Legea privind comercializarea produselor alimentare este anticoncurenţială - retaileri

Legea privind comercializarea produselor alimentare este anticoncurenţială, va duce la falimente în industrie şi va determina retailerii străini să oprească investiţiile directe realizate în România, consideră reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).

Urmărește
301 afișări
Imaginea articolului Legea privind comercializarea produselor alimentare este anticoncurenţială - retaileri

Legea privind comercializarea produselor alimentare este anticoncurenţială - retaileri (Imagine: Petrică Tănase/Mediafax Foto)

"Actul politic în sine dovedeşte iresponsabilitate şi nepricepere din partea factorului politic şi a grupurilor de presiune care au militat pentru adoptarea textului de lege în această formă. În lipsa unei analize de impact riguroase, consecinţele catastrofale ale intrării sale în vigoare trebuie cunoscute chiar şi acum, în al doisprezecelea ceas", se arată într-un comunicat al AMRCR.

Legea privind comercializarea produselor alimentare a fost adoptată de Camera Deputaţilor pe 16 septembrie şi aşteaptă girul preşedintelui.

"Primii afectaţi vor fi tocmai consumatorii finali. Caracterul anti-concurenţial şi obtuz al textului de lege se va reflecta în deteriorarea climatului concurenţial al pieţei produselor alimentare, aşa încât preţurile nu numai că nu vor scădea, ci vor creşte, efect universal al distorsionării mecanismelor pieţei şi ale liberei concurenţe în piaţă", se spune în comunicat.

De asemenea, micşorarea termenelor de plată a facturilor către furnizori va conduce la imposibilitatea multor comercianţi de a le putea respecta, urmând să se producă întârzieri şi blocaje financiare care pot să se încheie cu falimente, atât de partea retailerilor, cât şi a furnizorilor noştri alimentari.

În acest context, reprezentanţii AMRCR susţin că pierderea locurilor de muncă ale angajaţilor companiilor implicate - retaileri, producători sau procesatori de produse alimentare, distribuitori - va deveni de neevitat.

"Locurile de muncă ale celor peste 50.000 de români care lucrează în sectorul de comerţ modern sunt puse astfel în pericol de o reglementare lipsită de fundament raţional", se precizează în comunicat.

Reprezentanţii marilor reţele comerciale atrag atenţia că cei care au elaborat şi au avizat legea respectivă s-au concentrat selectiv doar asupra comercianţilor, iar măsurile propuse au avut la bază doar considerente populiste.

"Se pierd din vedere abuzurile pe care le comit marii producători şi procesatori din industria alimentară, care cresc artificial preţurile pentru a-şi compensa propria lipsă de eficienţă şi competitivitate. După ce se vor vedea şi protejaţi la nivel politic, interesul lor pentru inovare şi creşterea competitivităţii şi a calităţii produselor oferite va scădea şi mai mult", susţin marii comercianţi.

În opinia lor, noile restricţii impuse prin lege vor încuraja retailerii să renunţe la furnizorii deja tradiţionali din România şi să se reorienteze spre piaţa externă şi spre importuri din ţările în care nu există astfel de reglementări.

Actul normativ ar urma, potrivit AMRCR, să determine retailerii să stopeze investiţiile străine directe realizate România, atâta timp cât cadrul legislativ devine atât de restrictiv.

"Dincolo de repercusiunile severe asupra consumatorilor finali, textul de lege adoptat încalcă flagrant câteva principii europene de bază, precum şi Constituţia României, drept pentru care ne rezervăm dreptul de a continua toate demersurile legale pentru revenirea în limitele impuse de jurisdicţia comercială europeană şi românească", se mai arată în comunicat.

AMRCR reuneşte cei mai mari jucători care operează pe piaţa de retail din România şi are ca membri Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, real, Selgros, Metro Cash & Carry, Billa, La Fourmi, Mega Image, Artima, Profi, Penny Market, Praktiker, Bricostore, Baumax, Dedeman, Altex, Domo, Flanco, Mobexpert şi Diverta.

Legea comercializării produselor alimentare aprobată de Camera Deputaţilor reglementează relaţiile dintre furnizorii şi comercianţii de produse alimentare, pentru a preveni practicile anticoncurenţiale ale reţelelor de magazine.

Potrivit actului normativ, este interzis comercianţilor să impună furnizorilor plata unor servicii care nu au legătură directă cu operaţiunea de vânzare şi nu sunt cuprinse în preţul de achiziţie. De asemenea, comercianţii nu au dreptul să impună furnizorilor să-şi vândă produsele la un preţ egal sau mai mare altor comercianţi, iar delistarea unui produs de la raft poate fi făcută doar cu o notificare prealabilă cu două luni a furnizorului.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici