Fără o educaţie financiară adecvată, tindem să greşim când ne administrăm bugetul personal. Dar nu totul este pierdut, deoarece, cu ajutorul unor sfaturi adecvate, ne putem redresa obişnuinţele şi relaţia cu banii pe care îi câştigăm.
Ovidiu Dîmbean-Creţa, rectorul şcolii de afaceri ASEBUSS, este invitatul ediţiei de joi Ieşi pe plus, o emisiune realizată de MEDIAFAX în parteneriat cu CEC Bank.
Unde greşim de nu economisim?
Expertul prezintă cele mai des întâlnite greşeli în gestionarea bugetului personal. Prima este una destul de întâlnită: cheltuim mai mult decât câştigăm. În plus, ne şi împrumutăm când ieşim pe minus şi mai este destul până la data de salariu viitoare.
„Ce se întâmplă cu cheltuielile este asemenea situaţia de la nivel macro. De aproape 30 de ani, consumăm mai mult decât producem. Trăim pe datorie şi asta ne costă”, spune expertul.
Cine vrea să consume mai mult ar trebui să producă mai mult. „Recomandarea mea este să-ţi iei mai multe job-uri dacă vrei mai mult, e ceva normal să vrei mai mult – şi cantitativ, şi calitativ. Dacă ai venituri rezonabile, este bine să te gândeşti şi la viitor: să pui bani deoparte”, este de părere Dîmbean-Creţa.
Un obicei ce merită dezvoltat: apetitul pentru economisire
Când vine vorba despre economisire, este indicat să ne raportăm la salariu şi să „ne creştem” apetitul pentru economisire, dar şi să conştiem nevoia/dorinţa de a economisi. Spre exemplu, pentru un venit mediu (3.500 lei/lunar), sfatul invitatul este să economiseşti cât poţi de mult.
Nu este obligatoriu să pui 10% deoparte lunar, sau o sumă fixă. „Pentru că vara sunt concendii, iar iarna, facturi mai mari, poţi economisi primăvara şi toamna mai mult, în funcţie de cheltuielile fiecăruia”, mai spune invitatul.
Economisirea, un obiectiv şi pentru companii
Iar persoanele care pot economisi, pot investi. Rectorul şcolii de afaceri ASEBUSS prezintă cele mai bune şi la-ndemână opţiuni pentru investirea banilor.
Pentru a extrapola, companiile, ca entităţi macro, sunt, la rândul lor, interesate să economisească bani. În acest sens, business-urile, mai ales în pandemie, trebuie să investească în angajaţi. Cuvântul-cheie este optimizare/eficientizare.
În încheiere, invitatul recomandă diverse cursuri de educaţie financiară, dar şi cărţi privind administarea finanţelor personale.