Litoralul românesc: Touroperatorii raportează vânzări în uşoară creştere faţă de 2022

Sezonul 2023 a fost, în ceea ce priveşte litoralul românesc, mai bun decât cel din 2022, dar încă sub nivelul anului 2019, se arată într-un studiu realizat de Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT).

Urmărește
92 afișări
Imaginea articolului Litoralul românesc: Touroperatorii raportează vânzări în uşoară creştere faţă de 2022

Mediafax Foto

„Sezonul a început promiţător, însă rezervările s-au diminuat semnificativ în lunile iulie şi august. Cu toate că preţurile au crescut cu 10-20%, bugetul s-a menţinut la un nivel scăzut din cauza reducerii duratei medii a sejurului. Inflaţia, mai mare decât cea oficială, a erodat orice creştere. În plus, apa rece cu o temperatură de 13 grade Celsius în luna august este un fenomen fără precedent în ultimii 30 de ani”, a declarat Adrian Voican, vicepreşedinte ANAT.

Valoarea medie a unei rezervări a fost de 2.500 de lei, în creştere cu 5% faţă de anul precedent, iar durata medie a sejururilor a înregistrat o scădere de la 4,9 la 4,7 nopţi.

„Primele vânzări pentru 2024 au şi început, în luna septembrie şi mai ales la hotelurile care au înţeles că anul viitor va fi probabil unul de recesiune şi ca atare nu au mărit preţurile. Există şi hoteluri care chiar au scăzut tarifele faţă de anul acesta, pentru anul viitor. Programele de <Înscrieri timpurii> oferă reduceri mari. Numărul voucherelor de vacanţă va înregistra, din păcate, o scădere la anul, datorită limitării la salarii sub 8000 lei. Această măsură va avea ca impact o scădere a cererii. Hotelierii trebuie să promoveze o politică bună de preţuri, dacă vor să vândă”, completează Adrian Voican.

„Am înregistrat vânzări mai mari decât în 2022. Cred că creşterea medie a tarifelor a fost sub 10%, în condiţiile în care am suportat o creştere a TVA de la 5% la 9% (aproape dublare). Vom aştepta cifrele oficiale de la statistică, dar cred că numărul turiştilor a fost puţin mai mare decât în 2022. Luna iunie a fost considerabil mai bună decât iunie 2022 pentru majoritatea hotelurilor. A contat vacanţa începută mai repede dar şi vacanţa de Rusalii, care a adus un aflux foarte mare de turişti în perioada 1-4 iunie. Însă luna iulie a fost afectată în ceea ce priveşte gradul de ocupare, iar acest lucru se datorează în special vânzărilor slabe înregistrate în luna iunie pentru întregul sezon (cu cauze cunoscute: greva profesorilor, criza din Ucraina, holera, E. coli etc.). Din perspectiva noastră, avem vânzări cu 21% mai mari decât anul trecut, pe agenţie. Mamaia înregistrează o uşoară revenire faţă de 2022. Vânzările noastre pe litoral sunt mai mari decât în 2019. Hotelurile pe care le avem în management înregistrează vânzări mai mari decât în 2022 (între 5 şi 12%)”, declară Aurelian Marin, vicepreşedinte ANAT.

Luna iulie a fost cel mult la nivelul lunii iunie 2022, poate puţin mai slabă. În toamna anului 2022 hotelierii au avut o abordare prudentă în ceea ce priveşte creşterea tarifelor pentru 2023.

„Sper ca acelaşi lucru să se întâmple şi în această toamnă pentru sezonul 2024. Primele semnale sunt bune, nu am remarcat tendinţe de creştere exagerată. Mă aştept la creşteri de 6-8-10% în hoteluri bine poziţionate în piaţă şi cu servicii constant bune, cu politici de vânzare adaptate la piaţă şi dinamice. În rest, mă aştept la tarife similare sau la creşteri de maximum 5%. Pe de altă parte, nu cred că vom avea tarife mai mici comparativ cu 2023 decât ca excepţii”, adaugă Aurelian Marin.

Potrivit lui Andrei Chirilov, membru al Consiliului Director ANAT, „vânzările pentru sezonul de vară 2023 au început mai devreme (noiembrie - decembrie 2022), în sistem early booking. A urmat o perioadă de stagnare a rezervărilor (martie-aprilie), după care s-a intrat într-un ritm normal al acestora. Litoralul românesc a înregistrat o creştere comparativ cu sezonul anterior, însă dacă ne raportăm la anul excepţional din turism 2019, ne situăm sub acel an ca număr de turişti. Se remarcă un plus pentru sudul litoralului românesc dar o scădere a numărului de turişti pentru Mamaia şi Năvodari”.

„Privit în ansamblu, sezonul 2023 a fost unul destul de complicat pentru operatorii de turism de pe litoral. Am avut perioade în care agenţii noştri abia au făcut faţă fluxului mare de solicitări, dar şi perioade de acalmie, cauzate, în principal, de factori externi, aşa cum a fost greva din educaţie în luna iunie, care a temperat ritmul rezervărilor. Cu toate acestea, litoralul autohton nu a dus lipsă de turişti, cele mai aglomerate intervale fiind finalul lunii iunie şi jumătatea lunii august. Unii dintre ei, în general turişti fideli acestei destinaţii, ne-au contactat pentru a-şi rezerva sejurul din 2024 chiar din momentul în care şi-au încheiat concediul de anul acesta”, afirmă Ionuţ Nedea, CEO Litoralulromanesc.ro, membru ANAT.

Potrivit informaţiilor furnizate de Litoralulromanesc.ro, din totalul rezervărilor, 26% au fost achitate cu vouchere de vacanţă. Durata medie a sejurului a fost 4,8 nopţi. S-a accentuat un trend tot mai evident în ultimii ani: românii sunt foarte atenţi la raportul calitate-preţ atunci când doresc un sejur pe litoralul autohton şi sunt dispuşi să aloce bugete de vacanţă mai mari dacă pachetul turistic include şi alte servicii pe lângă cazare şi masă. Tot mai mulţi turişti includ pe lista criteriilor în funcţie de care aleg o unitate de cazare pe litoral accesul la plajă privată sau piscină, şezlongul ca parte din costul pachetului, variantele de petrecere a timpului liber şi opţiunile de distracţie. Cele mai căutate sunt hotelurile de 3 şi 4 stele, care s-au adaptat la cerinţele turiştilor şi au creat pachete complexe. În aceste condiţii, şi gradul de satisfacţie a turiştilor a crescut uşor în comparaţie cu sezonul trecut.

Principala categorie de turişti care alege staţiunile de la Marea Neagră ca destinaţie de vacanţă, respectiv 68% din total, este formată din familii. Următoarea categorie e reprezentantă de cupluri, 22% din total. În ceea ce priveşte clasamentul pe criteriul ”vârstă”, 41,9% dintre turiştii care aleg litoralul autohton au vârste cuprinse între 25 şi 44 ani, urmaţi de cei din segmentul de vârstă 45-54 ani, care reprezintă 28% din total. Pe locul trei se află seniorii din categoria de vârstă 55-64 de ani, respectiv 12%.

ANAT consideră că Organizaţiile de Management al Destinaţiei (OMD) Constanta şi Mangalia trebuie să devină active în promovarea litoralului. La modul general, trebuie să fie lansată o campanie puternică de promovare.

„Apele Române Dobrogea trebuie să ia măsuri rapide pentru a mărunţi sau toca scoicile de pe plaje. Această solicitare a fost repetată timp de 2 ani. De asemenea, nu ar trebui să se organizeze licitaţii în luna mai, înainte de începerea sezonului, ci mult mai din timp. Pe de altă parte, Primăria Constanţa trebuie să rezolve problema parcărilor din Mamaia”, declară Alin Burcea, prim vicepreşedinte ANAT.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici