Cresc maşinile. Cu un centimetru la fiecare doi ani, avertizează ONG-ul Transport şi Mediu. Organizaţia franceză a analizat cele mai vândute 100 de maşini în Uniunea Europeană între 2018 şi 2023. Lăţimea acestora a crescut de la 177,9 centimetri, la 180,3 centimetri.
Mai mult de jumătate din maşini au peste un 1,8 metri. Iar asta pune o problemă şi în parcări, care le-au rămas mici şi mai ales în trafic, unde spaţiul pentru celelalte maşini şi pentru biciclişti este mai mic. Mai mult, o maşină mai lată cere şi o înălţime mai mare. Iar fiecare 10 centimetri în plus la înălţime cresc riscul de deces pentru pietoni şi biciclişti cu 30% în cazul unei coliziuni.
ONG-ul propune şi soluţii pentru descurajarea cumpărării de maşini mari. Locuri de parcare mai scumpe, cum sunt deja la Lyon, în Franţa sau la Tubingen, în Germania. Şi facilităţi fiscale pentru cei care cumpără maşini mici, astfel încât producătorii să fie încurajaţi să dezvolte acest segment.
Potrivit ONG-ului Transport & Environnement, lăţimea medie a maşinilor noi vândute în Europa a crescut constant în ultimii ani. Maşinile devin din ce în ce mai mari. Chiar în momentul în care parizienii urmează să voteze preţul parcării SUV-urilor, ONG-ul Transport & Environnement a publicat un studiu privind evoluţia lăţimii medii a maşinilor noi vândute în Europa.
Această creştere a volumului se traduce prin 1 centimetru în plus de lăţime la fiecare 2 ani. Studiul compară lăţimea medie a celor mai bine vândute 100 de vehicule din Uniunea Europeană în 2018, de 177,8 centimetri, şi în prima jumătate a anului 2023, de 180,3 centimetri.
Pe o perioadă mai lungă şi pentru toate vânzările de maşini, această regulă este de asemenea valabilă, potrivit ONG-ului: de la o medie de 170,5 centimetri în 2001 la 180,2 centimetri în 2020.
„Dintre cele mai bine vândute 100 de modele în 2023, 52% vor avea o lăţime de peste 180 de centimetri”, se arată într-un comunicat de presă al Transport & Environment.
Pentru ONG-uri, aceste maşini nu mai sunt potrivite pentru marile oraşe: „Acest prag de 180 de centimetri corespunde lăţimii minime standard pentru parcările pe stradă în marile oraşe, inclusiv la Paris. Ca urmare, maşinile depăşesc şi ocupă prea mult spaţiu”, notează comunicatul de presă citat de Aleph News.