Italienii îşi iau adio de la maşinile scumpe. De ce vor să scape de autoturismele de lux

Atenţia sporită acordată de Roma averilor mari şi bunurilor de lux şi austeritatea care a accentuat recesiunea au redus puternic cererea pentru autoturisme sport şi alte simboluri ale stilului de viaţă italian, exporturile de "supermaşini" la mâna a doua urcând de trei ori faţă de anul trecut.

Urmărește
893 afișări
Imaginea articolului Italienii îşi iau adio de la maşinile scumpe. De ce vor să scape de autoturismele de lux

Italienii îşi iau adio de la maşinile scumpe. De ce vor să scape de autoturismele de lux (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Numărul de maşini super-sport, precum cele produse de Ferrari, exportate din Italia în primele cinci luni s-a triplat faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut, la 13.633 unităţi, potrivit datelor organizaţiei patronale a industriei auto italiene, preluate de Bloomberg.

"Italia este una dintre fortăreţele supercar-urilor, iar aceste maşini dispar acum de pe străzi. Situaţia are o valoare simbolică uriaşă şi arată cât de profundă este criza", comentează pentru Bloomberg Giuliano Noci, decan asociat la şcoala de business a Politehnicii din Milano.

Exodul de maşini sport din Italia reflectă cererea mult mai redusă pentru astfel de automobile pe piaţa autohtonă a unor mărci precum Ferrari şi Maserati, cele mai profitabile divizii ale gigantului Fiat.

Vânzările de maşini de super-lux in Italia vor coborî în acest an cu 47%, la 593 de unităţi, de la peste 1.100 pe an în 2008, potrivit estimărilor IHS Automotive, care anticipează că piaţa va reveni la nivelul anterior crizei abia în 2016.

Guvernul condus de premierul tehnocrat Mario Monti implementează măsuri de austeritate cu un impact de 20 miliarde euro asupra deficitului bugetar, în încercarea de a aşeza datoria de stat, în valoare de peste 1.900 miliarde euro, mai mult de 120% din PIB, pe o pantă descendentă.

Economia, aflată în cea de-a patra rundă de recesiune din 2001, este în contracţie de patru trimestre consecutive, iar şomajul a atins maximul ultimilor trei ani, antrenându-se reciproc cu declinul consumului şi al producţiei industriale.

Fiat, cel mai mare constructor auto italian, a suspendat temporar toate investiţiile în ţară. Directorul general al grupului, Sergio Marchionne, ar putea decide să mai închidă o fabrică, după cea din Sicilia scoasă din uz anul trecut. Cererea tot mai slabă pentru maşini de lux va fi o nouă lovitură pentru Fiat pe piaţa locală şi ar putea accelera tranziţia grupului către pieţe aflate în revenire sau chiar "boom", precum Statele Unite şi China.

Fiat se bazează pe mărcile de lux pentru a estompa pierderile înregistrate pe piaţa europeană, care s-au ridicat la 345 milioane euro în primul semestru. Profitul operaţional total al Ferrari şi Maserati a fost de 175 milioane euro înaceeaşi perioadă, cu o marjă de 12,2% din vânzări, mai ridicată decât cea a grupului german BMW, de 11,6%.

Printre reformele introduse de Monti a fost creşterea taxelor percepute posesorilor şi cumpărătorilor de autoturisme super-sport. Spre exemplu, posesorul unui Lamborghini Aventador (316.000 euro) are de plătit anual taxe de 8.400 de euro, cu 6.600 de euro mai mult decât înaintea crizei.

Totodată, proprietarii de supercar-uri au intrat în atenţia autorităţilor fiscale, ieşite la vânătoare de evazionişti. Din decembrie 2011, autorităţile italiene au efectuat zeci de razii în zone de reşedinţă pentru bogaţi, precum în staţiunea de ski Cortina d'Ampezzo sau la Portfoino, pe Coasta de Azur.

Agenţii de poliţie opresc automobile de lux pe stradă pentru a verifica dacă proprietarul a declarat venituri suficiente şi şi-a plătit toate taxele.

În luna iulie, poliţia financiară a arestat lângă Veneţia un bărbat de 44 de ani pentru restanţe la buget de 8 milioane euro acumulate în ultimii şase ani.

În iulie, poliţia a descoperit în urma unei razii la Bergamo că posesorul unui Ferrari F131 (200.000 euro) a "păcălit" Fiscul cu 3 milioane euro în ultimii cinci ani.

"Mulţi posesori de Ferrari vor să scape de maşină după ce poliţia financiară a venit la unul dintre evenimentele noastre, la Roma, şi a verificat fiecare şofer", a declarat Fabio Barone, preşedintele clubului de posesori Ferrari Passione Rossa. Unul dintre membrii clubului a scos la vânzare un rar Ferrari 458 pentru 143.000 de euro, după ce l-a cumpărat anul trecut cu 224.000 de euro, a adăugat el.

Barone susţine că a fost contactat de dealeri auto din Franţa, Germania şi Europa de Est interesaţi să cumpere maşini.

Nu numai Ferrari are de suferit. Săptămânal, aproximativ 200 de automobile Porsche la mâna a doua părăsesc Italia, fiind exportate către alte ţări europene, potrivit lui Loris Casadei, directorul general Porsche Italia, parte a Volkswagen AG.

Preşedintele Ferrari, Luca di Montezemolo, a afirmat în luna martie, la Salonul Auto de la Geneva, că vânzările din Italia sunt afectate de o "campanie politică anti-bogaţi", însă cererea de pe alte pieţe va ajuta compania să-şi majoreze vânzările la peste 7.000 de automobile în acest an.

Montezemolo se declară un susţinător al luptei împotriva evaziunii fiscale, însă nu este de acord cu "specularizarea demagogică" a acestei campanii, a precizat un reprezentant al Ferrari. Aproxiamtiv 95% din afacerile companiei sunt generate în afara Italiei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici