar producătorii să ştie că statul oferă facilităţi celor care vor să cumpere astfel de autovehicule. După aceea vom vedea ce putem face pentru a dezvolta infrastructura necesară acestora", a spus Borbely.

Potrivit datelor prezentate de reprezentanţii Renault, o încărcare a bateriei unei astfel de maşini pentru parcurgerea a o sută de kilometri presupune un consum de 18 kilowaţi, "ceea ce înseamnă mai puţin de 2 euro".

Potrivit calculelor prezentate de Borbely, diferenţa de 5.000 de euro dintre preţul unei maşini normale şi cel al uneia electrice poate fi amortizată în circa 5 ani.

Ministrul a ţinut să precizeze că Renault nu va produce maşini electrice în România, ci doar va comercializa local maşini electrice.

Reprezentantul Renault a spus că producătorul comercializează în prezent două modele de maşini electrice, un al treilea urmând să apară în cursul acestui an. El nu a dat detalii despre performanţele maşinilor anunţând în schimb că după jumătatea lunii aprilie ele vor fi prezentate în cadrul unui eveniment organizat de companie.

Potrivit reprezentanţilor Renault, o maşină electrică are o autonomie de până la 160 de kilometri, iar încărcarea ei durează 8 ore şi poate fi făcută cu ajutorul unei borne care costă aproximativ 400 de euro.

Borbely a afirmat, la rândul său, că 70-80% dintre maşini nu circulă mai mult de 150 de kilometri pe zi, astfel că o maşină precum cele construite de Renault, cu o autonomie de 150-160 de kilometri, ar putea fi o variantă ecologică de transport, în special urban.

"Există şi încărcătoare rapide care costă însă câteva mii de euro", a explicat ministrul.

Cel mai ridicat cost al unei componente de vehicul electric ar fi, potrivit ministrului, cel al bateriei. Aceasta poate costa 7.000 - 8.000 de euro şi ar putea chiar să fie "închiriată", însă problema este realizarea infrastructurii necesare pentru a o putea folosi.

"Programul nu este clar. Urmează să stabilim detalii, acum am discutat doar principii. Este o decizie foarte clară a mea şi este susţinută de Guvern. Aceea că noi trebuie să sprijinim aceste tipuri de transport nepoluant. Esenţială este pornirea acestui sistem, iar dacă producătorii şriu că noi oferim facilităţi putem să discutăm mai departe", a conchis ministrul.

Potrivit Renault, producătorul doreşte să fie primul care lansează o gamă completă de vehicule total electrice. Primele două, existente începând cu prima jumătate a anului 2011, sunt Kangoo Express Z.E., care costă de la 20.000 de euro înainte de taxe, şi Fluence Z.E., cu preţuri de la 26.000 de euro, în funcţie de TVA. Cel de-al treilea model electric produs de Renault, Twizy, va fi disponibil în două variante de motorizare, de 5 sau 15 kilowati, începând cu a doua jumătate a anului în curs.

Pentru primele două modele, în Franţa există deja un sistem de închiriere a bateriilor, contra unei sume lunare de 72 de euro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici