- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Index alimentar ZF: Coşul de cumpărături cu alimente de bază a crescut cu 25-35% în şase luni
În luna septembrie a anului trecut, un bucureştean îşi putea umple coşul de cumpărături cu alimente de bază precum pâine, lapte, carne, ouă şi chiar apă, suc şi bere cu circa 80 de lei. Acum, la şase luni distanţă, preţul aceluiaşi coş sare de 100 de lei, fiind cu 20-30 de lei mai scump.
Index alimentar ZF: Coşul de cumpărături cu alimente de bază a crescut cu 25-35% în şase luni
În luna septembrie a anului trecut, un bucureştean îşi putea umple coşul de cumpărături cu alimente de bază precum pâine, lapte, carne, ouă şi chiar apă, suc şi bere cu circa 80 de lei. Acum, la şase luni distanţă, preţul aceluiaşi coş sare de 100 de lei, fiind cu 20-30 de lei mai scump, în funcţie de reţeaua de retail şi magazinul din care sunt achiziţionate, potrivit calculelor făcute de ZF pe baza datelor din Monitorul Preţurilor şi a celor oferite de reprezentanţii companiilor Auchan şi Cora.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Tu sau eu n-am vrut să fim Președinți. Descoperim că a fost cu ghinion
-
Adrian Sârbu: Tu sau eu n-am vrut să fim Preşedinţi. Descoperim că a fost cu ghinion
-
PNL o susţine pe Elena Lasconi în turul doi al alegerilor prezidenţiale
-
Alegeri prezidenţiale 2024, turul I. Numărătoarea voturilor s-a încheiat. Diferenţă de 2.742 de voturi între Elena Lasconi şi Marcel Ciolacu / Călin Georgescu pe primul loc cu 22,94%
În contextul izbucnirii războiului din Ucraina, care a declanşat creşterea preţurilor cerealelor pe bursa EuroNext de la Paris - rapiţa, grâul şi porumbul fiind cu 50% mai scumpe faţă de acum şase luni –, ZF a trimis o solicitare către reţelele Lidl, Kaufland, Auchan, Carrefour, Cora şi Profi privind preţurile unor produse alimentare din data de 09.03.2022, care au la bază, direct sau indirect, materiile prime menţionate mai sus. Auchan şi Cora au oferit lista de preţuri solicitată, Lidl şi Profi au spus că nu pot da curs solicitării, iar Kaufland şi Carrefour nu au răspuns.
Cele mai importante creşteri de preţ le-au avut făina şi uleiul, creşterile de preţ fiind între 40 şi 60%. Astfel, dacă un kilogram de făină tip 650 marca Băneasa costa în data de 10 septembrie a anului trecut 2,65 de lei, acum costă 4,25 de lei (plus 60,3%), iar dacă un litru de ulei Untdelemn de la Bunica costa 5,7-6,75 de lei, acum costă 9,75 de lei (plus 42-69%), conform datelor din Monitorul Preţurilor şi a celor oferite de reprezentanţii companiei Auchan. Totuşi, Auchan este reţeaua cu unele dintre cele mai mici preţuri.
Aceste creşteri de preţ la raft au transpus practic creşterea preţurilor cerealelor. În cazul făinii baza este grâul, iar o tonă costă 380 euro/tonă, în creştere cu 60% faţă de acum şase luni, arată datele EuroNext. În cazul uleiului, baza este floarea-soarelui, iar o tonă de seminţe de floarea-soarelui costă 1.200 dolari/tonă, adică circa 1.000 euro/tonă (cât investiţia iniţială într-o mică afacere sau o maşină second hand), conform Mundus Agri, platformă de ştiri şi tranzacţionare pentru piaţa internaţională a mărfurilor alimentare şi furajere.
Creşteri importante de preţ au avut şi băuturile.
Spre exemplu, în cazul magazinelor Kaufland din Bucureşti, apa plată 2l (bax 6 sticle) marca Borsec a crescut de la cu aproape 2 lei, ceea ce înseamnă o creştere de peste 10%. Un alt exemplu este creşterea preţului pentru Coca-Cola la 2 litri, care a crescut cu 18% în reţeaua Auchan în perioada septembrie 2021 – martie 2022. În aceste cazuri, producătorii de băuturi au spus că se văd în tarife creşterile de preţuri la energie electrică şi carburanţi.
Indexul preţurilor propus de ZF ia în calcul datele publice disponibile, în condiţiile în care la demersul ZF de a primi preţurile direct de la sursă nu au răspuns decât două dintre reţelele cărora le-a fost solicitat acest lucru.
Interesul consumatorilor faţă de preţurile produselor de bază a crescut semnificativ în contextul inflaţiei şi al conflictului din Ucraina.
Şase dintre cele mai căutate produse alimentare în luna martie pe platforma Monitorul Preţurilor a Consiliului Concurenţei sunt din categoria ulei de floarea soarelui. Datele confirmă astfel interesul mare al consumatorilor pentru acest bun în ultima perioadă. Primele patru produse alimentare care apar în topul căutărilor sunt Coca-Cola, zahăr Coroniţa, banane şi făină Băneasa. Ele sunt urmate de şase mărci de ulei de floarea-soarelui, respectiv Untdelemn de la Bunica, Argus, Floriol, Unisol, Spornic, Ardealul.
Monitorul Preţurilor este un proiect realizat de Consiliul Concurenţei în parteneriat cu Guvernul prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), fiind consultată Asociaţia Naţională a Comercianţilor Mici şi Mijlocii, dar şi cu ONG-urile care se ocupă de protecţia consumatorilor. Monitorul Preţurilor Produselor Alimentare este o platformă care afişează preţul produselor din circa 1.700 de magazine.
Prin intermediul platformei online Monitorul Preţurilor, consumatorii pot verifica atât preţurile alimentelor, cât şi pe cele ale carburanţilor, fără a necesita deplasarea în locaţiile fizice ale magazinelor sau ale benzinăriilor.
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
PROSPORT.RO
CANCAN.RO
GANDUL.RO